De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
20 april 1999

 


[BOL, voor al uw  boeken]
[Autosite]
[Prive Roddelbox]
[KPN]

NAVO verdeeld
over olieblokkade

Van onze verslaggever - BRUSSEL, dinsdag

De Europese NAVO-leden zijn tegen een Amerikaans voorstel de Joegoslavische olietoevoer door de NAVO te blokkeren teneinde de Servische gevechtscapaciteit te beperken. De Fransen zouden zelfs bezwaren hebben gemaakt tegen ingrijpen zolang er geen Veiligheidsraad-resolutie over is aangenomen.

Het olie-embargo tegen Servië is opgeheven toen Belgrado het Dyaton-akkoord tekende. Een nieuw embargo is onwaarschijnlijk omdat daarvoor een nieuwe VN-resolutie nodig is. De permanente leden van de V-raad China en Rusland, die vetorecht hebben, zijn echter tegen het NAVO-optreden tegen Joegoslavië.

De NAVO kon gisteren slechts verzoeken de grootst mogelijke terughoudendheid bij olieleveranties te betrachten. "Onze militaire autoriteiten zullen bezien hoe de kraan verder kan worden aangedraaid," aldus NAVO-woordvoerder Jamie Shea.

NAVO-opperbevelhebber, generaal Wesley Clark, vond het onaanvaardbaar dat zijn piloten boven Joegoslavië hun leven wagen om olieraffinaderijen en opslagplaatsen uit te schakelen, terwijl via pijpleidingen en schepen gewoon nieuwe olievoorraden worden aangevoerd.

Via de havenstad Bar in Montenegro leveren olietankers nog dagelijks hun ladingen af. Er blijken veel juridische haken en ogen aan te zitten om schepen op zee tegen te houden. "We moeten wel de internationale wetgeving respecteren", aldus Shea.

Een oliepijplijn via Hongarije, alsmede leidingen door Bulgarije en Kroatië zouden reeds zijn afgesloten. De Europese Unie zou eigen olie-sancties overwegen om bedrijven uit de elf EU-landen aanvoer van brandstof naar Joegoslavië te verbieden. Uit het westen is door een kapot geschoten brug levering over de Donau niet meer mogelijk.

De NAVO claimt zeventig procent van de Joegoslavische voorraden te hebben vernietigd. Maar Joegoslavië heeft veel verborgen depots.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.