Duitse zweeftrein komt
op losse schroeven te staan
Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, woensdag
De aanleg van een zweeftreinverbinding tussen Berlijn
en Hamburg is op losse schroeven komen te staan door
financieringsproblemen en een verwacht fors tekort aan reizigers.
Ondanks de problemen bij het Duitse voorbeeldproject blijft het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat positief staan tegenover een
soortgelijke verbinding in de Randstad.
Het Ministerie weigert haar standpunt aan te passen op
basis van berichten uit Duitsland, die "van dag tot dag
verschillen". Toch vreest Siemens, een van de Duitse
initiatiefnemers, dat de berichtgeving van onze oosterburen wel
degelijk een rol speelt in de Nederlandse visie op het
zweeftreinproject. "Maar het is een stevig onderbouwd plan dat los
staat van Duitsland."
Gisteren noemde de Duitse minister Müntefering
(Verkeer) de kans op de aanleg van de zweeftreinverbinding fifty-fifty.
Deze uitspraak volgt op een discussie over het aantal te verwachten
passagiers, die de Transrapid in 2010 moet gaan vervoeren.
Aanvankelijke prognoses gingen uit van 12 tot ruim 14 miljoen mensen
per jaar. De nieuwe cijfers afkomstig van Deutsche Bahn (de Duitse NS)
spreken over ruim 6 miljoen reizigers, dus een halvering. Rekening
wordt gehouden met een snelle terugloop van de belangstelling, nadat de
nieuwigheid eraf is. Veel mensen zouden dan weer voor goedkopere vormen
van vervoer zoals auto, bus en trein kiezen.
"Pure speculatie", is de reactie van het
consortium. Het getal zou bovendien gebaseerd zijn op een eenbaansspoor
in plaats van op het eerdere tweebaansspoor.
Dat het Duitse project meer geld gaat kosten dan
aanvankelijk beraamd, is zeker. Het tracé op betonpalen gaat 2
tot 3 miljard mark bovenop de geplande 6 miljard kosten.
Volgens Müntefering kan het project nog slagen als
zich meer particuliere investeerders melden. De redding van het project
kan ook de verkoop van het concept aan het buitenland zijn. Een aantal
maanden geleden heeft een van de Duitse televisiezenders een
onthullende reportage gebracht, waarin werd getoond dat toen ten
onrechte werd geschermd met grote belangstelling uit het buitenland.
Zowel Amerika als Australië had geen interesse.
Als Netelenbos besluit het Nederlandse plan te steunen
zou de trein volgens initiatiefnemers ABN Amro, Ballast Nedam, HBG en
Siemens al in 2010 kunnen rijden. Gemiddeld duurt het 17,5 jaren om
toestemming te krijgen voor een belangrijk infrastructuur-project in
Nederland.
Boos is Netelenbos over de onderkoelde reactie die
directeur-generaal personenvervoer J. Diris van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat gaf tijdens de presentatie van het rapport enkele
weken geleden. Dit soort initiatieven moeten met veel meer enthousiasme
worden begroet, liet zij weten. Deze week kan de minister het goed
maken, als het rapport in besloten kring nogmaals aan haar wordt
overhandigd.
Het grootste deel van de kosten, 21 miljard gulden, wil
het consortium zelf op tafel leggen. De overheid zou naar schatting tot
2,5 miljard gulden moeten bijleggen.
Een reis met de Randstadlijn, die Amsterdam,
Schiphol, Den Haag, Rotterdam en Utrecht verbindt, zal met de
zweeftrein maar 49 minuten duren en is volgens het consortium
kostendekkend. De Zuiderzeelijn, die de passagier in een uur naar
Groningen vervoert, heeft mogelijk subsidie nodig. De initiatiefnemers
verwachten op beide lijnen dagelijks 160.000 passagiers te vervoeren.
Impressie van de supersnelle zweeftrein die in 2006
in Duitsland en in 2010 in Nederland zou moeten gaan rijden.
BRON: ANP
|