Nederland massaal
met auto naar werk
Van onze Haagse redactie - DEN HAAG, zaterdag
Het openbaar vervoer is verreweg het minst populair
om van en naar het werk te reizen. Ondanks het groeiend aantal files
grijpt werkend Nederland nog altijd massaal naar de auto.
Dat blijkt uit de nieuwste uitgave 'Kerncijfers Auto
1999' van de brancheverenigingen Bovag en Rai.
Van de in totaal 4,9 miljoen personen die dagelijks naar
hun werk reizen, pakt in totaal 45 procent de auto. De fiets komt op
een goede tweede plek met 28 procent.
Tien procent van de Nederlanders ontlast het vaderlandse
wegennet door te gaan carpoolen, terwijl nog eens tien procent op de
motor, bromfiets of te voet de woon-werkroute aflegt. Helemaal onderaan
'bungelt' het openbaar vervoer met een bedroevend laag aandeel van
slechts 7 procent.
Volgens de Bovag en de Rai is het niet gek dat de
fiets in ons land zo aan populariteit toeneemt om naar en van het werk
te reizen. Dichtslibbende binnensteden, files en parkeerproblemen
zorgen ervoor dat de ongemotoriseerde tweewieler voor met name de korte
afstanden voor veel werknemers een serieus alternatief is geworden.
Overigens gelooft 70 procent van de Nederlanders dat het
fileprobleem in ons land nooit zal worden opgelost. In het duurder
maken van het autorijden zien we in ieder geval geen oplossing: 73
procent denkt niet dat het leed daardoor zal verminderen.
Rekeningrijden
Ook door het rekeningrijden ziet de automobilist het
aantal files niet verminderen. Slechts twintig procent van de mensen
denkt dat het wel effect zal hebben. Overigens vindt bijna 50 procent
van de ondervraagden dat de overheid te weinig doet om het fileprobleem
op te lossen en vindt bijna 60 procent dat de overheid te weinig in het
openbaar vervoer investeert.
In totaal telt Nederland momenteel ruim zes miljoen
personenauto's. Ruim veertig procent van het Nederlandse wagenpark is
Duits, net geen twintig procent komt uit Frankrijk. Japan heeft een
aandeel van iets meer dan twintig procent. Ruim zes procent van de
wagens op de Nederlandse wegen komt uit Italië, terwijl dik vier
procent uit Korea komt. Poolse auto's komen hier vrijwel niet (meer)
voor (slechts 0,01 procent), net als Russische (0,6 procent).
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto lag
vorig jaar nog slechts een paar tientjes verwijderd van de
40.000-guldengrens. Ter vergelijking: in 1985 kostte een nieuwe auto
nog gemiddeld 23.500 gulden, vijf jaar daarvoor 18.500. In 1967 ging
het nog om slechts 7300 gulden.
|