A2000 kampt met email-problemen
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag
Abonnees van kabelexploitant A2000 die via de kabel
het internet opgaan kunnen al meer dan een week lang nauwelijks e-mail
ontvangen en versturen.
De problemen zijn volgens A2000 te wijten aan een vorige
week uitgevoerde aanpassing van de computersystemen die de e-mail
ophalen en versturen. Hoewel de computers volgens de kabelexploitant
slechts een paar keer enkele minuten uit de lucht zijn geweest,
verloopt het berichtenverkeer nog steeds allesbehalve vlekkeloos.
Boze abonnees wendden zich de afgelopen dagen massaal
tot deze krant om hun woede te uiten. Ze eisen excuses en
financiële compensatie van A2000, een dochteronderneming van het
beursgenoteerde UPC. Een van hen: "Ik heb een hoop gekke dingen
bij internet-providers meegemaakt, maar dit slaat alles. Post die ik
verstuur komt niet aan en mensen die mij iets sturen krijgen de melding
dat mijn adres niet bestaat. En dat al dagenlang. Ik wil een deel van
mijn abonnementsgeld terug." Een internet-abonnement bij A2000
kost 90 per maand.
Volgens een woordvoerster van het bedrijf komen er
dagelijks "een hele hoop" klachten bij de klantenservice
binnen, maar hoeft niemand op compensatie te rekenen. "De
werkzaamheden zijn van tevoren aangekondigd en een deel van onze
vijftienduizend abonnees heeft nauwelijks problemen gehad.
Tienduizenden e-mails staan in een wachtrij en worden dus nog bezorgd.
De computers zijn slechts korte tijd uit de lucht geweest, maar er zijn
problemen ontstaan toen een hoop klanten, op het moment dat het systeem
nog niet optimaal draaide, e-mail probeerden op te halen. Door de
drukte die toen ontstond is vertraging ontstaan."
Veel abonnees beklagen zich ook over de gebrekkige
communicatie tussen A2000 en de klant. "De helpdesk is nauwelijks
te bereiken. Als je ze dan eindelijk spreekt, beweren ze dat er geen
mail is zoekgeraakt. Op de vraag hoe lang de problemen nog gaan duren,
kunnen ze geen antwoord geven." A2000 deelde haar abonnees voor de
operatie mee dat gedurende drie dagen hun elektronische postbus
"enkele minuten" onbereikbaar zou zijn.
De kabelexploitant heeft de systemen opgewaardeerd om
de groei van het aantal klanten dat via de kabel over het internet
surft aan te kunnen. In de toekomst wordt het gebied waarin dit kan
flink uitgebreid.
|