België snakt naar
eiegen 'poldermodel'
door Ruud Kreutzer - BRUSSEL, zaterdag
Wordt het morgen een tweede Zwarte Zondag in
België, een Blauwe Zondag of een Groene Zondag? Of een beetje van
alle drie?
Dat laatste is het meest waarschijnlijke: zowel het
extreemrechtse Vlaamse Blok als de Liberale VLD en de Groenen zullen
bij de verkiezingen winst boeken, ten koste van de regeringspartijen.
Die zagen hun kansen verder slinken door het kippenschandaal dat alle
andere verkiezingsthema's volkomen heeft weggedrukt.
"Mijn man"
Mevrouw Dehaene ziet de bui al hangen. Zij vindt dat
haar echtgenoot, sinds 1991 premier van het land, ten onrechte de
schuld krijgt van de ernstigste politieke crisis sinds de ontsnapping
van Dutroux. "De dioxinecrisis is niet de schuld van de regering
maar van de firma Verkest. Maar zoals gewoonlijk kan mijn man de
problemen weer oplossen." Het is zeer te betwijfelen dat de
kiezers morgen haar zienswijze zullen volgen.
De christendemocraat Jean-Luc Dehaene heeft zich
duidelijk vertild aan de gifkippen. Hij zou de mouwen wel weer eens
even opstropen en het volk laten zien dat er maar één man
is die dit soort klusjes kan klaren. Maar ondanks lange dagen van
crisisberaad in kasteel Hertoginnedal werd de chaos met de dag groter
en het beeld van een slecht gerunde onderneming verder verstrekt. De
falende premier trok alle kritiek naar zich toe. België is ziek
van het gemarchandeer, de eindeloze compromissen, het eeuwige uitstel
van echte oplossingen, waarvan superregelaar Dehaene het vleesgeworden
symbool is.
Twee weken geleden nog dachten hij en zijn
socialistische coalitiepartners dat zij de verkiezingen in konden gaan
onder de vlag "het gaat goed met België". De zieke man
van Europa was immers veilig het eurogebied binnengeloodst en met de
werkgelegenheid en de sociale zekerheid gaat het ook beter.
De SP van boegbeeld Louis Tobback staat al langere tijd
op stevig verlies, maar voor Dehaene's Vlaamse christendemocraten (CVP)
zag het er allemaal niet zo somber uit. Tot de kippen en de eieren dat
allemaal veranderden. Het percentage twijfelaars bij CVP-kiezers steeg
tussen 10 mei en 10 juni van 22 naar 45 procent. Bij de socialisten
steeg het nog van 53 naar 57 procent. De rooms-rode coalitie, die
België twaalf jaar heeft bestuurd, loopt op zijn laatste benen.
Liberalen
In alle onvoorspelbaarheid is maar één
ding zeker: dat de liberalen afstevenen op regeringsdeelname. De
VLD-voormannen hebben Dehaene en de CVP opvallend vriendelijk
aangepakt, omdat zij ermee rekenen dat ze met hen de volgende regering
moeten gaan vormen. De Groenen zullen ongetwijfeld profiteren van de
kippencrisis, maar zijn nog niet direct serieus kandidaat voor een
nationale coalitieregering.
Afhankelijk van het aantal zetels dat de Groenen en
andere protestpartijen, met name het Vlaams Blok, vergaren, kan het
zelfs nodig zijn om een coalitie te vormen waarin alle drie
hoofdstromen zijn vertegenwoordigd. Omdat de liberalen, de
christendemocraten en de socialisten andere partijen hebben in het
Franstalige en het Nederlandstalige gebied (die vaak totaal andere
standpunten aanhangen), zou dat een monstercoalitie van zes of
misschien zelfs acht partijen betekenen.
Dat kan leiden tot wanstaltige Belgische compromissen,
waarschuwt professor Lieven de Winter. "Dat wordt nooit een mooi
kindje maar een monster waar aan alle kanten aan getrokken wordt. Het
is meer een Picasso dan een Rubens", zegt de Brusselse
politicoloog.
Dienstbetoon
"België kiest een heel ander soort
politicus dan Nederland", zegt Derk Jan Eppink, een Nederlandse
journalist met ervaring op het Binnenhof die nu politiek redacteur is
van De Standaard. "Een Belgisch Kamerlid moet een regionale basis
hebben of tentakels in een zuil. Terwijl zijn Nederlandse collega in
het weekeinde thuis stukken zit te bestuderen, bezoekt hij kermissen,
de fanfare en gouden huwelijken. De mensen komen bij hem aan huis en
verlangen een vorm van dienstbetoon, hoewel dat de laatste tijd wel wat
minder is geworden."
Dienstbetoon houdt in dat een politicus zijn macht
gebruikt om zijn aanhang te helpen bij benoemingen of andere voordelen.
"Dat levert voorkeurstemmen op die voor hun machtspositie in
Brussel erg belangrijk zijn."
Vaak zijn politici niet meer dan woordvoerders van de
belangenorganisatie waar zij uit zijn voortgekomen. Dat speelde ook bij
de kippencrisis een grote rol: de verantwoordelijke minister Pinxten
van Landbouw wilde niets doen dat de Boerenbond tegen de haren zou
strijken.
Het zijn dit soort belangenverstrengelingen die de
aanpak van problemen in de weg staan, zoals de onsamenhangende controle
op de voedselindustrie die al jaren geleden door de politiek is
vastgesteld. Het draait bijna altijd uit op compromissen waar geen van
de betrokkenen onoverkomelijke bezwaren tegen heeft. Het grote verschil
met het Poldermodel is dat bestuurlijke efficiency in dat proces geen
grote rol speelt.
De Belgische politiek is verder natuurlijk onmogelijk
complex door de groeiende tegenstellingen tussen Walen en Vlamingen die
veel verder gaan dan alleen de taal. De cultuurgrens tussen Noord- en
Zuid-Europa loopt dwars door België heen. De socialisten in
Wallonië zijn net zo verschillend van de Vlaamse sociaaldemocraten
als de PvdA van de Franse socialisten. De kloof tussen beide landsdelen
wordt alleen maar groter. Zelfs economisch groeien zij steeds verder
uit elkaar.
De Belgen kiezen morgen niet alleen een nieuw nationaal
parlement, maar ook een nieuw regionaal parlement, een deel van de
Senaat en het Europees Parlement. Het is heel goed mogelijk dat de
uitslag in Vlaanderen tot een heel andere coalitie zou leiden dan die
in Wallonië, waar de rode vlaggen van de socialisten nog altijd de
boventoon voeren. Dat zal de vorming van een krachtdadige regering niet
bevorderen.
En als de Belgen langzamerhand ergens behoefte aan
hebben, na de ellende met Dutroux, het Agusta-schandaal en de
dioxine-crisis, dan is het wel een regering die het land eindelijk een
goed bestuur geeft. De kans daarop lijkt niet bijster groot te zijn.
|