De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
25 mei 1999

 


[ABN AMRO]
[Libertel]
[Jaarverslag Service]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[Matchbank]
[ING MKB Milieu campagne]

Beleggingsclubs in ons
land groeien als kool

door Peter van der Tuin - AMSTERDAM, dinsdag

Het aan banden leggen van beleggingsclubs door demissionnair minister Zalm (Financiën) heeft voor de Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingsstudieclubs (NCVB) geen beleidsverandering betekend.

Met name de eis van de minister dat geen professionele partijen als banken voor de clubs het werk mogen doen, verandert voor de NCVB niets.

"Wat er vorig jaar in Doetinchem is voorgevallen bij de beleggingsclub 'D'n Anwas', overigens geen lid van onze vereniging , kon bij ons eigenlijk al niet gebeuren" zegt mr. Jantine van de Watering, directeur van de NCVB.

"Ik kreeg de indruk dat daar het beleggingsbeleid werd gevoerd door een of meer medewerkers van de Rabobank, maar dat raadden wij onze leden altijd al sterk af. De bank mag in onze visie alleen als 'coach' optreden en raad en uitleg geven. De leden van de beleggingsstudieclubs moeten echter de beleggingsbeslissingen nemen."

De NCVB, die sinds 1996 in Amsterdam gehuisvest is, maakt een enorme groei door. In twee jaar is het aantal leden met ruim 80% gegroeid tot nu 13.200. Het gemiddeld belegd vermogen van de afzonderlijke leden is maar liefst ƒ500.000, terwijl dat in het jaar 1996 nog ƒ290.000 was. De favoriete aandelen voor belegging zijn AEX-aandelen en dan weer vooral ABN Amro, ING en Ahold.

Dit blijkt uit een onderzoek dat de NCVB begin dit jaar heeft laten uitvoeren door het Amsterdamse bureau Rematch. "De NCVB groeit inderdaad heel sterk maar dat komt natuurlijk vooral doordat de effectenbeurzen het de laatste jaren zo goed doen en de mensen zien dat beleggen leuk en lucratief is," zegt Van de Watering.

Dat aandelen meer opleveren dan obligaties is goed tot de leden van de beleggingsstudieclubs doorgedrongen. Gemiddeld wordt tweederde van de portefeuilles van de leden in aandelen belegd, waarbij aangetekend moet worden dat er sinds 1996 enige verschuiving is opgetreden van beleggen in de afzonderlijke aandelen naar beleggen in aandelenbeleggingsfondsen.

Per jaar doet een lid van de NCVB gemiddeld 28 transacties en geldt daarmee als een actieve belegger. Wie ook in opties handelt doet zelfs 34 transacties per jaar. "En opvallend is dat uit het onderzoek naar voren komt dat maar liefst 65% van onze leden gebruik maakt van opties, deels om posities te beschermen en deels om het rendement te verhogen. Ongeveer 61% van de leden heeft minimaal een HBO-opleiding en ruim 40% belegt al meer dan 8 jaar. Wellicht houden deze zaken verband met elkaar, want het handelen in opties is niet voor iedereen even gemakkelijk", meldt mevrouw Van de Watering.

De gemiddelde leeftijd van de beleggers verandert niet veel. In 1996, toen een soortgelijk onderzoek werd uitgevoerd, bleek de gemiddelde leeftijd rond de 50 jaar te liggen en dat was dit keer nog steeds zo. Wel deed zich een andere verschuiving voor: in 1996 bleek dat de ABN Amro favoriet was als 'coach' van de NCVB-beleggers, maar inmiddels is de Rabobank wat dat betreft op de eerste plaats gekomen.

Rematch schat dat het totaal belegd privé-vermogen van de NVCB-leden tussen de ƒ7 en ƒ10 miljard ligt. Mevrouw Van de Watering: "Het gaat dus duidelijk om een club waar het Nederlandse beursgenoteerde bedrijfsleven niet omheen kan. Dat doen ze dan ook niet, getuige de vele praktische steun in de vorm van bedrijfsbezoeken en presentaties. Daar blijven we ook als bestuur hard aan trekken, want dat maakt het lidmaatschap van de NCVB juist extra waardevol." Uit het onderzoek blijkt ook dat de leden de lezingen en bedrijfsbezoeken tot de meest gewaardeerde activiteiten bestempelen.

Internet blijkt ook razendsnel populair te worden bij de NCVB-leden, 43% van de leden surft nu al op het net. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van internet maar liefst drie keer zo groot is als in bijvoorbeeld het jaar 1997. Maar naarmate de leeftijd toeneemt, neemt het gebruik van internet sterk af, signaleren de onderzoekers. In de leeftijdscategorie 35 tot en 54 jaar neemt het gebruik van Internet echter zeer snel toe. "Dat betekent overigens niet dat de leden druk bezig zijn met het doen van transacties via internet," aldus mevrouw Van de Watering. "Maar ze gebruiken veel websites om koersinformatie en achtergrondinformatie te krijgen. En natuurlijk kijken ze veel op onze eigen website: www.ncvb.nl ."

FOTO: OSCAR FLOS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.