De Hond: Toekomst is
aan Real Time Company
door ALFRED MONTERIE - AMSTERDAM, vrijdag
De toekomst is aan de 'Real Time Company', de
onderneming die zeven dagen per week en 24 uur per dag voor zijn
klanten bereikbaar is. Via Internet kan men daar op elk gewenst moment
informatie inwinnen of bestellingen plaatsen.
Dit stelt Maurice de Hond, algemeen directeur van
ICOM, Nederlands enige risico-kapitaalmaatschappij
die zich volledig op Internetbedrijven richt. Real time wil in de
automatiseringswereld zeggen dat de computer onmiddellijk reageert op
een instructie en als het ware direct antwoord geeft op de gestelde
vraag.
Zo ook de 'Real Time Company'. Die is in staat meteen te
reageren als de klant daarom vraagt. Dat geldt niet alleen bij de
bestelling van goederen (of diensten), maar ook ervoor, tijdens de
oriëntatie, en erna (after sales service).
Daarbij verloopt het contact tussen klant en leverancier
steeds minder via de telefoon of fysiek. Als Internet volledig
ingeburgerd is, zal de afnemer zijn computer gebruiken om contact op te
nemen met de leverancier. Die laatste zal met behulp van zijn computer
reageren.
Organisatorisch betekent dit een radicale verandering.
De Hond: "Nu heeft de leverancier meestal rechtstreeks contact met
de klant, al dan niet bijgestaan door een computer." De computer
staat daarbij op de achtergrond. De medewerker gebruikt dat apparaat om
bijvoorbeeld een rekening uit te printen of nadere informatie over een
leverantie op te vragen.
Volgens De Hond (foto) gaat dit bedrijfsmodel op de
helling. Computers komen op de voorgrond te staan. Ze nemen de
communicatie met de buitenwereld over. Personen zullen maar een
beperkte rol spelen. Direct menselijk contact zal minder plaatsvinden.
Hoofdrol Internet
De Hond is ervan overtuigd dat Internet de hoofdrol
gaat spelen in elk stadium van het bedrijfsproces waarbij men met de
buitenwereld (klanten, toeleveranciers) communiceert. Amerikaanse
ondernemingen als Amazon.com, Yahoo, America Online (AOL) en eBay doen
dat al. Internet is daar compleet geïntegreerd met de dagelijkse
bedrijfsvoering.
Maar op den duur zal ook het traditionele bedrijfsleven
deze stap moeten zetten. De Hond waarschuwt dat wie niet binnen tien
jaar zijn organisatie 'real time' heeft gemaakt, reddeloos ten onder
gaat. "Elk bedrijf ziet tegenwoordig in dat het telefonisch
bereikbaar moet zijn. Voor Internet geldt in wezen hetzelfde. Je moet
daar aanwezig zijn." Volgens De Hond is een website niet
voldoende. Zeker niet als daar alleen maar een veredelde folder op
staat. "Een hoorspel op televisie vertonen werkt evenmin. Je moet
wel de mogelijkheden van het nieuwe medium benutten. Dus ook service
bieden en alles wat de relatie met de klant verbetert."
De omslag van een organisatie naar een Real Time Company
heeft volgens De Hond niet alleen het effect dat de klanttevredenheid
toeneemt, maar ook dat de kosten dalen. Als de software eenmaal draait,
neemt de efficiency zienderogen toe.
Overigens hoeft een bedrijf niet direct een ingewikkeld,
sophisticated systeem toe te passen. Het kan best heel eenvoudig.
Bestellingen die per e-mail binnenkomen, kunnen in het begin ook
handmatig worden ingevoerd. Net zoals dat nu met telefonische orders
gebeurt.
Ook kan met een simpele manier van automatisering
vaak al het merendeel van de behoefte worden gedekt. Dit is de 20/80
regel. Met 20 procent automatisering wordt in 80 procent van de
behoeften voorzien. De uitzonderingen zijn op een ouderwetse manier te
ondervangen. Meestal gebeurt precies het tegenovergestelde. 80 procent
van de energie gaat op aan 20 procent van de situaties.
Een andere veel gemaakte fout is met Internet alleen
nieuwe klanten te willen winnen. Het is beter langs deze weg de
bestaande klanten tevreden te stellen. De Hond: "Probeer Internet
te gebruiken om bestaande klanten minimaal net zo goed van dienst te
zijn als wanneer ze in de winkel komen of zich telefonisch melden."
|