De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
12 juni 1999

 


[Quicklink]
[Jaarverslag Service]
[Matchbank]
[Prive Roddelbox]

Grote kritiek op
'saaie' Formule 1

Van onze Telesportredactie - MONTREAL, zaterdag

Na de oersaaie Grand Prix van Spanje van twee weken terug, die over 65 ronden slechts twee passeermanoeuvres liet zien, heeft een aantal topformule 1-coureurs grote kritiek geuit op het huidige, technisch reglement. Michael Schumacher, Damon Hill en David Coulthard achten de tijd rijp om niet langer de snelheden te controleren door de bandenprestatie te limiteren. Zij vinden de Formule 1-wagens niet langer opwindend om in te rijden maar vrezen vooral dat de toeschouwers en het tv-publiek zullen wegblijven als actie op de baan uitblijft.

In de aanloop naar de Grand Prix van Canada van morgen heeft FIA-voorzitter Max Mosley voor het eerst toegegeven dat passeren in de Formule 1 te moeilijk is geworden. Tegelijkertijd stelde hij ook dat enige reglementswijziging niet voor 2001 zal worden ingevoerd. Tenzij er veiligheidsredenen zijn, is de Formule 1 gebaat bij een stabiel reglement, aldus Mosley.

Hij hoopt dat de teams met elkaar in discussie zullen treden hoe het met hun sport verder moet gaan. "Het is aan de teambazen om te beslissen hoe zij hun wagens willen bouwen in termen van passeer-mogelijkheden. Aan de technici is dan het woord hoe zij dat gaan doen", zei Mosley die zich opgeworpen heeft als een veiligheidsapostel en vooral de steeds grotere snelheden in de Formule 1 wil drukken.

Dit seizoen zijn de Bridgestone-banden nog eens 10 procent smaller gemaakt, terwijl er een extra groef in de band is aangebracht naast de al bestaande drie groeven. Om toch zoveel mogelijk neerwaartse druk in de bochten te creëren heeft aerodynamica de overhand gekregen. Nadeel daarvan is dat die down-force minder wordt als je achter iemand rijdt. De luchtstroom valt dan immers weg. Ook op rechte stukken is het moeilijker geworden te 'slipstreamen' (en dus te passeren) omdat de zuigende werking van een voorliggende wagen minder is geworden. De wagens zijn namelijk smaller gemaakt waardoor ook de turbulentiestroom achter de auto kleiner werd.

WK-koploper Schumacher heeft al in eerder stadium gewaarschuwd dat de Formule 1 een verkeerde richting is ingeslagen. "Ik hoop dat de verantwoordelijke mensen dat eens gaan inzien, maar het lijkt wel of zij opgesloten zitten in hun ivoren toren", zei de Ferrari-coureur.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.