Belprobleem bij
KPN in daluren
door Nienke Oort - AMSTERDAM, zaterdag
De inmiddels ruim 800.000 eigenaren van mobiele
telefoons met vooruit betaalde belkaart (prepay) van KPN kunnen niet of
nauwelijks bellen in de daluren omdat de centrale computer niet genoeg
capaciteit heeft.
Het telecombedrijf kan de enorme toeloop op de verkoop
van de prepay-toestellen niet aan.
Om met een prepay-kaart te kunnen bellen moet eerst
contact worden gemaakt met de centrale computer die controleert of de
beller nog genoeg beltegoed heeft. Pas dan kan er verbinding
plaatsvinden. Als om zeven uur 's avonds de daluren ingaan, maakt
iedereen gebruik van de mogelijkheid te bellen voor een kwartje per
minuut. Die enorme toeloop kan de huidige computer van KPN niet aan,
wat tot gevolg heeft dat bijna niemand meer verbinding krijgt.
Onvoorbereid
Toen KPN begin dit jaar startte met de actie Hi prepay
waarbij de gebruiker negentig gulden beltegoed kreeg bij het
aanschaffen van een mobiele telefoon, is het aantal gebruikers binnen
maand verdriedubbeld. "Van februari tot maart hebben we er 130.000
bellers bij gekregen", zo zegt woordvoerder E. Moeksis. "Op
die enorme stijging waren we gewoon niet voorbereid."
KPN geeft toe een foute inschatting te hebben gemaakt en
zegt dat de grootste problemen zich voordoen 's avonds tussen zeven en
tien en in het weekend op zaterdagmiddag. "De rest van het weekend
verloopt vrijwel probleemloos", aldus Moeksis.
Ook weet Moeksis dat het belprobleem nog enkele weken
zal duren. "We zijn op dit moment bezig de capaciteit van de
computer te vergroten, maar dat neemt enkele weken in beslag. Ik geef
toe dat dat heel vervelend is." Ondertussen gaat de verkoop van de
mobiele telefoons met prepay-kaart wel gewoon door.
|