Test ondergronds goederenvervoer
door Annemiek Paping - AMSTERDAM, zaterdag
In samenwerking met het bedrijfsleven en
kennisinstellingen start de rijksoverheid binnen enkele maanden een
grootscheepse praktijkproef met ondergronds goederentransport. In het
Waterloopkundig Laboratorium in Delft wordt daartoe op 8 september
aanstaande een testcentrum geopend.
Deze ultramoderne testruimte ter grootte van een half
voetbalveld biedt de mogelijkheid het systeem van automatische
karretjes die kleine containers via een ondergronds buizensysteem
vervoeren, uitgebreid te beproeven alsmede de daarvoor benodigde
programmatuur. Bovendien zal de aansturing van de stations kunnen
worden getest.
De realisering van het testcentrum voor ondergrondse
logistieke systemen betekent een belangrijke stap voorwaarts in de
realisering van 'duurzaam goederenvervoer'. De belangstelling voor deze
milieuvriendelijke vorm van goederentransport neemt hand over hand toe.
Naast Schiphol zijn nu ook Utrecht, Leiden, Arnhem, Nijmegen,
Zuid-Limburg en Tilburg gestart met verkennende studies naar
ondergronds goederentransport.
Volgens Hugo Gordijn, medewerker van de
Rijksplanologische Dienst en expert op het gebied van ondergronds
transport, is de aanleg van een ondergronds logistiek vrij kostbaar.
"Realisering van geboorde buisleidingen of tunnels van twee meter
doorsnee kost al snel zo'n 10.000 gulden de strekkende meter. Daar
staat echter tegenover dat de exploitatie goedkoper is dan rijden met
vrachtwagens met chauffeurs. Verder bespaart men op bijvoorbeeld de
aanleg en onderhoud van wegen."
De aanleg van grootschalige, regionale ondergrondse
logistieke systemen in ons land zou echter veel problemen oplossen.
Luchtvervuiling, herrie, stank en onveiligheid bedreigen de
leefbaarheid van de steden. De steeds slechtere bereikbaarheid vormt
een handicap voor het gezond economisch functioneren van die steden.
|