De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
2 juni 1999

 


[Libertel]
[Wanadoo]
[Autosite]
[Jaarverslag Service]
[Dell]
[BOL, voor al uw boeken]
[ING MKB Milieu campagne]
[Oce]
[ABN AMRO]

'Perfecte' farma-fusie
AstraZeneca een feit

door Adriaan Janszen - ZOETERMEER, woensdag

"We passen uitstekend bij elkaar. Overlappingen in elkaars producten zijn er nauwelijks". Tony Dockheer, tot afgelopen maandag algemeen directeur van Astra Pharmaceutica, is een gelukkig man. Vanaf gisteren is zijn onderneming officieel gefuseerd met de Britse Zeneca Farma, vroeger onderdeel van ICI. Onder de naam AstraZeneca en met Dockheer in ons land als algemeen directeur, worden de activiteiten voortgezet.

Met een omzet van $17,2 miljard (ƒ35 miljard) per jaar en 50.000 man personeel behoort het nieuwe concern tot de vier grootste farmaceutische bedrijven ter wereld, na het Amerikaanse Merck, de Britse Glaxo Wellcome en het Zwitserse Novartis.

In ons land nadert de nieuwe combinatie de grens van ƒ1 miljard. Daarmee is zij glansrijk nummer één. Nog niet bekend is waar het nieuwe hoofdkantoor van AstraZeneca in ons land komt. Nu zijn de activiteiten nog verspreid over de vestigingen in Ridderkerk (100 man) en Zoetermeer (250 man). Zoetermeer maakt een reële kans, daar is nog ruimte voor uitbreiding.

Hoewel beide bedrijven driftig lijken mee te doen aan de concentratiegolf in de farmaceutische industrie, was voor de fusie geen dwingende noodzaak, verzekert Dockheer. "Beide zijn financieel zeer gezonde bedrijven. Zelfstandig hadden ze zeker kunnen doorgaan".

Gezamenlijk wordt het echter nog beter, voorspelt hij. Niet alleen omdat beide partners door samenvoeging van hun activiteiten financieel meer armslag krijgen voor de doorgaans miljarden verslindende ontwikkeling van nieuwe producten, ook omdat men voortaan van elkaars afzetkanalen gebruik kan maken. Dat leidt weer tot grotere efficiency, wat in een sterk concurrerende markt geen overbodige luxe is.

Tot nu toe was de van oorsprong Zweedse onderneming Astra vooral bekend door haar 'gouden' product Losec, een middel tegen maagzweren. Vorig jaar behaalde Astra nog bijna de helft van haar omzet van ƒ14 miljard met dit product.

Die afhankelijkheid van slechts één product hield volgens critici echter het gevaar in dat bij het afgelopen van de patenten op dit product in 2002 Astra wel eens in een diep gat zou kunnen vallen. "Onzin", zegt Dockheer. "We hebben intussen al een goede vervanger voor dit middel, dat nog beter is". Maar hij geeft direct toe dat door de fusie de toekomst er voor zijn onderneming beter uitziet.

Gezamenlijk besteden beide concerns jaarlijks $1,9 miljard aan de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat cijfer zal, verwacht Dockheer, per jaar met 10 procent groeien. De komende jaren denkt AstraZeneca vijf tot tien nieuwe geneesmiddelen op de markt te brengen. Daaronder middelen op het gebied van astma, beroertes, trombose, incontinentie, cholesterol-verlaging, bloedstolling en borstkanker.

Al die middelen worden door het concern, voordat ze in ons land op de markt komen, uitgebreid getest. Gemiddeld worden tijdens die testfase jaarlijks vijf- à zesduizend patiënten behandeld met de nieuwe producten. Kosten: meer dan ƒ15 miljoen per jaar.

Die kosten zullen, mede door de vergrijzing van de bevolking, alleen maar stijgen. Steeds meer nieuwe producten zullen op de markt komen, producten die alle na een kostbare researchperiode nog eens een dure testprocedure hebben moeten ondergaan.

Soms gebeurt het dat een nieuw product uiteindelijk toch niet op de markt komt. Dat kan zijn omdat het product toch niet aan alle eisen blijkt te voldoen, maar ook doordat de overheid niet bereid is het middel in het vergoedingenpakket te laten opnemen. Een goed voorbeeld daarvan is de anticonceptiepil in Japan. Die is in dit land sinds kort weliswaar toegestaan, maar komt niet voor vergoeding in aanmerking.

Soms is de industrie zo overtuigd van haar gelijk dat besloten wordt om, ook al wordt het middel niet door het ziekenfonds vergoed, tijdelijk tot gratis verstrekking over te gaan. Zo werd door Astra bijna drie jaar het middel Entocort (tegen darmziekte) gratis verstrekt voordat het door het ziekenfonds werd vergoed en deelde Zeneca het middel Arimidex (een hormoon tegen borstkanker) twee jaar lang gratis aan de patiënten uit. "Maar dat kan natuurlijk niet oneindig doorgaan. We zijn geen filantropische instelling", aldus Dockheer.

FOTO: ROEL DIJSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.