![[V & L informatica]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000963.gif)
![[Quicklink]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.00000009bd.gif)
![[Matchbank]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000979.gif)
![[FBTO Doorlopend Krediet]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.00000008f3.gif)
![[Jaarverslag Service]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000097f.gif)
|
Van den Goorbergh hard onderuit
Door Berry Zand Scholten - ASSEN, vrijdag
Als ooit de prijs voor de "koelste kikker in de
motorwegrace" wordt toegekend, dan is de Nederlandse
500cc-MuZ-fabriekscoureur Jurgen van den Goorbergh de eerste die
daarvoor in aanmerking komt. Gisteren, tijdens de eerste training in de
koningsklasse, stuiterde Van den Goorbergh met een snelheid van 286
km/uur van zijn fabrieksracer. De crash gebeurde bij de Stekkenwal, op
een van de allersnelste stukken van het TT-circuit van Assen. De motor
vloog in tientallen stukken over de baan, maar de coureur bleef
wonderwel ongedeerd, op een paar schaafwonden op zijn rug na.
Onverschrokken liet hij zich terugrijden naar de pits, trok een
kersverse MQP-overall aan plus nieuwe handschoenen en stapte zonder
blikken of blozen op de reserve-machine. En daarmee zette hij, in
dezelfde trainingssessie, toch gewoon een nog snellere tijd neer..
"Prima", riep hij, toen hij de lijsten bekeek, "toch nog
even sneller dan Luca."
Jurgen van den Goorbergh snelt in vloeiende stijl door de bochten
van het TT-circuit. Twee ronden later zou hij een ongekende schuiver
maken op één van de snelste gedeelten van de Assense
piste. De 500 cc-coureur kwam er echter zonder noemenswaardig letsel
van af en reed daarna op zijn reserve-machine nog een betere tijd.
FOTO: JAN STAPPENBELD
Luca Cadalora, de drievoudig oud-wereldkampioen 250cc, is evenals Van
den Goorbergh fabriekscoureur van het Oost-Duitse MuZ-500cc-team dat
wordt geleid door oud-wereldkampioen zijspanracen Rolf Biland. Vorige
week, op het circuit van Barcelona, verraste Van den Goorbergh vriend
en vijand door laconiek als allersnelste te trainen en van
pole-position van start te gaan. De Bredase coureur finishte als
achtste in de race, zijn beste resultaat tot nu toe in het
500cc-wereldkampioenschap.
De verwachtingen voor de Dutch TT waren hoog gespannen. En het ging
uitstekend met de Nederlander. Van den Goorbergh trainde zich naar de
twaalfde positie in die eerste tijdtraining. In de voorste gelederen
werd verbitterd gestreden door cracks als Alex Crivillé, de
leider in de tussenstand van dit WK-500cc, diens Repsol-teamgenoot
Tadayuki Okada en door John Kocinski, het grillige Amerikaanse talent
dat nog zonder sponsoring op de fabrieks-Honda van de vermaarde tuner
en teambaas Erv Kanemoto rondrijdt. Kenny Roberts kwam, op zijn
fabrieks-Suzuki, weer in de buurt van de snelste mannen en Alexander
Barros voerde zelfs lange tijd het veld aan, totdat hij ten val kwam op
een snel traject van de Assense racebaan. Ook Barros bleef ongedeerd.
Regis Laconi, die zijn Red Bull/Yamaha even naar de vijfde positie
reed, kwam eveneens ten val en ook hij kwam er zonder noemenswaardige
kleerscheuren van af.
Doohan streeft naar
rentree in Tsjechië
Er wordt hard, keihard gereden op de TT-baan, maar toch werden in de
500cc (nog) geen records gebroken. De snelste raceronde bleef op naam
staan van Michael Doohan (2.02,092 min. In 1998) en de allersnelste
trainingstijd in 1991 (!) is nog altijd in handen van Suzuki-coureur
Kevin Schwantz, die in 1993 zijn eerste wereldtitel behaalde. Sindsdien
wordt er echter gereden met andere (loodvrije) brandstof en dat speelt
de technici toch enigszins parten.
"Mijn grootste zorg is het opsporen van de fout, van het
technische mankement", aldus Van den Goorbergh. "We weten nog
niet wat het is geweest. Zelf denk ik dat het gas even is blijven
hangen. Daarna heb ik geremd, want op de videobeelden zie je een
rookpluimpje onder de banden vandaan komen. Het gaat allemaal zo
bliksemsnel, ik weet het niet precies meer." Broer Patrick van den
Goorbergh, zelf oud-coureur en thans begeleider van zijn jongere
broertje: "Het kan ook iets in de versnellingsbak zijn geweest, of
wellicht zelfs een kleine vastloper. We zagen het achterwiel even
blokkeren en daarna heeft Jurgen de voorrem gepakt. We gaan nu de aan
het werk om de oorzaak van de crash op te sporen."
Jurgen van den Goorbergh: "Het is achteraf nog wel meegevallen. Ik
heb wel wat pijnlijke schouderkoppen, omdat ik een behoorlijk stuk over
het asfalt ben gegleden. Ik heb na de crash de knop gewoon omgezet en
ik ben weer gaan racen. Gelukkig heb ik daarna, op de reservemachine,
nog een snellere tijd kunnen realiseren. Natuurlijk wil ik wel graag
dat de fout wordt opgespoord, want dat is beter voor het
zelfvertrouwen."
In de 250cc-klasse trainde Jarno Janssen zich gisteren naar een
voortreffelijke twaalfde startplaats, een uitstekende prestatie voor de
Nederlandse Rizla+/Honda- coureur, die vorige week in Spanje zijn
eerste WK-punt pakte. Maurice Bolwerk maakte zijn rentree in de
250cc-racerij en ook hij trainde zich verdienstelijk naar de 21e plaats.
Assen. GP Nederland, wegrace, eerste
kwalificatietraining. 125 cc: 1. Azuma (Jap)
Honda 2.13,255, 2. Melandri (Ita) Honda 0,271, 3. Ueda (Jap) Honda
0,453, 4. Cecchinello (Ita) Honda 0,500, 5. Locatelli (Ita) Aprilia
0,540, 6. Scalvini (Ita) Aprilia 1,290, 24. Koopman (Ned) Honda 7,794,
25. De Haan (Ned) Honda 7,917, 26. Lakerveld (Ned) Honda 8,679.
250 cc: 1. Capirossi (Ita)
Honda 2.05,829, 2. Waldmann (Dui) Aprilia 0,018, 3. Rossi (Ita) Aprilia
0,160, 4. Lucchi (Ita) Aprilia 0,220, 5. Ukawa (Jap) Honda 0,551, 6.
McWilliams (GBr) Aprilia 0,605, 12. Janssen (Ned) Honda 3,060, 21.
Bolwerk (Ned) Honda 4,665, 22. Visscher (Ned) Aprilia 4,666, 26.
Markink (Ned) Aprilia 6,368, 27. Romein (Ned) Honda 7,339, 28. Van de
Lagemaat (Ned) Honda 7,688.
500 cc: 1. Crivill'e (Spa)
Honda 2.02,131, 2. Okada (Jap) Honda 0,010, 3. Kocinski (VSt) Honda
0,297, 4. Biaggi (Ita) Yamaha 0,693, 5. Abe (Jap) Yamaha 0,696, 6.
Borja (Spa) Honda 0,778, 7. Roberts (VSt) Suzuki 0,923, 14. Van den
Goorbergh (Ned) MuZ Weber 1,916.
|
|