![[Eurotunnel]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000984.gif)
![[CMG]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000097c.gif)
![[Eurocard Mastercard]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000999.gif)
![[BOL, voor al uw boeken]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000952.gif)
![[Gouden Gids]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000956.gif)
![[World OnLine]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000729.gif)
![[Jaarverslag Service]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000097f.gif)
![[ING MKB Milieu campagne]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000096d.gif)
|
Te veel vragen bij kunstvakken
AMSTERDAM, donderdag
Het is alsof de examenkandidaten de kunstvakken
vooral niet cadeau mogen krijgen. Zijn de vragen niet moeilijk, dan
zijn het er nog altijd erg veel. Zo veel, dat het bij mavo
kunstgeschiedenis en havo muziek gisteren lastig was goed te scoren.
Ook de vwo'ers met economie klaagden over de stapel werk. Voor de rest
leek het een rustige examendag.
In twee uur de afgelopen tweehonderd jaar beschrijven.
Voor die zware opgave zagen de mavo-kandidaten kunstgeschiedenis zich
gisterochtend geplaatst. De examenmakers leken een handige methode
bedacht te hebben om dat te doen: In het examen werden verschillende
musea met elkaar vergeleken. Het ging echter niet om de collecties maar
om de architectuur.
De meeste leerlingen kwamen in tijdnood. "Goed te
doen, maar bijna allemaal open vragen, veel te veel!", verwoordde
Marcia van Vegten de ergernis van alle kandidaten van het Amstelveen
College, locatie Casimir.
Bovendien was volgens docent R. Prent niet iedere
opdracht even duidelijk: "De vraag over de Kunsthal in Hamburg had
specifieker gekund. Het was niet duidelijk of ook de bepalende
symmetrische tuin opgevoerd mocht worden als een reden waarom het
gebouw voornaam overkomt."
Muziek
De ochtend werd op het havo kunstzinnig
voortgezet met muziek. De leerlingen vonden het examen niet moeilijk,
maar het was een slijtageslag. "Het tempo lag erg hoog", vond
P. van Wildenburg, docent van het Haarlemse Coornhert Lyceum. "Een
uur en drie kwartier lang aan één stuk geconcentreerd
naar muziek luisteren, dat is heel zwaar. Als je even werd afgeleid,
was je de draad kwijt." Als ieder jaar hadden de meesten ook
problemen met het dictee, waarin een notenbalk moest worden voltooid.
Als je zo aandachtig moet luisteren, kan het maar
beter naar mooie muziek zijn. Gelukkig was dat ook zo, volgens de
Coornhert-leerlingen. Vooral het muziekstuk 'O magnum misterium' van de
componist T.L. de Victoria vonden ze prachtig. Verder Bach, Haydn,
Holst en enkele variaties op Andriessens 'In Holland staat een huis',
die gemengde reacties opleverden. De enige popmuziek kwam van Sting.
Dat had van de kandidaten best ruiger gemogen.
Kok
Uit het examen Frans voor het vwo blijkt dat
Kok zich tegenover zijn Franse collega Jacques Chirac niet hoeft te
schamen over zijn geringe ervaring met de computer. Uit de eerste tekst
bleek dat Chirac, staande voor een compleet uitgeruste pc in de
Bibliothèque Francois, aan Mitterrand vroeg: "Waar zit nu
de muis?"
De kandidaten kregen maar twee eenvoudige teksten.
"De vier overige teksten moesten zorgvuldig gelezen worden om een
voldoende te halen", maakte docent P. Dekker van het Casimir zich
zorgen. Een weggever was het inderdaad niet: kandidate Bibiane Bouquet
noemde de teksten leuk, maar vooral de laatste erg pittig. Fenje Bolt
vond dat er veel moeilijke woorden in zaten, ondanks de steun van haar
opa en oma tijdens de voorbereiding. "De vragen weken ook nogal
van de tekst af."
Cito-antwoorden vwo Frans
1A, 2B, 3B, 4C, 5B, 6D, 7B, 8D, 9B, 10C, 11C, 12B, 13C,
14B, 15B, 16C, 17A, 18A, 19C, 20D, 21D, 22C, 23A, 24B, 25C, 26B, 27D,
28C, 29C, 30B, 31C, 32D, 33B, 34D, 35D, 36D, 37D, 38D, 39B, 40D, 41C,
42E, 43D, 44A, 45B, 46B, 47A, 48A, 49B, 50D.
Tijdens Engels konden de mavo-leerlingen van het
Amstelveen College 's middags lekker onderuit zakken. Ze vonden het
eensgezind bijzonder eenvoudig. "Waren alle examens maar zo",
riep Aimée Molleman uit. "A piece of cake", reageerde
Sanne van Weerdenburg in stijl.
Damesvoetbal
Hun docent B. Beuse omschreef het als een
evenwichtig examen, zonder uitschieters: "Onderwerpen waar
leerlingen zich heel goed mee kunnen identificeren, zoals op D-niveau
de tekst over de Engelse kampioen damesvoetbal, of de tekst over het
gevaar dat je loopt als fietskoerier in een grote stad. Veel studenten
halen daarmee geld binnen om hun studie te kunnen voltooien." De
invuloefening was dit jaar de gemeenschappelijke tekst voor C en D,
over chain-gangs, gevangenen die door kettingen aan elkaar verbonden
werken aan een spoorweg of gebouw. "De meeste andere C-teksten
vielen wat tegen", oordeelde Beuse.
Cito-antwoorden vbo/mavo
C-niveau Engels
1A, 2B, 3C, 4D, 5D, 6D, 7A, 8C, 9B, 10D, 11C, 12D, 13B,
14A, 15C, 16D, 17B, 18B, 19C, 20D, 21A, 22C, 23B, 24A, 25B, 26C, 27B,
28A, 29D, 30B, 31A, 32B, 33A, 34C, 35B, 36D, 37B, 38A, 39A, 40D, 41C,
42B, 43D, 44B, 45C, 46A, 47D, 48A, 49C, 50C.
Cito-antwoorden vbo/mavo
D-niveau Engels
1C, 2C, 3C, 4D, 5D, 6B, 7A, 8A, 9D, 10D, 11A, 12C, 13B,
14A, 15B, 16C, 17B, 18A, 19D, 20B, 21A, 22D, 23A, 24C, 25B, 26A, 27B,
28D, 29A, 30B, 31A, 32A, 33C, 34D, 35E, 36C, 37A, 38B, 39D, 40C, 41C,
42C, 43B, 44C, 45B, 46C, 47A, 48C, 49C, 50A.
Ook de havisten van het Casimir hoefden 's middags niet
op het puntje van hun stoel te zitten. Hun examen wiskunde-B vonden ze
heel acceptabel. Hoelang kan een kip in de koelkast worden bewaard en
wat is de kortste verbinding van het waterleidingnet naar de hoofdkraan
van een woning? "Een vervelend rekenonderdeel in de eerste opgave
en een pittige vraag drie. Maar als ze hun technieken beheersen, moet
een voldoende goed te maken zijn!", constateerde onze
reactie-begeleider en wiskundedocent Niek Nieboer.
De leerlingen kwamen er soepel doorheen. "Goed
te doen en tijd genoeg", stelde Bart Schuring tevreden vast.
"De eerste opgave was lastig", vond Raymond Verheuvel. Sven
Schuitema vond het "moeilijk zoals altijd", al gaf hij toe
dat de opdrachten vol zaten met standaardsommen.
Docent R. van Haaster van het Amstelveen College zag het
examen economie-I voor vwo duidelijk zonniger in dan de kandidaten.
"Voor de geoefende leerling geen grote problemen", zegt hij
droogjes. Het Keynesiaanse model, de concurrentiepositie van Lovers
Rail en de betalingsbalans van een ontwikkelingsland, in zijn ogen kon
het allemaal goed door de beugel.
Het bleek echter een regelrechte ramp, alweer vanwege de
enorme hoeveelheid werk. Matin Wasei, Bonnie Luyten en Bibiane vonden
het bijzonder moeilijk en vooral: te veel. "Ik moest zoveel
schrijven dat mijn hand pijn deed. Ik had geen tijd om de vragen die ik
had overgeslagen nog over te lezen", mokt Ale Poch.
Docent Van Haaster zei nog te hopen dat niemand zich
heeft laten verrassen door de opgaven met de grote pijlenschma's over
overheidsfinanciën en arbeidsmarkt. Die hoop lijkt tevergeefs.
Cito-antwoorden vbo/mavo
C-niveau Handenarbeid
2A, 5B, 20A, 22B, 23A, 29C.
Cito-antwoorden vbo/mavo
D-niveau Handenarbeid
30A.
Cito-antwoorden vbo/mavo
C-viveau Tekenen
2A, 5B, 20A, 22B, 38A, 40C.
Cito-antwoorden vbo/mavo
D-niveau Tekenen
40A.
Cito-antwoordenvbo/mavo
C-niveau Textiele werkvormen
2A, 5B, 20A, 22B.
|
|