Half miljoen boete voor KPN
Telecom wegens nalatigheid
Van onze financiële redactie - DEN HAAG, dinsdag
KPN Telecom krijgt een boete van een half miljoen
gulden omdat de onderneming haar gebruikers van een mobiele telefoon
niet duidelijk er op heeft gewezen dat zij met behoud van hun nummer
naar de concurrent konden overstappen.
Volgens Opta, de toezichthouder op telecomgebied in
ons land, heeft KPN de mobiele bellers van wie het abonnement tussen
januari en april afliep, niet op deze nummerportabiliteit gewezen.
Bewijzen
KPN krijgt van de toezichthouder Opta nog de gelegenheid
om aannemelijk te maken dat ze wel degelijk haar klanten heeft
ingelicht, maar de kans dat KPN de boete ontloopt lijkt klein.
"Wij hebben harde bewijzen dat KPN niet aan zijn
plicht heeft voldaan. Er moeten echt harde argumenten komen om de boete
van tafel te krijgen", stelde Opta-woordvoerder A. van Kalken.
KPN toonde zich gisteren verontwaardigd over de
uitspraak en zei juridische stappen te overwegen. "Wij zijn vooraf
niet ingelicht. Dit komt als een donderslag bij heldere hemel."
KPN heeft volgens hem in ieder geval eenieder die de
afgelopen maanden wilde overstappen verteld dat dat kon, met behoud van
nummer. "De praktijk is dan dat de nieuwe operator de overgang
verder afhandelt. Bij verzekeringen gaat dat net zo", verzekerde
een woordvoerder.
Hij erkende dat niet iedereen van wie het abonnement
afliep een brief heeft gekregen met informatie over nummerportabiliteit.
Strafheffing
Overigens staat niet alleen KPN Telecom op de
Opta-boetelijst. Ook Intercity Mobile Communications (5.000) en
Talkline Benelux (100.000) kunnen rekenen op een strafheffing als
ze geen betere voorlichting geven over de nummerportabiliteit.
Sinds 1 april hoeft het nummer van mobiele bellers niet
meer te veranderen als abonnementhouders kiezen voor een concurrent.
De Opta ging de afgelopen weken na hoe telecombedrijven
met nummerportabiliteit omsprongen. Bij de drie genoemde bedrijven werd
geconstateerd dat zij niet aan de regels voldeden.
Bij het bepalen van de boete hield Opta rekening met
het aantal abonnees van de bedrijven. Ook de gevolgen voor de klanten
en de concurrentiepositie van andere aanbieders speelden een rol.
|