LVMH laat alle opties
voor bod op Gucci open
Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, dinsdag
Het luxewaren- en mode-concern Moët Hennessy
Louis Vuitton (LVMH), dat sinds vier maanden een heftige strijd voert
om de overname van het Italiaanse modehuis Gucci, heeft Ahold-topman
Cees van der Hoeven benoemd in de raad van commissarissen.
In dezelfde vergadering van de raad van commissarissen
waarin Van de Hoeven werd benoemd, werden de voorwaarden voor een
volledig overnamebod op Gucci nog eens bevestigd.
Afhankelijk van de situatie is LVMH bereid $91 per
aandeel Gucci te bieden, mits de aandelenemissie van $3 miljard ten
behoeve van Pinault Printemps Redoute(PPR) wordt ingetrokken. Als dit
niet gebeurt heeft LVMH nog twee schema's achter de hand om zeggenschap
in Gucci te krijgen.
Allereerst zal worden geprobeerd een meerderheid van de
onafhankelijke aandeelhouders te winnen voor het bod dat dan wordt
verlaagd naar $85 dollar per aandeel. Hier geldt echter wel de
voorwaarde dat Gucci genoeg aandelen moet uitgeven om het belang van
LVMH op 50,1 procent te brengen. Weigert Gucci dit en weigert PPR haar
aandeel te verkopen, dan zal LVMH alsnog $85 per aandeel bieden. Ze zal
dan genoegen nemen met minder dan 50 procent op voorwaarde dat het
dezelfde rechten zal hebben als PPR heeft gekregen van Gucci. Dat wil
zeggen een positie in de raad van bestuur van Gucci. Gucci heeft dit
altijd geweigerd omdat zij vindt dat LVMH, de concurrent, niet in de
keuken mag meekijken.
Als PPR haar belang alsnog zal aanbieden, is LVMH bereid
$85 dollar te betalen op voorwaarde dat zij wordt geïnformeerd
over de plannen van het management van Gucci. De achtergrond bij deze
voorwaarde is de angst dat het koningsduo van Gucci, ontwerper Tom Ford
en directeur Domenico de Sole, onmiddellijk zal opstappen.
Gucci verwierp in een reactie de voorstellen van LVMH.
"Wij gaan niet akkoord met de gestelde voorwaarden. Als LVMH een
onvoorwaardelijk bod van $88 per aandeel uitbrengt zullen wij dit
ondersteunen", aldus Gucci.
Het eerste kwartaal verliep goed voor LVMH. Uit
gisteren gepresenteerde cijfers blijkt dat de verkopen met 12,8 procent
groeiden ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de champagne- en
wijndivisie deed het goed met een groei van bijna 30 procent. De mode-
en leerafdeling boekte 11,8 procent meer omzet, terwijl de geur- en
cosmetica-afdeling de verkopen met ruim 24 procent zag stijgen.
|