Klantenbinding bezorgt
Thijsen veel omzetgroei
door Marjan van Beuningen - BUREN, dinsdag
In de drukkerij van Thijsen Rotatiedruk dragen alle
medewerkers een T-shirt met de opdruk: 'Alles draait om uw
tevredenheid'. In de praktijk gaat dit voor de BOV-trofee genomineerde
bedrijf zelfs nog een stapje verder. "Tevredenheid is niet genoeg.
Alleen zeer tevreden klanten zijn loyaal", is het uitgangspunt van
commercieel directeur Onno Thijsen.
Het familiebedrijf werd in 1896 opgericht door
overgrootvader Thijsen. In het centrum van Buren begon hij met het
drukken van ansichtkaarten, familiedrukwerk en het uitgeven van de
Buurensche courant. Nu werken Onno Thijsen, zijn twee broers en vader
in het sindsdien sterk gegroeide bedrijf.
Inmiddels heeft Thijsen Rotatiedruk een omzet van
80 miljoen met opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Vorig
jaar groeide de omzet zelfs met meer dan 50% ten opzichte van 1997.
Thijsen wijt het recente succes grotendeels aan de
nieuwe weg die de drukkerij vijf jaar geleden insloeg. Toen besloot het
bedrijf de klantenbenadering gestructureerd aan te gaan pakken.
"Ons doel is om in ieder geval aan de verwachting van de klant te
voldoen en indien mogelijk die zelfs te overtreffen. Als een klant
bijvoorbeeld een offerte uiterlijk morgen wil ontvangen, sturen wij het
vandaag al", aldus Thijsen.
Eind jaren zestig maakte het langzaam groeiende bedrijf
ineens de omslag naar een grootschalige drukkerij dankzij opdrachtgever
Schuitema, bekend van supermarktketens als Spar en C1000. Thijsen
drukte wekelijks honderdduizenden folders voor de winkels met daarop de
aanbiedingen van de dag. Tot eind jaren zeventig zorgde Schuitema voor
zo'n 80% van de omzet.
Ongeveer tien jaar later veranderde het bedrijf
drastisch van koers omdat klanten behalve het simpele drukwerk gingen
vragen om luxere producten, zoals full-colour bladen. Thijsen
investeerde in nieuwe machines. Nieuwe klanten moesten worden gezocht
en er werd veel aan gedaan om het bedrijf meer naamsbekendheid te geven.
Inmiddels is het niet alleen maar zaak om nieuwe klanten
te werven, maar ook om de bestaande te behouden. "In deze
concurrerende markt is kwaliteit in feite een randvoorwaarde geworden.
Wij zoeken de meerwaarde van ons bedrijf in het klantgericht
werken", aldus Thijsen. In 1996 nam hij een adviesbureau in de arm
om het hele traject te evalueren dat een klant bij het bedrijf
doorloopt. Vanaf het moment van binnenkomst tot het afronden van de
opdracht wordt er nu maximaal aandacht besteed aan de wensen van de
klant.
In een dossier houdt Thijsen van alle opdrachtgevers een
profiel bij. "We vermelden niet alleen de belangrijke
bedrijfsmatige gegevens, maar ook de verjaardag van een klant en hoe
hij zijn koffie of thee drinkt. En als een klant langs komt, wordt het
hele bedrijf ervan op de hoogte gesteld. Iedereen kan hem dan
persoonlijk aanspreken en inspelen op zijn specifieke wensen. Gebrek
aan aandacht is de belangrijkste factor voor het verliezen van een
klant", stelt Thijsen.
Als de drukkerij een order heeft afgehandeld, krijgt
de klant een zogenaamde 'smile-kaart' toegestuurd. Daarop kan de klant
zijn mening geven over de werkwijze van het bedrijf. Thijsen: "een
klacht benaderen we positief, het is een signaal dat we het nog beter
kunnen doen".
O. THIJSEN
...verjaardag van klant bijhouden...
FOTO: WILL DEKKERS
|