&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
30 maart 1999

 


[Netevents]
[ABN AMRO]
[V & L informatica]
[Autosite]
[Prive Roddelbox]

Racing for Holland neemt
in Le Mans handschoen
op tegen fabrieksteam

door Coo Dijkman - ZANDVOORT, dinsdag

Het is nog even in het duister tasten met het sympathieke Le Mans-projekt 'Racing for Holland' waaraan de Nederlandse topcoureurs Jan Lammers, Peter Kox en Tom Coronel hun zegen hebben gegeven. De drie generaties gaan op 12 en 13 juni aanstaande aan 's werelds beroemdste lange-afstandsrace meedoen, maar of zij met hun Lola B98/10 met 3,5 liter Lotus-biturbomotor in de prijzen zullen vallen blijft net zo onvoorspelbaar als de slijtageslag zelve.

"We kunnen voor donker al weer thuis zijn", zegt ex-Le Mans-winnaar Lammers realistisch, terwijl Kox grilt bij de gedachte dat hij al om acht uur 's avonds het bord P28 (28ste plaats) krijgt voorgeschoteld "om dan nog twintig uur te moeten gaan."

• Jan Lammers hoopt in de 24 Uren van Le Mans een woordje mee te spreken met de Lola-Lotus. Onder grote belangstelling demonstreert hij op het circuit van Zandvoort het potentieel van deze imposante sportscar, waarmee ook Peter Kox en Tom Coronel zouden rijden.

Foto: Frits van Eldik

Bij de presentatie gisteren voor eigen publiek toonde Lammers die op een reis naar Amerika op de gedachte kwam om een puur Nederlandse equipe te formeren voor de 24 Uren van Le Mans, zich echter ook gematigd optimistisch. "Het is natuurlijk een gevecht van David tegen Goliath. Wij bereiden ons voor met een budget van 1,2 tot 1,5 miljoen gulden, maar moeten het opnemen tegen fabrieksteams die zo'n 40 miljoen gulden in deze Le Mans-race steken. Toch zie ik voor ons mogelijkheden als we de finish weten te halen. Je moet dan niet gek opkijken als we dan vooraan eindigen. Daarvan ben ik overtuigd", bekende de senior van het trio, waarvan Coronel een debutant is op het Circuit de la Sarthe.

Van de presentatie in Zandvoort werd het team niet veel wijzer, omdat op het grote circuit nog volop werd geasfalteerd en het clubcircuit gedeeltelijk met pilonnen was afgezet. De rondjes hadden dan ook meer weg van een demonstratie voor de vele genodigden. De LMP (Le Mans Prototypes) van de Duitse teambaas/rijder Franz Konrad heeft Lammers daarentegen wel al in de Verenigde Staten kunnen testen. "We hebben daar veel geleerd", zei Lammers over de twee races in Daytona en Sebring waarin de sportscar door resp. te hoge olietemperatuur en kapotte koppakking voortijdig moest uitvallen. "Ten eerste is de competitie een stuk steviger dan was verwacht, zowel kwalitatief als kwantitatief. Vooral BMW en Toyota zijn daar indrukwekkend begonnen. Puur technisch zijn we een stuk wijzer geworden. De koelingsproblemen hebben we onder de knie gekregen en qua motorvermogen zijn we nu op hetzelfde niveau van concurrenten als BMW en Toyota. Dik 600 pk. Alleen zijn die nog alleen op de testbank aantoonbaar en niet op de baan. Dat heeft tijd nodig om dat uit te vinden".

Omdat op 1 en 2 mei al de voorkwalificatie voor de Le Mans-race plaatsheeft, dringt de tijd. Er borrelt zelfs al wat scepsis op bij kritikasters die twijfelen aan de Lola-Lotus-combinatie. Lammers pareert dat cynisme door te stellen: "Ik hou me maar vast aan mensen die er meer verstand van hebben. Franz Thielert heeft de motor onder zijn hoede en is geen kleine jongen. Heeft voor Porsche de GT2-motoren gedaan en is op de achtergrond consultant van Audi. Ik heb volledig vertrouwen in hem. Op basis van wat we in de korte tijd van deze nieuwe wagen geleerd hebben, ben ik ook hoopvol. We zijn daarover allemaal positief. Er is al veel progressie geboekt en we blijven ontwikkelen."

Dat bevestigde Peter Kox die komend weekeinde zijn eerste race in het Brits toerwagenkampioenschap rijdt en dat BTTC als prioriteit heeft. "Ik had wat meer verwacht van deze wagen", zei hij na zijn eerste test in het Spaanse Albacete, maar gisteren liet hij na de verkenning op het Zandvoortse clubcircuit blijken: "Wat een verschil al in motorvermogen. Ik denk dat er zo'n 40 procent progressie is gemaakt. Dit gaat de goede kant op."

Ook de aanwezige Konrad liet weten dat de wagen zoals die gisteren werd getoond, niet lang niet af is. De wagen was bijvoorbeeld ten opzichte van de Amerikaanse races al van een andere luchthapper voorzien, maar de ervaren Duitser gaat nu op zoek naar meer 'speed', noodzakelijk op Le Mans met topsnelheden van 340 km/uur. Daartoe krijgt de Lola een andere, langere achterkant, maar daarbij zal de betrouwbaarheid niet uit het oog worden verloren. Konrad weet immers als geen ander dat om als eerste te eindigen, je eerst zult moeten finishen.

Volgend week gaat Lammers cs. testen in Monza, nadien vermoedelijk ook op Paul Ricard en misschien nog ergens in Spanje. En dan moet 'Racing for Holland' met startnummer 26 gereed zijn voor de ultieme uitdaging in de beroemde klassieker die zijn 67ste editie beleeft en waarvoor niet minder dan 62 equipes zijn geaccepteerd voor de pre-kwalificatie.

Lammers kijkt er naar uit, want zegt hij over dit project: "Bij ons staat altijd winnen voorop, maar nu heeft meedoen prioriteit. We zijn ambitieus maar tegelijkertijd ook een beetje idealistisch bezig. Drie Nederlandse coureurs in één team op Le Mans, dat is toch hartstikke leuk. Wij zelf beleven er erg veel plezier aan."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.