Fokker Services door
conflicten 'stuurloos'
door PAUL JANSEN - AMSTERDAM, zaterdag
Interne ruzies en onderling wantrouwen hebben
Stork-dochter Fokker Services "zo ongeveer stuurloos
gemaakt". Dat is de vernietigende conclusie van een vertrouwelijk
rapport van een organisatieadviesbureau, dat het bedrijf heeft
doorgelicht. Het bureau noemt de problemen zelfs zo ernstig dat op
termijn gevreesd moet worden voor "negatieve resultaten" bij
Fokker Services.
Het rapport is opgesteld door organisatieadviesbureau
Basis & Beleid. Opdrachtgever is de ondernemingsraad van Fokker
Services. Een kopie van het verslag is in handen van deze krant.

De vestiging van Fokker Services in Hoogerheide bij
Woensdrecht. Uit een vertrouwelijk rapport blijkt dat het bedrijf door
interne verdeeldheid in kampen uiteen dreigt te vallen. FOTO: GERRIT DE HEUS
De organisatieadviseurs schetsen een onthutsend beeld
van Fokker Services, dat tot 1996 deel uitmaakte van de failliete
vliegtuigbouwer Fokker. "De hoge verwachtingen na het
faillissement en de doorstart zijn omgeslagen in cynisme en
somberheid", aldus de adviseurs in hun schrijven van januari dit
jaar. De werkmaatschappij van Stork telt 1200 medewerkers en is actief
op de vliegtuigonderhoudsmarkt.
Zij wijten de malaise aan een waslijst van
tekortkomingen. Zo zijn er teveel wisselingen aan de top en is er geen
duidelijke strategie. Het managementteam straalt als geheel onvermogen
uit en kenmerkt zich door "een diep geworteld wantrouwen en
interne spanning".
De onderzoekers constateren verder dat de Fokker
Services-managers in verschillende kampen tegenover elkaar staan. Zo is
er het kamp Fokker versus het kamp Stork, alsmede het kamp Schiphol
(waar Fokker Services een vestiging heeft) versus het kamp Woensdrecht
(waar Fokker Services zetelt).
"Het bedrijf is behoorlijk in verwarring
geraakt", concluderen de onderzoekers, waarbij de beschuldigende
vinger richting moederbedrijf Stork wordt gestoken. Die zou de zaak
veel te lang hebben laten "doormodderen". "Er is niet
gewerkt aan een echte oplossing, Stork is er onvoldoende echt
ingedoken", aldus het rapport. "Men ziet Stork als de
hoofdschuldige van de huidige penibele situatie."
Bij de presentatie van de jaarcijfers over 1998, vorige
maand, zei Stork-topman A. Veenman nog dat Fokker Services "goed
is opgenomen". De divisie Technische Diensten, waar Fokker
Services deel van uitmaakt, boekte vorig jaar de meeste terreinwinst.
Het operationele resultaat steeg explosief van 41,9 miljoen naar
105,8 miljoen. De totale nettowinst van Stork bedroeg 189,2
miljoen.
In het rapport schrijven de opstellers ook dat Fokker
Services aan het totale resultaat van Stork een belangrijke bijdrage
levert. Dit dreigt evenwel te veranderen. "Veel van onze
gesprekspartners maken zich zorgen over de resultaten van de
onderneming op de wat langere termijn. De (gedeeltelijke)
monopoliepositie en een aantal langlopende contracten maskeren de
onderliggende problematiek, waarvan de negatieve resultaten op de wat
langere termijn naar boven zullen komen", aldus de onderzoekers.
Zo wordt er gesignaleerd dat het bedrijf de primaire
processen en operationele kosten onvoldoende beheerst, met als gevolg
lange wachttijden voor klanten en projectoverschrijdingen.
Basis & Beleid uit verder de zorg dat, als gevolg
van de vele personele wisselingen, jarenlang opgebouwde
commerciële relaties verloren zullen gaan. De afgelopen twee jaar
heeft een reeks oud-Fokker topmanagers bij Fokker Services het veld
geruimd, onder wie voormalig Fokker Services directeur G. Hamers en
diens opvolger B. Dijkhuizen. De kantonrechter in Haarlem spreekt zich
volgende week uit over het door Stork ingediende ontslagverzoek voor
Fokker Services Asia-directeur E. Wagner. De oud president-directeur
van Fokker USA wordt "disfunctioneren" verweten.
De advocaat van Wagner, mr. F. Mulders, sprak recent
tijdens de zitting het vermoeden uit dat Stork de managers van het oude
Fokker afserveert nadat deze de nieuwe collega's de kneepjes van het
vak hebben geleerd en bij de klantenkring hebben geïntroduceerd.
Stork erkent in een reactie dat er problemen zijn bij
Fokker services. Een woordvoerder wijt dit aan de voorgeschiedenis van
de werkmaatschappij, dat in een kort tijdsbestek bij Stork werd
ingelijfd. "Het was een 'shot gun wedding'. Er zit een soort
dwangmatigheid in. In korte tijd heeft het bedrijf een hele reeks
veranderingen doorgemaakt. De problemen zijn een optelsom van een
gigantisch leerproces."
De woordvoerder onderschrijft de cultuurverschillen
tussen de oude Fokker-managers en de Stork-leiding. "Het is het
verschil tussen een jager en een boer. De eerste heeft een hit and
run mentaliteit, wij richten ons op het duurzaam onderhouden van de
relaties met klanten. Dat zijn totaal verschillende werelden."
De zegsman benadrukt dat onder leiding van ad-interim
directeur C. Berends van Loenen, die tevens directeur is van de
Fokker-cluster binnen Stork, een "stevige reorganisatie" is
ingezet. Inhoudelijk wil hij hierover geen mededelingen doen.
"Maar het blijft een goede tent", bezweert hij. "Alleen
de oude elementen moeten we kwijt."
|