Beleggingsclubs in ons
land groeien als kool
door Peter van der Tuin - AMSTERDAM, dinsdag
Het aan banden leggen van beleggingsclubs door
demissionnair minister Zalm (Financiën) heeft voor de Nederlandse
Centrale Vereniging van Beleggingsstudieclubs (NCVB) geen
beleidsverandering betekend.
Met name de eis van de minister dat geen professionele
partijen als banken voor de clubs het werk mogen doen, verandert voor
de NCVB niets.
"Wat er vorig
jaar in Doetinchem is voorgevallen bij de beleggingsclub 'D'n Anwas',
overigens geen lid van onze vereniging , kon bij ons eigenlijk al niet
gebeuren" zegt mr. Jantine van de Watering, directeur van de NCVB.
"Ik kreeg de indruk dat daar het beleggingsbeleid
werd gevoerd door een of meer medewerkers van de Rabobank, maar dat
raadden wij onze leden altijd al sterk af. De bank mag in onze visie
alleen als 'coach' optreden en raad en uitleg geven. De leden van de
beleggingsstudieclubs moeten echter de beleggingsbeslissingen
nemen."
De NCVB, die sinds 1996 in Amsterdam gehuisvest is,
maakt een enorme groei door. In twee jaar is het aantal leden met ruim
80% gegroeid tot nu 13.200. Het gemiddeld belegd vermogen van de
afzonderlijke leden is maar liefst 500.000, terwijl dat in het
jaar 1996 nog 290.000 was. De favoriete aandelen voor belegging
zijn AEX-aandelen en dan weer vooral ABN Amro, ING en Ahold.
Dit blijkt uit een onderzoek dat de NCVB begin dit jaar
heeft laten uitvoeren door het Amsterdamse bureau Rematch. "De
NCVB groeit inderdaad heel sterk maar dat komt natuurlijk vooral
doordat de effectenbeurzen het de laatste jaren zo goed doen en de
mensen zien dat beleggen leuk en lucratief is," zegt Van de
Watering.
Dat aandelen meer opleveren dan obligaties is goed tot
de leden van de beleggingsstudieclubs doorgedrongen. Gemiddeld wordt
tweederde van de portefeuilles van de leden in aandelen belegd, waarbij
aangetekend moet worden dat er sinds 1996 enige verschuiving is
opgetreden van beleggen in de afzonderlijke aandelen naar beleggen in
aandelenbeleggingsfondsen.
Per jaar doet een lid van de NCVB gemiddeld 28
transacties en geldt daarmee als een actieve belegger. Wie ook in
opties handelt doet zelfs 34 transacties per jaar. "En opvallend
is dat uit het onderzoek naar voren komt dat maar liefst 65% van onze
leden gebruik maakt van opties, deels om posities te beschermen en
deels om het rendement te verhogen. Ongeveer 61% van de leden heeft
minimaal een HBO-opleiding en ruim 40% belegt al meer dan 8 jaar.
Wellicht houden deze zaken verband met elkaar, want het handelen in
opties is niet voor iedereen even gemakkelijk", meldt mevrouw Van
de Watering.
De gemiddelde leeftijd van de beleggers verandert niet
veel. In 1996, toen een soortgelijk onderzoek werd uitgevoerd, bleek de
gemiddelde leeftijd rond de 50 jaar te liggen en dat was dit keer nog
steeds zo. Wel deed zich een andere verschuiving voor: in 1996 bleek
dat de ABN Amro favoriet was als 'coach' van de NCVB-beleggers, maar
inmiddels is de Rabobank wat dat betreft op de eerste plaats gekomen.
Rematch schat dat het totaal belegd
privé-vermogen van de NVCB-leden tussen de 7 en 10
miljard ligt. Mevrouw Van de Watering: "Het gaat dus duidelijk om
een club waar het Nederlandse beursgenoteerde bedrijfsleven niet omheen
kan. Dat doen ze dan ook niet, getuige de vele praktische steun in de
vorm van bedrijfsbezoeken en presentaties. Daar blijven we ook als
bestuur hard aan trekken, want dat maakt het lidmaatschap van de NCVB
juist extra waardevol." Uit het onderzoek blijkt ook dat de leden
de lezingen en bedrijfsbezoeken tot de meest gewaardeerde activiteiten
bestempelen.
Internet blijkt ook razendsnel populair te worden bij
de NCVB-leden, 43% van de leden surft nu al op het net. Uit het
onderzoek blijkt dat het gebruik van internet maar liefst drie keer zo
groot is als in bijvoorbeeld het jaar 1997. Maar naarmate de leeftijd
toeneemt, neemt het gebruik van internet sterk af, signaleren de
onderzoekers. In de leeftijdscategorie 35 tot en 54 jaar neemt het
gebruik van Internet echter zeer snel toe. "Dat betekent overigens
niet dat de leden druk bezig zijn met het doen van transacties via
internet," aldus mevrouw Van de Watering. "Maar ze gebruiken
veel websites om koersinformatie en achtergrondinformatie te krijgen.
En natuurlijk kijken ze veel op onze eigen website: www.ncvb.nl ."
FOTO: OSCAR FLOS
|