Nederlandse autocoureurs
scheuren voor het eerst over
verlengde Circuit Park Zandvoort
door Coo Dijkman - ZANDVOORT, zaterdag
Lang hebben ze er op moeten wachten, maar eindelijk mochten de
Nederlandse autocoureurs dan scheuren over het verlengde Circuit Park
Zandvoort. Tijdens de vrije trainingen grepen gisteren nagenoeg alle
deelnemers aan de Openingsraces de gelegenheid aan om met de nieuwe
bochten kennis te maken en eensluidend waren ze na afloop in hun
oordeel: een schitterende, snelle maar ook technische piste.
Nederlands toerwagen-kampioen Donald Molenaar vertolkte de algemene
loftuiting: "Een heel leuk circuit. Vooral het gedeelte van
Scheivlak naar Renaultbocht is heel technisch en kun je veel tijd
winnen. Niet iedereen kan daar snel doorheen gaan. Alleen is het ingaan
van het Scheivlak vrij hobbelig. Vreemd, omdat er net een nieuwe
deklaag ligt," meende hij.
Met de 'skyline' van Zandvoort als achtergrond wijden de rijders van
de nieuwe Alfa 156 Challenge het vernieuwde circuit in. Zij gingen
gisteren als eersten de baan op en kwamen daarin de snelle
Slotemaker-bocht tegen.
Foto: Hans van Tilburg
Uiteraard was men uiterst nieuwsgierig naar de eerste rondetijden op de
4300 meter lange baan, maar circuit-directeur Hans Ernst grapte na de
inwijding door de Alfa 156 Challengers en Donkervoort Cup-coureurs:
"Ik ben een beetje teleurgesteld. Hebben we ons tien jaar lang
uitgesloofd om het nieuwe circuit tot stand te brengen, gaan ze in
slechts 2 minuten rond. En het liefst maken ze daar nul seconden
van..."
Tijd is een betrekkelijk begrip maar in de voorbereiding op hun eerste
seizoensconfrontatie hielden de coureurs elkaars tijden evenwel
nauwlettend in de gaten. Zo zag het kampioensteam van Frans Verschuur
met lede ogen toe hoe hun Renaults Mégane vanwege
wegliggingsproblemen toe moeten geven op de perfect geprepareerde BMW
320-E46 van good-old Cor Euser die zijn rentree in het Libertel Dutch
Touring Car Championship. Euser draaide al in de 1 minuut 56 (gem.
circa 133 km/uur). In de Mégane merkentrophy waren invallers Jan
Lammers en Jacky van der Ende snel met tijden van rond de 2 minuten
(2.01 = 128 km/uur) en bij de Zetec Formule Ford liet de talentvolle
Tom van Bavel van Geva Racing een 1.46 noteren (gem. 146 km/uur).
Hoewel diverse rijders zich aan het nieuwe circuit vergaloppeerden was
het opvallend dat er amper schade werd gereden. Of zoals Frans
Verschuur wist: "Het circuit is een stuk veiliger geworden door
die grote grindbakken. Alleen bij de bocht Bos Uit ontbreken die
nog."
Over die bocht is het laatste woord nog niet gesproken. Om daar een
uitloop aan te kunnen brengen, wat een vereiste is om de Grand
Prix-status van de FIA te verkrijgen, moet Slotemaker's slipschool
verplaatst worden. Zo heeft de rechter op verzoek van de gemeente
Zandvoort al bepaald maar eigenaar Theo van Oers is tegen die uitspraak
in hoger beroep gegaan. Hem is door de gemeente en het circuit twee
andere locaties aangeboden (paddock 3 en de parkeerplaats achter de
hoofdtribune) maar daarop is Van Oers niet ingegaan.
Het circuit dat op 1 juni aanstaande bezoek krijgt van FIA-voorzitter
Max Mosley, wil echter voortgaan met de resterende verbouwing en
overweegt op zijn beurt de rechter in te schakelen. "Wij willen
spoed vragen bij de huuropzegging van de slipschool, want dit werkt
allemaal vertragend," vertelde Hans Ernst die de gehele gang van
zaken 'voer voor juristen' noemt.
Daar kon coureur Evert Kroon over meepraten nadat hij afgelopen
donderdag een kort geding tegen de KNAf had aangespannen om zijn
licentie terug te krijgen. Dat lukte hem maar gedeeltelijk. Hoewel de
kantonrechter in Den Haag duidelijk vormfouten van de KNAF had
geconstateerd en beide partijen had geadviseerd om een compromis te
vinden, kreeg Kroon gistermorgen te horen dat hij dit weekeinde toch
langs de kant staat. De KNAF geeft hem pas 1 mei as. zijn licentie
terug. "Ze wilden me toch nog even pakken," zei Kroon
teleurgesteld nadat zijn inschrijving geweigerd was.
Tegenover dat juridisch gehakketak staat morgenochtend om 10.00 uur
echter de feestelijke, officiële opening van het circuit. Ernst en
KNAF-voorzitter Hans Kok zullen het groene licht geven, waarna ex-Le
Mans-winnaar Jan Lammers in een Reynard-Mugen Honda van het Engelse
RHR-team een tijd zal zetten met een echte Formule 3000. Dat is een
bolide waarmee op het circuit geracet worden onder de recentelijk
verkregen vergunning 'categorie 2'. Hij zal worden weg- en afgevlagd
door tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendijk, die evenals Lammers
zijn carrière begon op het 'oude circuit'. Al weer een tijd
terug...
Programma Openingsraces:
10.00 uur opening, 10.30 warming up Libertel DTCC, 11.00 Donkervoort
Cup (12 ronden), 11.50 Libertel DTCC 1e race (8), 12.40 Formule Ford
(12), 13.30 Pearle Alfa 156 Challenge (12), 14.20 Libertel DTCC 2e race
(13), 15.10 Marlboro Renault Mégane Trophy (12), 16.00 Formula
Arcobaleno (12).
|