De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


zaterdag
12 juni 1999

 


[Autosite]
[Wanadoo]
[V & L informatica]
[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[Jaarverslag Service]
[Oce]
[Libertel]

Dasa en Casa
gaan samen in
vliegtuigbouw

Van onze correspondent - FRANKFURT, zaterdag

De vliegtuigbouwers DASA (DaimlerChrysler Aerospace & Aviation) en de Spaanse CASA gaan samen. Het veel grotere Duits/Amerikaanse concern krijgt de overhand, CASA, nog steeds eigendom van de Spaanse staat, kan rekenen op een belang van 11 à 13,5%.

Volgens DASA is er door de overname sprake van een goed signaal voor de uit elkaar gespeelde Europese lucht- en ruimtevaartindustrie. "Deze fusie is de eerste grensoverschrijdende samenwerking in de Europese luchtvaartindustrie en een basis voor verdere verbintenissen", aldus gisteren DaimlerChrysler-baas Jürgen Schrempp bij de bekendmaking. De nieuwe onderneming heeft 53.000 personeelsleden en een omzet van 11 miljard euro.

DASA en CASA zijn geen onbekenden voor elkaar, ze zitten samen met British Aerospace en de Franse Aerospatiale in het Europese vliegtuigbouw-concern Airbus.

Veel vliegtuigconcerns wilden graag samengaan met CASA, nadat de Spaanse overheid vorig jaar te kennen gaf het bedrijf te willen privatiseren. Onder de gegadigden waren British Aeospace, de Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia.

"Gemeenschappelijk kunnen we de tot dusverre grootste grensoverschrijdende samenwerking in de Europese luchtvaartindustrie vorm geven en onze rol verstevigen bij de productie van de Airbussen en straks het Europese jachtvliegtuig de Eurofighter", aldus DASA-baas Manfred Bischoff.

Volgens hem zijn DASA en CASA sterk complementair zowel qua ontwikkeling als het aanboren van nieuwe markten. "Onze concurrentiepositie wordt met deze fusie dan ook belangrijk verbeterd." De nieuwe onderneming wordt onderdeel van het DaimlerChrysler-concern. DASA komt voort uit Messerschmitt-Bölkow-Blöhm en de eerste samenwerking tussen MBB en CASA dateert al uit 1923 toen de Spaanse regering een opdracht gaf voor de levering van een grote Dornier-vliegboot.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.