De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
14 juli 1999

 


[FBTO Doorlopend Krediet]
[Prive Roddelbox]

Losse schroef oorzaak crash 'Schumi'

Van onze Telesportredactie - LONDON/ MARANELLO, woensdag

Een losse schroef in het remsysteem van zijn Ferrari heeft zondag de zware crash veroorzaakt van de Duitse Formule 1-coureur Michael Schumacher. Dat heeft de Italiaanse teamleiding gisteren na het eerste onderzoek bekendgemaakt.

Ferrari weet nog niet hoe de schroef in de linker achterrem is losgeraakt. "Maar we hebben al wel vastgesteld dat daardoor de druk in het remcircuit is weggevallen," aldus de verklaring. Ferrari zet het onderzoek naar de exacte oorzaak van het ongeval voort.

'Schumi', die gisteren uit het ziekenhuis van Northampton werd onslagen, kwam tijdens de Britse Grand Prix met een veel lagere snelheid tegen de bandenstapel/vangrail geknald dan werd aangenomen. De Internationale Automobielfederatie (FIA) liet na bestudering van de ADR (Accident Data Recorder) weten dat de Ferrari van Schumacher 'slechts' met een vaart van 107 km/uur tot stilstand kwam. Dat is twee keer minder snel dan werd verondersteld.

Uit die computergegevens blijkt verder dat Schumacher die bij Ferrari nu wordt vervangen door de Fin Miko Salo bij het aanremmen van Stowe Corner 306 km/uur reed. Toen de voorwielen blokkeerden was de snelheid al tot 240 km/uur gezakt. Tegen de tijd dat hij van de baan schoot nam de snelheid met 35,3 km/uur per seconde af. In de grindbak liep die verder terug tot uiteindelijk 107 km/uur bij de impact.

De FIA verdedigde daarmee de grindbakken die na afloop van de race werden bekritiseerd door winnaar David Coulthard en Schumachers teamgenoot Eddie Irvine omdat die te weinig zouden afremmen als je rechtdoor zou schieten. Zij pleitten voor hellende grindbakken. "Steile grindbakken zijn ook niet de oplossing, want dat kan een wagen gaan rollen. Dat is dan best spectaculair maar kan een coureur dan ook weer gewoon weglopen?", vroeg FIA-voorzitter Max Mosley zich af.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.