De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
14 juli 1999

 


[Zonnesteek-weken bij primafoon]
[Postbank Winst Vast Plan]
[Sony Professional]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]

A2000 kampt met email-problemen

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Abonnees van kabelexploitant A2000 die via de kabel het internet opgaan kunnen al meer dan een week lang nauwelijks e-mail ontvangen en versturen.

De problemen zijn volgens A2000 te wijten aan een vorige week uitgevoerde aanpassing van de computersystemen die de e-mail ophalen en versturen. Hoewel de computers volgens de kabelexploitant slechts een paar keer enkele minuten uit de lucht zijn geweest, verloopt het berichtenverkeer nog steeds allesbehalve vlekkeloos.

Boze abonnees wendden zich de afgelopen dagen massaal tot deze krant om hun woede te uiten. Ze eisen excuses en financiële compensatie van A2000, een dochteronderneming van het beursgenoteerde UPC. Een van hen: "Ik heb een hoop gekke dingen bij internet-providers meegemaakt, maar dit slaat alles. Post die ik verstuur komt niet aan en mensen die mij iets sturen krijgen de melding dat mijn adres niet bestaat. En dat al dagenlang. Ik wil een deel van mijn abonnementsgeld terug." Een internet-abonnement bij A2000 kost ƒ90 per maand.

Volgens een woordvoerster van het bedrijf komen er dagelijks "een hele hoop" klachten bij de klantenservice binnen, maar hoeft niemand op compensatie te rekenen. "De werkzaamheden zijn van tevoren aangekondigd en een deel van onze vijftienduizend abonnees heeft nauwelijks problemen gehad. Tienduizenden e-mails staan in een wachtrij en worden dus nog bezorgd. De computers zijn slechts korte tijd uit de lucht geweest, maar er zijn problemen ontstaan toen een hoop klanten, op het moment dat het systeem nog niet optimaal draaide, e-mail probeerden op te halen. Door de drukte die toen ontstond is vertraging ontstaan."

Veel abonnees beklagen zich ook over de gebrekkige communicatie tussen A2000 en de klant. "De helpdesk is nauwelijks te bereiken. Als je ze dan eindelijk spreekt, beweren ze dat er geen mail is zoekgeraakt. Op de vraag hoe lang de problemen nog gaan duren, kunnen ze geen antwoord geven." A2000 deelde haar abonnees voor de operatie mee dat gedurende drie dagen hun elektronische postbus "enkele minuten" onbereikbaar zou zijn.

De kabelexploitant heeft de systemen opgewaardeerd om de groei van het aantal klanten dat via de kabel over het internet surft aan te kunnen. In de toekomst wordt het gebied waarin dit kan flink uitgebreid.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.