De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] ReiswereldDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
24 april 1999

 


[Netevents]
[V & L informatica]
[Amstel]
[ABN AMRO]
[Prive Roddelbox]
[KPN]
[BOL, voor al uw boeken]

Nederlandse autocoureurs
scheuren voor het eerst over
verlengde Circuit Park Zandvoort

door Coo Dijkman - ZANDVOORT, zaterdag

Lang hebben ze er op moeten wachten, maar eindelijk mochten de Nederlandse autocoureurs dan scheuren over het verlengde Circuit Park Zandvoort. Tijdens de vrije trainingen grepen gisteren nagenoeg alle deelnemers aan de Openingsraces de gelegenheid aan om met de nieuwe bochten kennis te maken en eensluidend waren ze na afloop in hun oordeel: een schitterende, snelle maar ook technische piste.

Nederlands toerwagen-kampioen Donald Molenaar vertolkte de algemene loftuiting: "Een heel leuk circuit. Vooral het gedeelte van Scheivlak naar Renaultbocht is heel technisch en kun je veel tijd winnen. Niet iedereen kan daar snel doorheen gaan. Alleen is het ingaan van het Scheivlak vrij hobbelig. Vreemd, omdat er net een nieuwe deklaag ligt," meende hij.

Met de 'skyline' van Zandvoort als achtergrond wijden de rijders van de nieuwe Alfa 156 Challenge het vernieuwde circuit in. Zij gingen gisteren als eersten de baan op en kwamen daarin de snelle Slotemaker-bocht tegen.

Foto: Hans van Tilburg

Uiteraard was men uiterst nieuwsgierig naar de eerste rondetijden op de 4300 meter lange baan, maar circuit-directeur Hans Ernst grapte na de inwijding door de Alfa 156 Challengers en Donkervoort Cup-coureurs: "Ik ben een beetje teleurgesteld. Hebben we ons tien jaar lang uitgesloofd om het nieuwe circuit tot stand te brengen, gaan ze in slechts 2 minuten rond. En het liefst maken ze daar nul seconden van..."

Tijd is een betrekkelijk begrip maar in de voorbereiding op hun eerste seizoensconfrontatie hielden de coureurs elkaars tijden evenwel nauwlettend in de gaten. Zo zag het kampioensteam van Frans Verschuur met lede ogen toe hoe hun Renaults Mégane vanwege wegliggingsproblemen toe moeten geven op de perfect geprepareerde BMW 320-E46 van good-old Cor Euser die zijn rentree in het Libertel Dutch Touring Car Championship. Euser draaide al in de 1 minuut 56 (gem. circa 133 km/uur). In de Mégane merkentrophy waren invallers Jan Lammers en Jacky van der Ende snel met tijden van rond de 2 minuten (2.01 = 128 km/uur) en bij de Zetec Formule Ford liet de talentvolle Tom van Bavel van Geva Racing een 1.46 noteren (gem. 146 km/uur). Hoewel diverse rijders zich aan het nieuwe circuit vergaloppeerden was het opvallend dat er amper schade werd gereden. Of zoals Frans Verschuur wist: "Het circuit is een stuk veiliger geworden door die grote grindbakken. Alleen bij de bocht Bos Uit ontbreken die nog."

Over die bocht is het laatste woord nog niet gesproken. Om daar een uitloop aan te kunnen brengen, wat een vereiste is om de Grand Prix-status van de FIA te verkrijgen, moet Slotemaker's slipschool verplaatst worden. Zo heeft de rechter op verzoek van de gemeente Zandvoort al bepaald maar eigenaar Theo van Oers is tegen die uitspraak in hoger beroep gegaan. Hem is door de gemeente en het circuit twee andere locaties aangeboden (paddock 3 en de parkeerplaats achter de hoofdtribune) maar daarop is Van Oers niet ingegaan.

Het circuit dat op 1 juni aanstaande bezoek krijgt van FIA-voorzitter Max Mosley, wil echter voortgaan met de resterende verbouwing en overweegt op zijn beurt de rechter in te schakelen. "Wij willen spoed vragen bij de huuropzegging van de slipschool, want dit werkt allemaal vertragend," vertelde Hans Ernst die de gehele gang van zaken 'voer voor juristen' noemt.

Daar kon coureur Evert Kroon over meepraten nadat hij afgelopen donderdag een kort geding tegen de KNAf had aangespannen om zijn licentie terug te krijgen. Dat lukte hem maar gedeeltelijk. Hoewel de kantonrechter in Den Haag duidelijk vormfouten van de KNAF had geconstateerd en beide partijen had geadviseerd om een compromis te vinden, kreeg Kroon gistermorgen te horen dat hij dit weekeinde toch langs de kant staat. De KNAF geeft hem pas 1 mei as. zijn licentie terug. "Ze wilden me toch nog even pakken," zei Kroon teleurgesteld nadat zijn inschrijving geweigerd was.

Tegenover dat juridisch gehakketak staat morgenochtend om 10.00 uur echter de feestelijke, officiële opening van het circuit. Ernst en KNAF-voorzitter Hans Kok zullen het groene licht geven, waarna ex-Le Mans-winnaar Jan Lammers in een Reynard-Mugen Honda van het Engelse RHR-team een tijd zal zetten met een echte Formule 3000. Dat is een bolide waarmee op het circuit geracet worden onder de recentelijk verkregen vergunning 'categorie 2'. Hij zal worden weg- en afgevlagd door tweevoudig Indy 500-winnaar Arie Luyendijk, die evenals Lammers zijn carrière begon op het 'oude circuit'. Al weer een tijd terug...

Programma Openingsraces: 10.00 uur opening, 10.30 warming up Libertel DTCC, 11.00 Donkervoort Cup (12 ronden), 11.50 Libertel DTCC 1e race (8), 12.40 Formule Ford (12), 13.30 Pearle Alfa 156 Challenge (12), 14.20 Libertel DTCC 2e race (13), 15.10 Marlboro Renault Mégane Trophy (12), 16.00 Formula Arcobaleno (12).






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.