Losse schroef oorzaak crash 'Schumi'
Van onze Telesportredactie - LONDON/ MARANELLO, woensdag
Een losse schroef in het remsysteem van zijn Ferrari
heeft zondag de zware crash veroorzaakt van de Duitse Formule 1-coureur
Michael Schumacher. Dat heeft de Italiaanse teamleiding gisteren na het
eerste onderzoek bekendgemaakt.
Ferrari weet nog niet hoe de schroef in de linker
achterrem is losgeraakt. "Maar we hebben al wel vastgesteld dat
daardoor de druk in het remcircuit is weggevallen," aldus de
verklaring. Ferrari zet het onderzoek naar de exacte oorzaak van het
ongeval voort.
'Schumi', die gisteren uit het ziekenhuis van
Northampton werd onslagen, kwam tijdens de Britse Grand Prix met een
veel lagere snelheid tegen de bandenstapel/vangrail geknald dan werd
aangenomen. De Internationale Automobielfederatie (FIA) liet na
bestudering van de ADR (Accident Data Recorder) weten dat de Ferrari
van Schumacher 'slechts' met een vaart van 107 km/uur tot stilstand
kwam. Dat is twee keer minder snel dan werd verondersteld.
Uit die computergegevens blijkt verder dat Schumacher
die bij Ferrari nu wordt vervangen door de Fin Miko Salo bij het
aanremmen van Stowe Corner 306 km/uur reed. Toen de voorwielen
blokkeerden was de snelheid al tot 240 km/uur gezakt. Tegen de tijd dat
hij van de baan schoot nam de snelheid met 35,3 km/uur per seconde af.
In de grindbak liep die verder terug tot uiteindelijk 107 km/uur bij de
impact.
De FIA verdedigde daarmee de grindbakken die na
afloop van de race werden bekritiseerd door winnaar David Coulthard en
Schumachers teamgenoot Eddie Irvine omdat die te weinig zouden afremmen
als je rechtdoor zou schieten. Zij pleitten voor hellende grindbakken.
"Steile grindbakken zijn ook niet de oplossing, want dat kan een
wagen gaan rollen. Dat is dan best spectaculair maar kan een coureur
dan ook weer gewoon weglopen?", vroeg FIA-voorzitter Max Mosley
zich af.
|