Experiment
tolpoorten
mislukking
door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie
DEN HAAG, dinsdag
Invoering van rekeningrijden is met de huidige stand
van de techniek onmogelijk. Zelfs de meest geavanceerde tolpoorten zijn
niet in staat de door minister Netelenbos (Verkeer) vereiste 99 procent
van de kentekens te herkennen.
Uit een onlangs afgeronde praktijkproef op de rijksweg
A12 tussen Gouda en Utrecht blijkt namelijk dat één op de
tien van alle passerende auto's niet door de peperdure camera's wordt
herkend.
De cijfers staan in schril contrast met herhaaldelijke
toezeggingen van de minister aan de Tweede Kamer dat slechts
één procent van de automobilisten 'per abuis' aan de
elektronische tolheffing zal weten te ontkomen.
Systeemfout
"De reguliere gebruiker (200 passages per jaar) zal
hooguit eens per vijftig jaar door een systeemfout met een aangifte
worden geconfronteerd", zo schrijft Netelenbos verder.
Het experiment met de betaalpoorten op de A12 toont
echter minder reden voor optimisme. De vaste Kamercommissie van Verkeer
bracht onlangs een werkbezoek aan de proefopstelling, waar in totaal
vier consortia meedingen naar de uiteindelijke order om voor ruim 400
miljoen gulden tolpoortjes in de Randstad aan te leggen.
De resultaten liegen er niet om. Zo blijken de
futuristische stellages 'slechts' negentig procent van de nummerborden
te identificeren. De overige tien procent wordt door de camera's domweg
niet herkend. Dat hebben de leden van deze commissie, onder wie Hofstra
en Blauw van de VVD, desgevraagd tegenover deze krant bevestigd.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat uit van
tachtig miljoen passages per jaar. Uitgaande van de tot nu toe behaalde
resultaten betekent dit dat jaarlijks acht miljoen automobilisten ten
onrechte gevrijwaard blijven van de elektronische tolheffing. Simpelweg
omdat hun kenteken door de camera's niet wordt herkend. Kostenpost:
minimaal 40 miljoen gulden per jaar.
Het systeem blijkt eveneens moeite te hebben met de
identificatie van buitenlandse kentekenplaten. Ruim drie procent wordt
niet herkend. Volgens de vaste Kamercommissie gaat het met name om
Duitse nummerborden die zonder te worden geregistreerd onder de
tolpoortjes kunnen doorrijden.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wenst
inhoudelijk geen commentaar op de bevindingen van de vaste
Kamercommissie te geven. "In juni komen we met de uitslag van de
test. Dan komen we hierop terug", aldus woordvoerster S. Braun.
Netelenbos, die rekeningrijden in de Randstad vanaf 2001
wil doorvoeren, heeft de Tweede Kamer afgelopen week opnieuw verzekerd
dat ons land gebruik gaat maken van de meest geavanceerde techniek die
momenteel voorhanden is.
Zij deed dit naar aanleiding van de berichtgeving in
deze krant dat rekeningrijden in Noorwegen een fiasco blijkt te zijn,
mede omdat het droevig gesteld is met de kentekenherkenning. Volgens de
bewindsvrouw zal het systeem in Nederland beter gaan werken, omdat
zowel de voor- als achterzijde van de wagen wordt gefotografeerd.
|