Doorbraak over IJzeren
Rijn lijkt nu haalbaar
Van onze correspondent Ruud Kreutzer - ANTWERPEN,
woensdag
De IJzeren Rijn was in 1879 de eerste
grensoverschrijdende spoorwegverbinding in Europa, maar nu is hij al
jaren inzet van een steeds hoger oplopend conflict tussen België
en Nederland. De Belgen willen de spoorverbinding tussen Antwerpen en
het Roergebied zo snel mogelijk weer in gebruik nemen, maar Nederland
ligt daarbij voortdurend dwars.
Er komen echter steeds meer barsten in het Nederlandse
verzet. Dat bleek gisteren tijdens een symposium over de IJzeren Rijn
in Antwerpen, waar diverse sprekers uit België en Nederland
argumenten aandroegen voor een snelle heropening van het historische
traject (dat door een natuurgebied loopt), gekoppeld aan studies naar
alternatieve routes.
Het Tweede-Kamerlid voor de PvdA, en dus partijgenoot
van minister Netelenbos, Jaap Jelle Feenstra, pleitte ervoor om het
'confronterende spoor' te verlaten en over te stappen naar het
'coöperatieve spoor'. In dat kader past een verkenning van de
mogelijkheid van een interimoplossing over het bestaande tracé,
die al in het najaar kan worden afgerond. Het standpunt van de
fractiewoordvoerder staat haaks op dat van de minister van Verkeer en
Waterstaat die de Tweede Kamer in april in een brief liet weten dat een
langdurige studie, inclusief een Milieu Effect Rapportage (MER),
noodzakelijk is. Daarmee sloot zij een snelle tussenoplossing feitelijk
uit.
De jurist Henk Breeman, topman van het advocatenkantoor
Loeff Claeys Verbeke en voormalig medewerker van de Raad van State,
liet tijdens het symposium niets heel van de argumentatie van minister
Netelenbos. Het feit dat het bestaande trace door het natuurgebied De
Meinweg loopt, dat enkele jaren geleden tot 'stiltegebied' is
aangewezen, betekent volgens Breeman geenszins dat er een uitgebreide
MER-procedure moet worden gevolgd. "De toestemming voor het
gebruik van de lijn is in het verleden al gegeven. Er bestaan geen
juridische belemmeringen om het bestaandé trace van de IJzeren
Rijn te reactiveren", luidt zijn oordeel.
Een snelle oplossing, zoals onze zuiderburen die zo
graag willen, stuit vooral op politieke onwil in Den Haag, waar de
lobby van de Rotterdamse Haven achter vermoed wordt. Rotterdam vreest
de grotere concurrentie van Antwerpen als die stad een goede
spoorverbinding met het Duitse achterland krijgt, lang voordat de eigen
Betuwelijn klaar is.
De druk op de regering neemt van alle kanten toe.
Duitsland heeft duidelijk gemaakt dat het Nederlandse getraineer niet
langer op prijs wordt gesteld. Uit het Nederlands bedrijfsleven, vooral
in het zuidoosten van het land, komt steeds meer steun voor een snelle
heropening van de IJzeren Rijn.
Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur van de
verladersorganisatie EVO, sprak zich in Antwerpen uit voor een
tweeledige oplossing: voor de korte termijn (beperkt) gebruik van het
'historische tracé' en voor de langere termijn een nieuwe lijn,
bij voorkeur via Venlo, waar een intermodaal knooppunt zich ontwikkelt.
"De 34.000 bedrijven die bij ons zijn aangesloten hebben direct
belang bij het vergroten van de keuzemogelijkheden bij het vervoer van
hun goederen", legt hij het standpunt van EVO uit.
Het is een door alle lidstaten van de EU geaccepteerd
uitgangspunt dat er meer transport over het spoor moet gaan
plaatsvinden, om de overvolle wegen en het milieu te ontlasten. In
België is de woede over het Nederlandse gedraal, nota bene op
grond van milieu-argumenten, tot het kookpunt gestegen, zegt een
ingewijde. "Premier Kok heeft Brussel al een tijd geleden
toegezegd de kwestie 'in goed nabuurschap' op te lossen, maar daar is
tot nu toe weinig van te merken. Nu lijkt het erop dat er toch beweging
zit in de Nederlandse stellingname. Ik denk dat je kunt spreken van het
begin van een doorbraak."
|