De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
25 juni 1999

 


[V & L informatica]
[Quicklink]
[Matchbank]
[FBTO Doorlopend Krediet]
[Jaarverslag Service]
[Prive Roddelbox]

Van den Goorbergh hard onderuit

Door Berry Zand Scholten - ASSEN, vrijdag

Als ooit de prijs voor de "koelste kikker in de motorwegrace" wordt toegekend, dan is de Nederlandse 500cc-MuZ-fabriekscoureur Jurgen van den Goorbergh de eerste die daarvoor in aanmerking komt. Gisteren, tijdens de eerste training in de koningsklasse, stuiterde Van den Goorbergh met een snelheid van 286 km/uur van zijn fabrieksracer. De crash gebeurde bij de Stekkenwal, op een van de allersnelste stukken van het TT-circuit van Assen. De motor vloog in tientallen stukken over de baan, maar de coureur bleef wonderwel ongedeerd, op een paar schaafwonden op zijn rug na.

Onverschrokken liet hij zich terugrijden naar de pits, trok een kersverse MQP-overall aan plus nieuwe handschoenen en stapte zonder blikken of blozen op de reserve-machine. En daarmee zette hij, in dezelfde trainingssessie, toch gewoon een nog snellere tijd neer.. "Prima", riep hij, toen hij de lijsten bekeek, "toch nog even sneller dan Luca."

Jurgen van den Goorbergh snelt in vloeiende stijl door de bochten van het TT-circuit. Twee ronden later zou hij een ongekende schuiver maken op één van de snelste gedeelten van de Assense piste. De 500 cc-coureur kwam er echter zonder noemenswaardig letsel van af en reed daarna op zijn reserve-machine nog een betere tijd.

FOTO: JAN STAPPENBELD

Luca Cadalora, de drievoudig oud-wereldkampioen 250cc, is evenals Van den Goorbergh fabriekscoureur van het Oost-Duitse MuZ-500cc-team dat wordt geleid door oud-wereldkampioen zijspanracen Rolf Biland. Vorige week, op het circuit van Barcelona, verraste Van den Goorbergh vriend en vijand door laconiek als allersnelste te trainen en van pole-position van start te gaan. De Bredase coureur finishte als achtste in de race, zijn beste resultaat tot nu toe in het 500cc-wereldkampioenschap.

De verwachtingen voor de Dutch TT waren hoog gespannen. En het ging uitstekend met de Nederlander. Van den Goorbergh trainde zich naar de twaalfde positie in die eerste tijdtraining. In de voorste gelederen werd verbitterd gestreden door cracks als Alex Crivillé, de leider in de tussenstand van dit WK-500cc, diens Repsol-teamgenoot Tadayuki Okada en door John Kocinski, het grillige Amerikaanse talent dat nog zonder sponsoring op de fabrieks-Honda van de vermaarde tuner en teambaas Erv Kanemoto rondrijdt. Kenny Roberts kwam, op zijn fabrieks-Suzuki, weer in de buurt van de snelste mannen en Alexander Barros voerde zelfs lange tijd het veld aan, totdat hij ten val kwam op een snel traject van de Assense racebaan. Ook Barros bleef ongedeerd. Regis Laconi, die zijn Red Bull/Yamaha even naar de vijfde positie reed, kwam eveneens ten val en ook hij kwam er zonder noemenswaardige kleerscheuren van af.

Doohan streeft naar
rentree in Tsjechië

Er wordt hard, keihard gereden op de TT-baan, maar toch werden in de 500cc (nog) geen records gebroken. De snelste raceronde bleef op naam staan van Michael Doohan (2.02,092 min. In 1998) en de allersnelste trainingstijd in 1991 (!) is nog altijd in handen van Suzuki-coureur Kevin Schwantz, die in 1993 zijn eerste wereldtitel behaalde. Sindsdien wordt er echter gereden met andere (loodvrije) brandstof en dat speelt de technici toch enigszins parten.

"Mijn grootste zorg is het opsporen van de fout, van het technische mankement", aldus Van den Goorbergh. "We weten nog niet wat het is geweest. Zelf denk ik dat het gas even is blijven hangen. Daarna heb ik geremd, want op de videobeelden zie je een rookpluimpje onder de banden vandaan komen. Het gaat allemaal zo bliksemsnel, ik weet het niet precies meer." Broer Patrick van den Goorbergh, zelf oud-coureur en thans begeleider van zijn jongere broertje: "Het kan ook iets in de versnellingsbak zijn geweest, of wellicht zelfs een kleine vastloper. We zagen het achterwiel even blokkeren en daarna heeft Jurgen de voorrem gepakt. We gaan nu de aan het werk om de oorzaak van de crash op te sporen."

Jurgen van den Goorbergh: "Het is achteraf nog wel meegevallen. Ik heb wel wat pijnlijke schouderkoppen, omdat ik een behoorlijk stuk over het asfalt ben gegleden. Ik heb na de crash de knop gewoon omgezet en ik ben weer gaan racen. Gelukkig heb ik daarna, op de reservemachine, nog een snellere tijd kunnen realiseren. Natuurlijk wil ik wel graag dat de fout wordt opgespoord, want dat is beter voor het zelfvertrouwen."

In de 250cc-klasse trainde Jarno Janssen zich gisteren naar een voortreffelijke twaalfde startplaats, een uitstekende prestatie voor de Nederlandse Rizla+/Honda- coureur, die vorige week in Spanje zijn eerste WK-punt pakte. Maurice Bolwerk maakte zijn rentree in de 250cc-racerij en ook hij trainde zich verdienstelijk naar de 21e plaats.

• Assen. GP Nederland, wegrace, eerste kwalificatietraining. 125 cc: 1. Azuma (Jap) Honda 2.13,255, 2. Melandri (Ita) Honda 0,271, 3. Ueda (Jap) Honda 0,453, 4. Cecchinello (Ita) Honda 0,500, 5. Locatelli (Ita) Aprilia 0,540, 6. Scalvini (Ita) Aprilia 1,290, 24. Koopman (Ned) Honda 7,794, 25. De Haan (Ned) Honda 7,917, 26. Lakerveld (Ned) Honda 8,679.

250 cc: 1. Capirossi (Ita) Honda 2.05,829, 2. Waldmann (Dui) Aprilia 0,018, 3. Rossi (Ita) Aprilia 0,160, 4. Lucchi (Ita) Aprilia 0,220, 5. Ukawa (Jap) Honda 0,551, 6. McWilliams (GBr) Aprilia 0,605, 12. Janssen (Ned) Honda 3,060, 21. Bolwerk (Ned) Honda 4,665, 22. Visscher (Ned) Aprilia 4,666, 26. Markink (Ned) Aprilia 6,368, 27. Romein (Ned) Honda 7,339, 28. Van de Lagemaat (Ned) Honda 7,688.

500 cc: 1. Crivill'e (Spa) Honda 2.02,131, 2. Okada (Jap) Honda 0,010, 3. Kocinski (VSt) Honda 0,297, 4. Biaggi (Ita) Yamaha 0,693, 5. Abe (Jap) Yamaha 0,696, 6. Borja (Spa) Honda 0,778, 7. Roberts (VSt) Suzuki 0,923, 14. Van den Goorbergh (Ned) MuZ Weber 1,916.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.