Reclames toeteren tv-kijker doof
door Michiel Hoogers - AMSTERDAM, vrijdag
De Nederlandse televisiekijker wordt dagelijks
overvallen door het geluid van tv-reclames omdat dit veel harder wordt
weergegeven dan het geluid van de tv-programma's.
Met meer en harder geluid proberen de reclamemakers de
aandacht op hun boodschappen te vestigen. In menige huiskamer werkt dit
averechts als de geërgerde tv-kijker bij het begin van een
reclameblok naar zijn afstandsbediening grijpt om het geluid af te
zetten.
Gemiddeld is het niveau van het geluidssignaal van de
reclameblokken op de Nederlandse televisiezenders vier decibel hoger
dan dat van de nieuws- en actualiteitenprogramma's. Het komt erop neer
dat een reclameblok ongeveer veertig procent luider is dan een
studioproductie zoals het NOS-Journaal of het RTL-Nieuws.
Dit blijkt uit een onderzoek dat het technisch
adviesbureau Peutz deze maand heeft verricht in opdracht van De
Telegraaf. Peutz is gespecialiseerd in akoestiek en lawaaibeheersing.
Het heeft vestigingen in Zoetermeer, Mook, Düsseldorf en Parijs.
Het uitgangspunt voor het onderzoek was de vraag of
reclameboodschappen op de Nederlandse televisiezenders luider zouden
zijn dan de gewone programma's.
Om die vraag te kunnen beantwoorden hebben de
onderzoekers van Peutz een steekproef gehouden bij alle Nederlandse
televisiezenders. Dit zijn: Nederland 1, 2 en 3, RTL 4, RTL 5, SBS 6,
NET 5 en Veronica. Per zender is het geluid van het reclameblok
vergeleken met het geluid van het nieuws- of actualiteitenprogramma
omdat zo'n programma volledig onder de controle van de zendgemachtigde
valt. Bij Veronica, dat geen actualiteitenprogramma heeft, is de
vergelijking gemaakt met de quiz Denktank.
Uit de meetresultaten blijkt dat op alle zenders het
geluidsniveau van de reclameblokken hoger ligt dan dat van de
nieuwsblokken. Gemiddeld over de acht zenders is een verschil van vier
decibel gemeten. Een decibel (dB) is een verhoudingsgetal. In het
algemeen wordt aangenomen dat 10 dB een verdubbeling van het ervaren
volume geeft en 1 à 2 dB ongeveer de grens is van een hoorbaar
verschil.
Bij de steekproef was het verschil in luidheid tussen
reclame en nieuws het grootst op Nederland 1 met 5,5 dB. RTL 5 kwam met
2 dB als laagste uit de bus. Bij een onderlinge vergelijking van de
reclameblokken op de diverse zenders bleek het geluidsniveau vrijwel
gelijk te zijn; alleen NET 5 was zachter dan de rest.
Voor het geluidsniveau van televisieprogramma's en
-reclames bestaan geen regels. Volgens een geluidsspecialist van het
Nederlands Omroepproduktie Bedrijf (NOB) wordt gewerkt met een
technische norm die is ontstaan door de overweging dat beeld en geluid
elkaar niet mogen storen.
|