Kosovo-oorlog verlamt
vaart op de Donau
door Frank van Vliet - MOHACS (Hongarije), dinsdag
De Oekraïense schipper houdt letterlijk de boot
af. Hij heeft geen enkele behoefte om met de pers te praten over zijn
nu al meer dan twee weken durend gedwongen verblijf midden op de Donau.
Njet is het en njet blijft het.
Ook de landgenoot waaraan het schip vast ligt, zwijgt
liever. Even verderop ligt een groepje Bulgaarse schepen. Net als de
Oekraïners hebben ze de steven richting Oostenrijk gewend. Dat is
echter omdat men tegen de stroom in stabieler ligt. De Bulgaren weten
donders goed dat ze voorlopig muurvast liggen. De competitie
stroomopwaarts is moordend en terug naar huis kunnen ze niet sinds de
NAVO in Servië vier bruggen over de Donau heeft vernietigd.
Een van de slachtoffers van de Kosovaarse
oorlog op de Donau, schipper Todor Arsenov van het Bulgaars
binnenvaartschip Olympia Panov, laat zich bij Mohacs interviewen door
de Hongaarse televisie.
EIGEN FOTO
Het groepje schepen - zes Bulgaren met 30 duwbakken en
de twee Oekraïense olieboten - dat bij de Hongaars/Kroatische
grensplaats Mohacs stilligt, vormt geen uitzondering. Niemand weet
precies hoeveel schepen er op de 2800 kilometer lange rivier op betere
tijden liggen te wachten, maar het zijn er zeker meer dan 200.
Wachtlopen
Aan boord van de Olympia Panov verdrijft Todor
Arsenov de verveling door een potje te koken voor zijn tot twee man
gereduceerde bemanning. Voor de wachtdienst die ze lopen, krijgen de
mannen acht Duitse marken per dag. Wilde feesten aan de wal zitten er
voor dat bedrag niet in. Arsenov prijst zich gelukkig dat hij tenminste
nog werk heeft. De helft van de 480 man die de Bulgaarse
Rivierscheepvaart Maatschappij in dienst heeft, is al op non-actief
gesteld.
Gelet op het grote aantal tweedehands Duitse auto's dat
op het dek staat geparkeerd, is het de bemanning toegestaan er wat bij
te schnabbelen. De wagens worden met winst in Bulgarije verkocht.
Het schip, gebouwd door scheepsbouwmaatschappij De Hoop
uit Hardinxveld, komt uit Russe, de Donau-hoofdstad van Bulgarije. De
Bulgaarse schepen die aan de zuidgrens met Servië liggen, worden
langzamerhand teruggehaald naar Russe. Daar probeert men lading die op
andere manieren vervoerd kan worden, over te hevelen.
Arsenov hoopt dat zijn maatschappij hem opdraagt naar de
Slowaakse havenstad Bratislava op te stomen. Daar kan hij misschien nog
wat lading voor Duitsland oppikken.
"Hier duurt het nog wel even. Zelfs als de oorlog
stopt, hebben ze die bruggen niet zomaar uit het water", zegt hij.
Een oordeel over de bombardementen spreekt hij niet direct uit.
"Wij zijn voor de NAVO, maar om nou bruggen te vernielen",
verzucht hij.
Bulgarije wordt samen met Roemenië het hardst
getroffen door de stagnerende scheepvaart. De Donau is voor beide
landen een belangrijke levensader. Meer dan de helft van de Roemeense
goederen voor West-Europa wordt via de rivier verstuurd. Spoor- en
wegverbindingen zijn nauwelijks geschikt voor bulkvervoer.
Miljoenen
De Roemeense minister van Economische Zaken schat het
totale verlies voor zijn land sinds de NAVO-luchtaanvallen op ruim 100
miljoen gulden. Een woordvoerder van het Roemeense scheepvaartbedrijf
NAVRAM zegt voor 70% stil te liggen door de Donau-blokkade. De schade
bedraagt tot nu toe bijna zes miljoen gulden en voor de werkgelegenheid
van de 3500 arbeiders wordt gevreesd. In Bulgarije wordt de verliespost
van het Donau-verkeer op 350.000 gulden per dag geraamd.
Beide landen behoren tot de financieel zwakkere. Het is
voor hen ook niet de eerste keer dat ze door de situatie in
Joegoslavië zwaar getroffen worden. Tijdens het VN-embargo
gedurende de oorlog in ex-Joegoslavië kreeg de handel behoorlijke
klappen te verduren. Tot frustratie van Sofia en Boekarest bleef de
beloofde compensatie door het westen grotendeels uit. Zelfs het
NAVO-lidmaatschap ging (voorlopig) aan hun neus voorbij.
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat onderkende
die problematiek vorige week tijdens haar bezoek aan Bulgarije en
Roemenië. De minister beloofde bij de Europese Unie aan te zullen
dringen op noodhulp voor beide landen.
Nederlanders
Volgens een woordvoerster van het centrale bureau
voor de binnenvaart in Rotterdam valt de schade voor de Nederlandse
schippers wel mee. De Nederlanders varen meestal niet verder dan
Mohacs. Een probleem is er wel voor die schippers die hun casco's laten
bouwen in Roemenië. De kosten zijn daar veel lager en het schip of
de duwbak wordt dan via de Donau naar Nederland vervoerd, waar het
verder op maat wordt afgebouwd. Wie zijn schepen snel nodig heeft, kan
ze alleen nog maar over zee naar ons land halen. Dat zal dan op een
ponton of iets dergelijks moeten gebeuren, wat veel duurder is.
In Mohacs zijn het overigens niet alleen de
binnenschippers die balen. Ferenc Bayer, directeur van het
landbouwbedrijf Boly Rt., heeft eveneens grote zorgen. De onderneming
levert onder meer graansoorten aan Servië en landen ten zuiden
daarvan. Hij zit nu al met 30.000 tot 40.000 ton koren in zijn maag.
Een leverantie aan de EU is vanwege de beschermde markt daar geen
alternatief.
Een dag voor de bombardementen had Boly nog een contract
met een Servisch bedrijf in Becse afgesloten over de bewerking van
10.000 ton sojabonen. "Je kunt dat naïef noemen, maar we
dachten dat als er een luchtaanval zou komen, die nooit lang zou duren.
Toen ik van de eerste vernielde brug in Novi Sad hoorde, dacht ik aan
een vergissing. Bij de tweede wist ik dat we in de knel zaten."
Boly verwacht dat door de problemen het moeilijk wordt
dit jaar nog winst te halen. Vorig jaar was dat nog een mooie 800
miljoen gulden. Het bedrijf kan het nog wel een tijdje uitzingen.
Moeilijker wordt het voor de lokale boeren die hun producten aan Boly
slijten. De silo's van het bedrijf zitten vol en het graan kan nergens
anders worden opgeslagen.
De burgemeester van Mohacs, Jozsef Szeko, heeft ook zo
zijn zorgen. "We merken nu al dat het toerisme afloopt. We zitten
hier zo dicht bij Kroatië en Servië, dat niemand meer durft
te komen."
Bij een internationaal voetbaltoernooi bleven de
Duitse deelnemers al weg. "Bang", zegt de burgervader
misprijzend. Hij geeft een folder mee waarin de streek wordt geprezen.
"Misschien kunt u de Nederlanders vertellen dat hier nog geen
schot is gevallen."
|