![]() ![]() |
27 mei 1999 |
|
GevarenzoneOp een enkele uitzondering na is de toon van het jaarverslag van de president van De Nederlandsche Bank nooit vrolijk. Als bewaker van de positie van de gulden was er ook vaak alle aanleiding achtereenvolgende kabinetten te kapittelen over hun uitgavenbeleid. In het jongste jaarverslag is dat weer het geval. En deze keer mag de ernstige waarschuwing niet worden afgedaan als een rituele dooddoener. Op de drie belangrijke normen voor kwalificatie voor de euro bevindt Nederland zich in de gevarenzone. De inflatie loopt te snel op, nota bene vooral door verhoging van tarieven waarin de overheid de hand heeft. Als straks het effect van de stijgende olieprijs merkbaar wordt dreigen we zelfs boven de grens van 2% te geraken. Voeg daarbij de lonen en de druk om de sociale uitkeringen weer te verhogen en die grens wordt gepasseerd. Het schatkisttekort stijgt enigszins en dat is er de oorzaak van dat ook de staatsschuld de lijn omhoog weer inslaat. Nederland heeft als enige van de euro-landen die bedenkelijke primeur. De conclusie van DNB-president Wellink is veelzeggend. Samen met België en Italië behoort Nederland tot de kanshebbers om in 2002 de euro-norm niet te halen. Crisis of niet, het huidige beleid moet om en bezuinigingen zijn harde noodzaak.
|
Artikel 3 der Statuten |
OnvoldoendeEindexamenleerlingen op de Antillen en Aruba moeten een aantal eindexamenvakken overmaken, omdat zij door nalatigheid van onderwijsautoriteiten de kans hebben gekregen kennis te nemen van de uitslagen via internet. De vakken Duits, Frans en Nederlands zijn niet gelijktijdig afgenomen met de toetsen in Nederland. Als de leerlingen in de West aan hun examen beginnen staan de goede antwoorden al enkele uren op internet. Het ministerie van Onderwijs en de autoriteiten in de Antillen en Aruba die deze zaak zo 'perfect' hebben georganiseerd, zijn al enkele jaren op de hoogte van deze fraudemogelijkheid. Maar het risico werd niet al te groot ingeschat. Tot men er achter kwam dat de internetsites wel heel erg veel werden bezocht door bewoners van de betrokken eilanden. Wat ongelooflijk lichtzinnig en tegelijk oliedom. Dat uitgerekend de onderwijsautoriteiten de mogelijkheden van het gebruik van dit medium niet voldoende hebben onderkend, zegt iets over de aandacht die zij hebben voor deze moderne leermiddelen. Een dikke onvoldoende dus.
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|