Dasa en Casa
gaan samen in
vliegtuigbouw
Van onze correspondent - FRANKFURT, zaterdag
De vliegtuigbouwers DASA (DaimlerChrysler Aerospace
& Aviation) en de Spaanse CASA gaan samen. Het veel grotere
Duits/Amerikaanse concern krijgt de overhand, CASA, nog steeds eigendom
van de Spaanse staat, kan rekenen op een belang van 11 à 13,5%.
Volgens DASA is er door de overname sprake van een goed
signaal voor de uit elkaar gespeelde Europese lucht- en
ruimtevaartindustrie. "Deze fusie is de eerste
grensoverschrijdende samenwerking in de Europese luchtvaartindustrie en
een basis voor verdere verbintenissen", aldus gisteren
DaimlerChrysler-baas Jürgen Schrempp bij de bekendmaking. De
nieuwe onderneming heeft 53.000 personeelsleden en een omzet van 11
miljard euro.
DASA en CASA zijn geen onbekenden voor elkaar, ze zitten
samen met British Aerospace en de Franse Aerospatiale in het Europese
vliegtuigbouw-concern Airbus.
Veel vliegtuigconcerns wilden graag samengaan met CASA,
nadat de Spaanse overheid vorig jaar te kennen gaf het bedrijf te
willen privatiseren. Onder de gegadigden waren British Aeospace, de
Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia.
"Gemeenschappelijk kunnen we de tot dusverre
grootste grensoverschrijdende samenwerking in de Europese
luchtvaartindustrie vorm geven en onze rol verstevigen bij de productie
van de Airbussen en straks het Europese jachtvliegtuig de
Eurofighter", aldus DASA-baas Manfred Bischoff.
Volgens hem zijn DASA en CASA sterk complementair zowel
qua ontwikkeling als het aanboren van nieuwe markten. "Onze
concurrentiepositie wordt met deze fusie dan ook belangrijk
verbeterd." De nieuwe onderneming wordt onderdeel van het
DaimlerChrysler-concern. DASA komt voort uit
Messerschmitt-Bölkow-Blöhm en de eerste samenwerking tussen
MBB en CASA dateert al uit 1923 toen de Spaanse regering een opdracht
gaf voor de levering van een grote Dornier-vliegboot.
|