Joep v.d. Nieuwenhuyzen
schikt in Verolme-zaak
Van een onzer verslaggevers - ROTTERDAM, zaterdag
Joep van den Nieuwenhuyzen heeft een schikking
getroffen met de curatoren van Verolme Heusden over eerder toegezegde
miljoenen voor de ter ziele gegane scheepswerf. Via een
dochtermaatschappij van Van den Nieuwenhuyzen's RDM wordt in totaal
9,2 miljoen betaald. Voorts ziet het concern af van vorderingen
ter waarde van 57,6 miljoen. Door de minnelijke regeling komt een
mogelijke claim tegen het zakelijk imperium van de zakenman te
vervallen.
Aanleiding van het akkoord was het faillissement van
scheepswerf Verolme Heusden, eind 1998. De curatoren die het
faillissement afwikkelen, kwamen tot de ontdekking dat eerder
toegezegde gelden slechts ten dele daadwerkelijk waren
geïnvesteerd.
Van den Nieuwenhuyzen was een jaar eerder via RDM
eigenaar van de werf geworden door de overname van Wilton Fijenoord
Holding (WFH). Naast Verolme Heusden maakten de werven Wilton Fijenoord
en Verolme Botlek hiervan deel uit. RDM verplichtte zich 40
miljoen nieuw kapitaal in WFH te plaatsen. Uit het jaarverslag van
Verolme Heusden bleek dat van dit bedrag 15 miljoen naar de werf
uit Heusden zou moeten vloeien. Daarnaast verstrekte de holding nog
eens 16 miljoen als achtergestelde lening.
Vraagtekens
In de praktijk bleek de genoemde 15
miljoen nooit bij de scheepswerf te zijn gearriveerd. Van den
Nieuwenhuyzen (tevens commissaris bij WFH) en WFH-directeur P.
Pellenaars stelden gisteren dat dit ook niet de opzet was. "De
tekst van het jaarverslag was stelliger dan onze bedoeling was",
luidde hun verweer.
Dat riep vraagtekens op, gezien het feit dat WFH tevens
statutair directeur van Verolme Heusden was. Pellenaars noemde het een
slordigheidje: het geld was voor de holding bedoeld en niét
specifiek voor Verolme Heusden.
"Het geld had de werf ook niet kunnen redden",
zei Van den Nieuwenhuyzen, terugblikkend. "Dan hadden we een half
jaar later weer kunnen investeren."
Van den Nieuwenhuyzen en Pellenaars benadrukten uit
goede wil alsnog tot de schikking te zijn gekomen. "Het is gewoon
stom wat er met het jaarverslag is gebeurd", aldus Pellenaars.
"Maar we voelden ons moreel verplicht om alsnog te betalen."
Verolme Heusden-curator A. Deterink heeft daar een
andere opvatting over. "Het was niet zozeer een morele, alswel een
juridische verplichting", zei hij gisteren in een reactie. Door
het toegezegde geld verleende de accountant vorig jaar zomer
goedkeuring aan het jaarverslag van Verolme Heusden. Leveranciers
rekenden vervolgens op het voortbestaan van de werf. Zij leverden
nadien nog goederen ter waarde van ruim 11 miljoen.
Om de getroffen leveranciers tegemoet te komen,
betaalt WFH nu 5,4 miljoen aan toegekende vorderingen. Nog eens
3,8 miljoen is aan de boedel overgemaakt. Voorts ziet WFH af van
eigen vorderingen ter waarde van 11,6 miljoen, alsmede van
achtergestelde vorderingen van 46 miljoen.
"Dat geld hadden we waarschijnlijk toch niet
teruggezien", troostte Van den Nieuwenhuyzen zichzelf hardop. Dat
hij de werf opzettelijk failliet heeft laten gaan boze tongen beweren
dat de zakenman alleen geïnteresseerd was in Verolme Botlek, de
reparatiewerf Wilton Fijenoord is inmiddels verkocht bestreed hij.
Botlek winstmaker
Verolme Botlek (offshore) is ondertussen de
grootste winstmaker voor RDM, zo bleek gisteren bij de presentatie van
de jaarcijfers van het conglomeraat. De werkmaatschappij boekte een
winst van ruim 11 miljoen. De totale nettowinst van RDM Holding
kwam over 1998 uit op 47,8 miljoen, bij een omzet van 501
miljoen.
RDM omvat inmiddels een keur van activiteiten. Naast de
recent van Boeing verworven helikopterfabriek MD Helicopters zijn dit
onder meer SP (het vroegere Daf Special Products), RDM Submarines en
een belang in Rigid Airship Design (voor de bouw van luchtschepen).
De veelvoud aan activiteiten is volgens Van den
Nieuwenhuyzen geen belemmering voor verdere groei. "De trend om te
gaan naar een kernactiviteit is een modeverschijnsel. Dat gaat wel weer
over". Een gang naar de beurs voor verdere expansie sluit de
oud-topman van automatiseerder HCS uit. "Het heeft me veel tijd
gekost en narigheid opgeleverd."
Hoge verwachtingen heeft de zakenman van de
helikoptertak en de verkoop van onderzeeboten. In dit jaar verkocht Van
den Nieuwenhuyzen na een prijsverlaging tot nu toe al meer helikopters
dan Boeing over heel 1998. Dientengevolge schreef MD in het eerste
kwartaal weer zwarte cijfers.
De markt voor onderzeeërs is voor RDM uitermate
lucratief. In de komende tien jaar zullen wereldwijd ruim 100 nieuwe
boten nodig zijn. RDM aast op een marktaandeel van 20% en denkt hoge
ogen te gooien met de nieuwe Moray 1400. Naar verwachting zal RDM voor
het eind van dit jaar de eerste twee exemplaren verkopen. Dat zal de
eerste verkoop zijn sinds 1994. Nota bene aan een buitenlandse partij.
|