De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
20 april 1999

 


[Tele2]
[KPN Business Center]
[Rabobank]
[BOL, voor al uw boeken]
[FBTO verzekeringen]

Ahold: Britse fusie
heeft gunstig effect

Van een onzer verslaggevers - LONDEN, dinsdag

Met de samensmelting van de Britse detailhandelsconcerns Kingfisher en het kleinere Asda is een nieuwe stap gezet in het proces van Europese schaalvergroting. Gisteren maakten beide partijen nadere details bekend over de nakende overeenkomst. Volgens analisten kan het feestje nog verstoord worden door een tegenbod op Asda, waarbij supermarktconcern Ahold als kandidaat-bieder wordt genoemd.

Door de overname van Asda door Kingfisher dat per aandeel Asda 0,2263 aandeel Kingfisher betaalt ontstaat het grootste Britse detailhandelsconcern, met een jaaromzet van meer dan 17 miljard pond (ca. ƒ56 miljard). Aandeelhouders van Kingfisher krijgen bijna tweederde van de nieuwbakken reus in handen. De uiteindelijke jaarlijkse besparingen worden geschat op jaarlijks 100 miljoen pond (ca. ƒ330 miljoen).

Kingfisher is vooral actief op het gebied van de non food-detailhandel, met ketens als Woolworths (warenhuizen), Superdrug (drogisterijen), Comet (consumentenelektronica) en B&Q (doe-het-zelf). In Nederland kocht het concern in 1997 BCC (elektronica en huishoudelijke apparaten). Asda is na Tesco en Sainsbury de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië.

Volgens een Britse analist is de fusie/overname een "zeer defensieve zet" om de Amerikaanse gigant Wal-Mart (jaaromzet $137 miljard oftewel ca. ƒ280 miljard), die recent in Duitsland voet op Europese bodem heeft gezet, de pas af te snijden. De tandem Kingfisher-Asda maakt geen geheim van zijn ambitie om sterker op het Europese vasteland te groeien door de vestiging van hypermarkten, het alles-onder-één-dak-winkelconcept waar ook Wal-Mart zich van bedient.

Wal-Mart zou deze strategie kunnen doorkruisen door een tegenbod op Asda te doen. Ook Ahold zou met zo'n stap binnendringen op de zwaar bevochten Britse markt, zo betogen analisten. Asda lijkt op het eerste gezicht echter niet te voldoen aan de eisen die het supermarktconcern stelt aan de 'volbloeden' die nog aan de Zaanse stal kunnen worden toegevoegd.

Ondanks de nummer drie-positie is Asda een muurbloempje op de Britse food-markt, die wordt gedomineerd door Tesco en Sainsbury. Overigens zei Ahold-topman Cees van der Hoeven eerder in deze krant ook niet geïnteresseerd te zijn in Sainsbury, gezien de overlap van de Amerikaanse activiteiten.

Toch is de vorming van Kingfisher/Asda indirect geen onbelangrijke ontwikkeling voor Ahold, stelt woordvoerder Hans Gobes. "Het geeft aan dat het consolidatieproces in Europa écht aan de gang is. Daardoor zullen meer spelers tot de conclusie komen dat ze aansluiting moeten zoeken bij een grotere onderneming. Wij hebben ons eigen lijstje met favorieten. En voor de ondernemingen op dat lijstje wordt het steeds interessanter eens met Ahold te gaan bellen."

Volgens Gobes krijgen vooral bedrijven die voornamelijk in één land actief zijn het moeilijk. "Wij zijn behalve in Nederland sterk in de Verenigde Staten, Latijns-Amerika, Azië en het zuiden van Europa (Spanje en Portugal, red.). Dus als puur Britse of Franse keten zou je kunnen besluiten met Ahold te gaan praten."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.