De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
20 april 1999

 


[Tele2]
[KPN Business Center]
[FBTO verzekeringen]
[Rabobank]
[BOL, voor al uw boeken]

Infonummers KPN ochtend onbereikbaar

Van onze financiële redactie - AMSTERDAM, dinsdag

De KPN-informatienummers, waaronder het vorige week ingevoerde 118, waren gisterochtend zo goed als onbereikbaar. Tot 16.00 uur draaide de dienst op halve kracht verder, waardoor de vele duizenden bellers in een lange wachtrij terechtkwamen.

Zowel begin april als afgelopen vrijdag werden de KPN-informatienummers ook al door storingen geplaagd, zo bevestigde woordvoerster M. Kooreman gisteren.

Met meer dan honderd miljoen telefoontjes per jaar kan KPN het zich echter niet veroorloven de dienst stil te leggen om zo de oorzaak via het uitvoeren van testen op te sporen. "Dat maakt het allemaal heel lastig en vervelend", aldus mevrouw Kooreman.

"De ene helft van het personeel hield de dienst bereikbaar, terwijl de andere helft naar de oorzaak van de problemen zocht. De ontstane wachtrij was ons inziens te lang, maar de kans dat bellers er helemaal niet meer doorheen zouden komen hebben we verkleind. En zolang mensen niet worden geholpen, hoeven ze niet te betalen", stelt de zegsvrouw.

Nadat de computersoftware opnieuw was 'ingeladen' waren de problemen om 16.00 uur overwonnen. De oorzaak van de storingen is echter nog niet boven water.

Vorige week introduceerde KPN een nieuw informatienummer naast het oude vertrouwde, maar fors in prijs verhoogde 0900-8008. Bij het goedkopere 118, een nummer dat voor heel Europa gaat gelden, is er in principe geen rechtstreeks contact meer tussen beller en telefoniste. De eerstgenoemde spreekt de gegevens (naam en adres) in, die door de KPN-medewerker in de computer worden ingevoerd. Vervolgens geeft een computerstem het gezochte telefoonnummer.

KPN-medewerkers hebben dus veel sneller de handen vrij om een volgende beller te helpen. Zij praten alleen direct met de klanten als de gegevens onduidelijk of onvoldoende zijn. Daardoor kan op het aantal werknemers worden bezuinigd. In november vorig jaar maakte KPN bekend dat er bij telefonische inlichtingen 250 banen verdwijnen.

KPN-woordvoerster Kooreman kon gisteren niet zeggen of de storingen met de invoering van 118 te maken hebben. "Het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn."