De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
2 juni 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[Quicklink]
[Postbank Vakantiegeld]
[Eurotunnel]
[Gouden Gids]
[World OnLine]
[Dell]
[ING MKB Milieu campagne]
[Jaarverslag Service]
[KPN Zomerweken]
[Eurocard Mastercard]
[Wanadoo]
[Belastingdienst]
[Oce]
[CMG]

Veiligheid tunnels
in M.-Europa slecht

door Fred Pruim - DEN HAAG/MÜNCHEN, woensdag

Het is bar slecht gesteld met de veiligheid in de belangrijkste Midden-Europese tunnels. Automobilisten komen bij ongelukken als ratten in de val te zitten omdat vluchtwegen vaak ontbreken en giftige rookdampen niet kunnen worden afgezogen.

Tot die alarmerende conclusie komt de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, daags na het inferno in de Oostenrijkse Tauerntunnel.

Deskundigen van de ADAC onderzochten in totaal twintig ondergrondse verkeersverbindingen in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Duitsland. Deze zullen de komende maanden door miljoenen vakantiegangers worden gebruikt, waaronder ook veel Nederlanders.

Bijna de helft van de onderzochte tunnels krijgt het predikaat bedenkelijk of zelfs slecht. Opmerkelijk is dat ook de Felbertauerntunnel, die door de Oostenrijkse autoriteiten is aangewezen als een belangrijke omleidingsroute na de Tauerntunnelramp, als slecht uit de bus komt.

Vluchtweg
Zo heeft deze 5,3 kilometer lange tunnel geen enkele vluchtwegmogelijkheid. Ook is er geen vluchthaven voor pechgevallen, waardoor kapotte auto's midden op de weg moeten blijven staan. Bij een eventuele brand kan de rook bovendien niet worden weggezogen.

De twee andere ondergrondse verbindingen, die door de ADAC als slecht worden beoordeeld, zijn de Franse Fouvieretunnel (waar dagelijks rond de 100.000 auto's passeren) en de St. Bernhardtunnel in Zwitserland. Ook in deze tunnels ontbreken vluchtwegen.

De Oostenrijkse Tauerntunnel, waar dit weekeinde het noodlot toesloeg, krijgt het predikaat 'bedenkelijk'. Ook de Gleinalmtunnel, de Roppenertunnel de Katschbergtunnel (allen Oostenrijk), alsmede de Zwitserse San Bernardinotunnel scoren matig.

Veilig
De bekende Frejustunnel tussen Frankrijk en Italië scoort redelijk, net als een aantal Oostenrijkse verbindingen. De veiligste tunnels uit de ADAC-test zijn de Oostenrijkse Plabutsch-, de Schmitten- en de Oswaldbergtunnel, evenals de Duitse Michaelstunnel en de Zwitserse Gotthardtunnel.

Positief zijn de onderzoekers over het feit dat de meeste tunnels constant worden bewaakt. Ook is de brandweer vaak zeer goed uitgerust, en zijn reddingswerkers goed geïnstrueerd zodat ze bij een ongeluk precies weten wat ze moeten doen.

Volgens de zusterorganisatie van de ANWB zijn tunnelcatastrofes uiteraard niet helemaal te voorkomen, maar zijn er nog voldoende maatregelen te nemen om de kans op een ramp te verkleinen.

Het Tauerntunnelinferno kostte, naar het zich nu laat aanzien, aan zeven mensen het leven. Bijna vijftig mensen raakten gewond. Bij de ramp kortgeleden in de Montblanctunnel lieten ruim veertig mensen het leven.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.