De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
12 juni 1999

 


[Jaarverslag Service]
[Prive Roddelbox]
[Quicklink]
[Matchbank]

Huisman blijft nuchter
in hectisch Le Mans

Van een medewerker - LE MANS, zaterdag

Naarmate het aanvangstijdstip nadert, groeit de spanning voelbaar. Vanmiddag om 16.00 uur start de 24 Uur van Le Mans. Gisteren werd er niet gereden, maar er werd overal des te harder gewerkt. "Op zo'n rustdag maakt iedereen elkaar gek", weet Henri Pescarolo, die dit jaar voor de 33e keer deelneemt, een record. De Nederlandse coureurs lieten zich echter niet van de wijs brengen en zien de race optimistisch tegemoet.

"We bouwen het rustig op en zien dan wel hoe het loopt. Uiteindelijk gaat het er immers om wie er zondag om 16.00 uur nog rijden", zegt Patrick Huisman. Hij rijdt dit jaar voor het team van Olaf Manthey met een nieuwe Porsche 911 GT3. De regerend Porsche Supercupkampioen heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de nieuwe Porsche, die het merk uit Stuttgart niet alleen sportief maar ook commercieel succes moet brengen. De auto komt namelijk binnenkort op de markt. Vandaar dat diverse hoge functionarissen van de Porschefabriek de verrichtingen van Huisman en zijn teamgenoten nauwlettend in de gaten houden.

Volg Le Mans on-line

Porsche-sportcoördinator Jürgen Barth, in 1977 zelf winnaar in Le Mans, sprak zelfs van een 'undercover-operatie'. "Sinds 1951 is Porsche ieder jaar in Le Mans geweest, de ene keer wat nadrukkelijker dan de andere." Algemeen wordt aangenomen dat de constructeur volgend jaar weer met een fabrieksteam terugkeert, naar alle waarschijnlijkheid met een open sportprototype. Volgens insiders maakt Huisman een behoorlijke kans als rijder bij een dergelijk project te worden betrokken.

Het Amerikaanse merk Cadillac is in elk geval volgend jaar in Le Mans van de partij. Nu al is een groot aantal topmensen van het General Motors-concern, waartoe Cadillac behoort, in Franse stad aanwezig. Vice-president John F. Smith verklaarde: "Wij willen hier volgend jaar goed scoren en doen in elk geval tot en met het jaar 2002 mee. Eerst met een prototype van Cadillac en zo snel mogelijk daarna ook met de Chevrolet Corvette." Dat vult het gat dat BMW achterlaat weer een beetje op, want de Duitse fabrikant richt zich vanaf volgend jaar helemaal op de Formule 1. "Voor dit jaar is Le Mans ons speerpunt. Een plaats in de top-drie moet er in zitten", zegt sportdirecteur Gerhard Berger. Dat willen de andere fabrikanten in Le Mans echter ook. Toyota start als huizenhoge favoriet, terwijl ook Audi, BMW, Chrysler, Mercedes-Benz, Nissan en het Amerikaanse Panoz met een eigen team aanwezig zijn.

Startopstelling 24 Uren van Le Mans, aanvang 16.00 uur:1. Brundle-Collard-Sospiri (GBr/Fra/Ita) - Toyota GT One 3.29,930 (gem. 233,306 km/uur), 2. Boutsen-Kelleners-McNish (Bel/Dui/GBr) - Toyota GT One 3.30,801, 3. Kristensen-Lehto-J.Müller (Den/Fin/Dui) - BMW V12 LMR 3.31,209, 4. Schneider-Lamy-Lagorce (Dui/Por/Fra) - Mercedes-Benz CLR 3.31,541, 5. Brabham-Bernard-Leitzinger (Aus/Fra/VSt) - Panoz LMP 3.33,711.

Nederlanders: 22. Coronel-Kox-Lammers - Lola-Ford B98/10 3.43,973 (218,678 km/uur), 33. Amorin-Hugenholtz-Seiler (Por-Ned-Zwi) - Chrysler Viper 4.00,984 (203,242 km/uur), 44. Alzen-Huisman-Riccitelli (Dui-Ned-Ita) - Porsche 996 GT3 4.11,051 (195,092 km/uur).

* Sebastiaan Bleekemolen is de beste Nederlander in de startopstelling voor de Renault Clio Eurocuprace die vandaag voorafgaande aan de 24 Uren van Le Mans wordt gehouden op het Circuit de la Sarthe. Hij kwalificeerde zich als vijftiende, één plaats voor Phil Bastiaans. De Fransman Greuet vertrekt vanaf pole-position. Overige Nederlanders: 28. Michael Bleekemolen, 31. Coen Vink, 34. Jeroen Bleekemolen en 39. Peter van Merksteijn.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.