Veiligheid tunnels
in M.-Europa slecht
door Fred Pruim - DEN HAAG/MÜNCHEN, woensdag
Het is bar slecht gesteld met de veiligheid in de
belangrijkste Midden-Europese tunnels. Automobilisten komen bij
ongelukken als ratten in de val te zitten omdat vluchtwegen vaak
ontbreken en giftige rookdampen niet kunnen worden afgezogen.
Tot die alarmerende conclusie komt de ADAC, de Duitse
zusterorganisatie van de ANWB, daags na het inferno in de Oostenrijkse
Tauerntunnel.
Deskundigen van de ADAC onderzochten in totaal twintig
ondergrondse verkeersverbindingen in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk
en Duitsland. Deze zullen de komende maanden door miljoenen
vakantiegangers worden gebruikt, waaronder ook veel Nederlanders.
Bijna de helft van de onderzochte tunnels krijgt het
predikaat bedenkelijk of zelfs slecht. Opmerkelijk is dat ook de
Felbertauerntunnel, die door de Oostenrijkse autoriteiten is aangewezen
als een belangrijke omleidingsroute na de Tauerntunnelramp, als slecht
uit de bus komt.
Vluchtweg
Zo heeft deze 5,3 kilometer lange tunnel geen
enkele vluchtwegmogelijkheid. Ook is er geen vluchthaven voor
pechgevallen, waardoor kapotte auto's midden op de weg moeten blijven
staan. Bij een eventuele brand kan de rook bovendien niet worden
weggezogen.
De twee andere ondergrondse verbindingen, die door de
ADAC als slecht worden beoordeeld, zijn de Franse Fouvieretunnel (waar
dagelijks rond de 100.000 auto's passeren) en de St. Bernhardtunnel in
Zwitserland. Ook in deze tunnels ontbreken vluchtwegen.
De Oostenrijkse Tauerntunnel, waar dit weekeinde het
noodlot toesloeg, krijgt het predikaat 'bedenkelijk'. Ook de
Gleinalmtunnel, de Roppenertunnel de Katschbergtunnel (allen
Oostenrijk), alsmede de Zwitserse San Bernardinotunnel scoren matig.
Veilig
De bekende Frejustunnel tussen Frankrijk en
Italië scoort redelijk, net als een aantal Oostenrijkse
verbindingen. De veiligste tunnels uit de ADAC-test zijn de
Oostenrijkse Plabutsch-, de Schmitten- en de Oswaldbergtunnel, evenals
de Duitse Michaelstunnel en de Zwitserse Gotthardtunnel.
Positief zijn de onderzoekers over het feit dat de
meeste tunnels constant worden bewaakt. Ook is de brandweer vaak zeer
goed uitgerust, en zijn reddingswerkers goed geïnstrueerd zodat ze
bij een ongeluk precies weten wat ze moeten doen.
Volgens de zusterorganisatie van de ANWB zijn
tunnelcatastrofes uiteraard niet helemaal te voorkomen, maar zijn er
nog voldoende maatregelen te nemen om de kans op een ramp te verkleinen.
Het Tauerntunnelinferno kostte, naar het zich nu laat
aanzien, aan zeven mensen het leven. Bijna vijftig mensen raakten
gewond. Bij de ramp kortgeleden in de Montblanctunnel lieten ruim
veertig mensen het leven.
|