Ahold: Britse fusie
heeft gunstig effect
Van een onzer verslaggevers - LONDEN, dinsdag
Met de samensmelting van de Britse
detailhandelsconcerns Kingfisher en het kleinere Asda is een nieuwe
stap gezet in het proces van Europese schaalvergroting. Gisteren
maakten beide partijen nadere details bekend over de nakende
overeenkomst. Volgens analisten kan het feestje nog verstoord worden
door een tegenbod op Asda, waarbij supermarktconcern Ahold als
kandidaat-bieder wordt genoemd.
Door de overname van Asda door Kingfisher dat per
aandeel Asda 0,2263 aandeel Kingfisher betaalt ontstaat het grootste
Britse detailhandelsconcern, met een jaaromzet van meer dan 17 miljard
pond (ca. 56 miljard). Aandeelhouders van Kingfisher krijgen
bijna tweederde van de nieuwbakken reus in handen. De uiteindelijke
jaarlijkse besparingen worden geschat op jaarlijks 100 miljoen pond
(ca. 330 miljoen).
Kingfisher is vooral actief op het gebied van de non
food-detailhandel, met ketens als Woolworths (warenhuizen), Superdrug
(drogisterijen), Comet (consumentenelektronica) en B&Q
(doe-het-zelf). In Nederland kocht het concern in 1997 BCC (elektronica
en huishoudelijke apparaten). Asda is na Tesco en Sainsbury de grootste
supermarktketen in Groot-Brittannië.
Volgens een Britse analist is de fusie/overname een
"zeer defensieve zet" om de Amerikaanse gigant Wal-Mart
(jaaromzet $137 miljard oftewel ca. 280 miljard), die recent in
Duitsland voet op Europese bodem heeft gezet, de pas af te snijden. De
tandem Kingfisher-Asda maakt geen geheim van zijn ambitie om sterker op
het Europese vasteland te groeien door de vestiging van hypermarkten,
het alles-onder-één-dak-winkelconcept waar ook Wal-Mart
zich van bedient.
Wal-Mart zou deze strategie kunnen doorkruisen door een
tegenbod op Asda te doen. Ook Ahold zou met zo'n stap binnendringen op
de zwaar bevochten Britse markt, zo betogen analisten. Asda lijkt op
het eerste gezicht echter niet te voldoen aan de eisen die het
supermarktconcern stelt aan de 'volbloeden' die nog aan de Zaanse stal
kunnen worden toegevoegd.
Ondanks de nummer drie-positie is Asda een muurbloempje
op de Britse food-markt, die wordt gedomineerd door Tesco en Sainsbury.
Overigens zei Ahold-topman Cees van der Hoeven eerder in deze krant ook
niet geïnteresseerd te zijn in Sainsbury, gezien de overlap van de
Amerikaanse activiteiten.
Toch is de vorming van Kingfisher/Asda indirect geen
onbelangrijke ontwikkeling voor Ahold, stelt woordvoerder Hans Gobes.
"Het geeft aan dat het consolidatieproces in Europa écht
aan de gang is. Daardoor zullen meer spelers tot de conclusie komen dat
ze aansluiting moeten zoeken bij een grotere onderneming. Wij hebben
ons eigen lijstje met favorieten. En voor de ondernemingen op dat
lijstje wordt het steeds interessanter eens met Ahold te gaan
bellen."
Volgens Gobes krijgen vooral bedrijven die
voornamelijk in één land actief zijn het moeilijk.
"Wij zijn behalve in Nederland sterk in de Verenigde Staten,
Latijns-Amerika, Azië en het zuiden van Europa (Spanje en
Portugal, red.). Dus als puur Britse of Franse keten zou je kunnen
besluiten met Ahold te gaan praten."
|