De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
14 juli 1999

 


[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[V & L informatica]
[Sony Professional]
[Zonnesteek-weken bij primafoon]
[Postbank Winst Vast Plan]
[Autosite]

Duitse zweeftrein komt
op losse schroeven te staan

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, woensdag

De aanleg van een zweeftreinverbinding tussen Berlijn en Hamburg is op losse schroeven komen te staan door financieringsproblemen en een verwacht fors tekort aan reizigers. Ondanks de problemen bij het Duitse voorbeeldproject blijft het Ministerie van Verkeer en Waterstaat positief staan tegenover een soortgelijke verbinding in de Randstad.

Het Ministerie weigert haar standpunt aan te passen op basis van berichten uit Duitsland, die "van dag tot dag verschillen". Toch vreest Siemens, een van de Duitse initiatiefnemers, dat de berichtgeving van onze oosterburen wel degelijk een rol speelt in de Nederlandse visie op het zweeftreinproject. "Maar het is een stevig onderbouwd plan dat los staat van Duitsland."

Gisteren noemde de Duitse minister Müntefering (Verkeer) de kans op de aanleg van de zweeftreinverbinding fifty-fifty. Deze uitspraak volgt op een discussie over het aantal te verwachten passagiers, die de Transrapid in 2010 moet gaan vervoeren. Aanvankelijke prognoses gingen uit van 12 tot ruim 14 miljoen mensen per jaar. De nieuwe cijfers afkomstig van Deutsche Bahn (de Duitse NS) spreken over ruim 6 miljoen reizigers, dus een halvering. Rekening wordt gehouden met een snelle terugloop van de belangstelling, nadat de nieuwigheid eraf is. Veel mensen zouden dan weer voor goedkopere vormen van vervoer zoals auto, bus en trein kiezen.

"Pure speculatie", is de reactie van het consortium. Het getal zou bovendien gebaseerd zijn op een eenbaansspoor in plaats van op het eerdere tweebaansspoor.

Dat het Duitse project meer geld gaat kosten dan aanvankelijk beraamd, is zeker. Het tracé op betonpalen gaat 2 tot 3 miljard mark bovenop de geplande 6 miljard kosten.

Volgens Müntefering kan het project nog slagen als zich meer particuliere investeerders melden. De redding van het project kan ook de verkoop van het concept aan het buitenland zijn. Een aantal maanden geleden heeft een van de Duitse televisiezenders een onthullende reportage gebracht, waarin werd getoond dat toen ten onrechte werd geschermd met grote belangstelling uit het buitenland. Zowel Amerika als Australië had geen interesse.

Als Netelenbos besluit het Nederlandse plan te steunen zou de trein volgens initiatiefnemers ABN Amro, Ballast Nedam, HBG en Siemens al in 2010 kunnen rijden. Gemiddeld duurt het 17,5 jaren om toestemming te krijgen voor een belangrijk infrastructuur-project in Nederland.

Boos is Netelenbos over de onderkoelde reactie die directeur-generaal personenvervoer J. Diris van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaf tijdens de presentatie van het rapport enkele weken geleden. Dit soort initiatieven moeten met veel meer enthousiasme worden begroet, liet zij weten. Deze week kan de minister het goed maken, als het rapport in besloten kring nogmaals aan haar wordt overhandigd.

Het grootste deel van de kosten, 21 miljard gulden, wil het consortium zelf op tafel leggen. De overheid zou naar schatting tot 2,5 miljard gulden moeten bijleggen.

Een reis met de Randstadlijn, die Amsterdam, Schiphol, Den Haag, Rotterdam en Utrecht verbindt, zal met de zweeftrein maar 49 minuten duren en is volgens het consortium kostendekkend. De Zuiderzeelijn, die de passagier in een uur naar Groningen vervoert, heeft mogelijk subsidie nodig. De initiatiefnemers verwachten op beide lijnen dagelijks 160.000 passagiers te vervoeren.

Impressie van de supersnelle zweeftrein die in 2006 in Duitsland en in 2010 in Nederland zou moeten gaan rijden.

BRON: ANP






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.