![[Jaarverslag Service]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000097f.gif)
![[Prive Roddelbox]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.0000000846.gif)
![[BOL, voor al uw boeken]](http://krant.telegraaf.nl/krant/advertenties/adv.000000091c.gif)
|
Luyendijk in afscheidsrace
opnieuw op pole-position
Van onze speciale verslaggever - INDIANAPOLIS, dinsdag
De vijftiende en laatste Indy 500-mijlrace van de inmiddels
45-jarige Arie Luyendijk belooft zondag historischer te worden dan
alleen maar zijn afscheid van de Indianapolis Motor Speedway, waar zijn
naam als indycar-coureur voorgoed werd gevestigd. De tweevoudig
winnaar, van wat de Amerikanen 'The greatest spectacle in racing'
noemen, begint namelijk voor de derde keer in zijn glansrijke
autosportcarrière vanaf pole-position.
De in Scottsdale wonende Brabander liet afgelopen zaterdag op 'Pole
Day' nog eens ten overvloede zien dat oval-racing en dan in het
bijzonder op de legendarische 'brickyard' hem op het lijf geschreven
is. De enorme ervaring om zijn wagen op te zetten en kennis van weers-
en baancondities, wendde de routinier bovendien aan om niet alleen de
beste startpositie in te nemen, maar ook de daarbij horende cheques te
incasseren, die de 100.000 dollar ruim overschrijden.
"Ik had wel gehoopt op zo'n leuke afscheidskwalificatie, maar om
het te doen, is toch nog andere koek. Vooral voor het team was dit een
geweldige beloning voor hun inspanningen", zei de altijd relaxte
Luyendijk.
Hij lootte voor zijn kwalificatiebeurt vóór concurrent
Greg Ray, die in de vrije trainingen steeds net iets sneller was
geweest. Een aanwijzing dat zijn G Force met Oldsmobile Aurora-motor
door een wat lagere vleugelafstelling klaar was voor een aanval op de
pole, kreeg Luyendijk zaterdagmorgen, toen hij voor het eerst sneller
was dan Ray. Om half twee ging hij de 2,5 mijls-oval op voor de
reglementair vier geklokte ronden. Toen hij na 2.39,873 min. werd
afgevlagd en een gemiddelde snelheid van 225,179 mijl per uur (362,313
km/uur) had bereikt, wat voor de Indycar Racing League een record
betekende, was het nog slechts wachten op de beurt van Ray, die een
Dallara-Aurora bestuurde, maar evenals zijn rivaal op Firestone-banden
reed.
De spanning was te snijden toen de Amerikaan na drie ronden op weg leek
de pole van hem af te snoepen. Speaker Tom Carnegie hield het publiek
bijzonder lang in spanning. Het verlossende antwoord: 'Greg Ray is NOT
on the pole', nadat de Menard-coureur zijn slotronde door opstekende
wind verprutst zag, zorgde niet alleen voor dolle vreugde bij het
Treadway Racing-team van Luyendijk, maar ook bij de toeschouwers op de
banken. 'Arie's Final 500', zoals hij hier wordt uitgeluid op posters
en stickers, werd daarmee al historisch voordat komende zondag de 33
motoren worden gestart.
Startopstelling 83e Indy 500-mijlsrace: 1e startrij: 1. Luyendijk (Ned.) G Force - Aurora -
Firestone 2.39,873 (gem. 225,179 mijl/uur), 2. Ray (VSt) Dallara -
Aurora - Firestone 2.39,948 (225,073), 3. Boat (VSt) D/A/Goodyear
2.41,096 (223,469). 2e startrij: 4. Gordon (VSt) D/A/F 2.41,387
(223,066), 5. Dismore (VSt) D/A/G 2.41,462 (222,963), 6. Sharp (VSt)
D/A/G 2.41,601 (222,771). 3e startrij: 7. Schmidt (VSt) D/A/G 2.41,628
(222,734), 8. Brack (Zwi.) D/A/G 2.41,682 (222,659), 9. Goodyear (Can.)
G/A/G 2.41,880 (222,387).
|
|