|
Huisman blijft nuchter
in hectisch Le Mans
Van een medewerker - LE MANS, zaterdag
Naarmate het aanvangstijdstip nadert, groeit de spanning voelbaar.
Vanmiddag om 16.00 uur start de 24 Uur van Le Mans. Gisteren werd er
niet gereden, maar er werd overal des te harder gewerkt. "Op zo'n
rustdag maakt iedereen elkaar gek", weet Henri Pescarolo, die dit
jaar voor de 33e keer deelneemt, een record. De Nederlandse coureurs
lieten zich echter niet van de wijs brengen en zien de race
optimistisch tegemoet.
"We bouwen het rustig op en zien dan wel hoe het loopt.
Uiteindelijk gaat het er immers om wie er zondag om 16.00 uur nog
rijden", zegt Patrick Huisman. Hij rijdt dit jaar voor het team
van Olaf Manthey met een nieuwe Porsche 911 GT3. De regerend Porsche
Supercupkampioen heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de
ontwikkeling van de nieuwe Porsche, die het merk uit Stuttgart niet
alleen sportief maar ook commercieel succes moet brengen. De auto komt
namelijk binnenkort op de markt. Vandaar dat diverse hoge
functionarissen van de Porschefabriek de verrichtingen van Huisman en
zijn teamgenoten nauwlettend in de gaten houden.
Volg Le Mans on-line
Porsche-sportcoördinator Jürgen Barth, in 1977 zelf winnaar
in Le Mans, sprak zelfs van een 'undercover-operatie'. "Sinds 1951
is Porsche ieder jaar in Le Mans geweest, de ene keer wat
nadrukkelijker dan de andere." Algemeen wordt aangenomen dat de
constructeur volgend jaar weer met een fabrieksteam terugkeert, naar
alle waarschijnlijkheid met een open sportprototype. Volgens insiders
maakt Huisman een behoorlijke kans als rijder bij een dergelijk project
te worden betrokken.
Het Amerikaanse merk Cadillac is in elk geval volgend jaar in Le
Mans van de partij. Nu al is een groot aantal topmensen van het General
Motors-concern, waartoe Cadillac behoort, in Franse stad aanwezig.
Vice-president John F. Smith verklaarde: "Wij willen hier volgend
jaar goed scoren en doen in elk geval tot en met het jaar 2002 mee.
Eerst met een prototype van Cadillac en zo snel mogelijk daarna ook met
de Chevrolet Corvette." Dat vult het gat dat BMW achterlaat weer
een beetje op, want de Duitse fabrikant richt zich vanaf volgend jaar
helemaal op de Formule 1. "Voor dit jaar is Le Mans ons speerpunt.
Een plaats in de top-drie moet er in zitten", zegt sportdirecteur
Gerhard Berger. Dat willen de andere fabrikanten in Le Mans echter ook.
Toyota start als huizenhoge favoriet, terwijl ook Audi, BMW, Chrysler,
Mercedes-Benz, Nissan en het Amerikaanse Panoz met een eigen team
aanwezig zijn.
Startopstelling 24 Uren van Le Mans, aanvang 16.00
uur:1. Brundle-Collard-Sospiri (GBr/Fra/Ita)
- Toyota GT One 3.29,930 (gem. 233,306 km/uur), 2.
Boutsen-Kelleners-McNish (Bel/Dui/GBr) - Toyota GT One 3.30,801, 3.
Kristensen-Lehto-J.Müller (Den/Fin/Dui) - BMW V12 LMR 3.31,209, 4.
Schneider-Lamy-Lagorce (Dui/Por/Fra) - Mercedes-Benz CLR 3.31,541, 5.
Brabham-Bernard-Leitzinger (Aus/Fra/VSt) - Panoz LMP 3.33,711.
Nederlanders: 22.
Coronel-Kox-Lammers - Lola-Ford B98/10 3.43,973 (218,678 km/uur), 33.
Amorin-Hugenholtz-Seiler (Por-Ned-Zwi) - Chrysler Viper 4.00,984
(203,242 km/uur), 44. Alzen-Huisman-Riccitelli (Dui-Ned-Ita) - Porsche
996 GT3 4.11,051 (195,092 km/uur).
* Sebastiaan Bleekemolen is de beste Nederlander in de startopstelling
voor de Renault Clio Eurocuprace die vandaag voorafgaande aan de 24
Uren van Le Mans wordt gehouden op het Circuit de la Sarthe. Hij
kwalificeerde zich als vijftiende, één plaats voor Phil
Bastiaans. De Fransman Greuet vertrekt vanaf pole-position. Overige
Nederlanders: 28. Michael Bleekemolen, 31. Coen Vink, 34. Jeroen
Bleekemolen en 39. Peter van Merksteijn.
|
|