Unilever strijdt met Becel
tegen McNeil en Benecol
Van een onzer verslaggevers - DEN HAAG, dinsdag
Met het voeren van een kort geding tegen de naam
Benecol probeert Unilever de introductie van een nieuw margarinemerk te
voorkomen of in ieder geval te vertragen, stelde gisteren een
woordvoerster van McNeil Consumer Nutritionals Benelux. Dat bedrijf wil
binnenkort een nieuwe margarine, Benecol genaamd, op de markt brengen
die cholesterol verlagend werkt. Unilever heeft een min of meer gelijk
product klaar, maar wordt opgehouden door de Europese regelgeving.
Unilever wil de markt gaan bewerken met Becel Pro Activ.
Beide margarinesoorten bevatten stoffen die de strijd aangaan met
cholesterol, maar die middelen werken op verschillende manieren.
Benecol, ontwikkeld door Raisio in Finland, bevat plantaardige
stanolesters. Becel van Unilever bevat sterolesters. Het grote verschil
tussen die twee is dat de eerste niet in het lichaam wordt opgenomen,
de tweede wel.
Dat Benecol wel al de markt op mag en Becel Pro Activ
nog niet komt door de Europese regelgeving. Het broodsmeersel is in
Nederland al goedgekeurd, maar andere Europese landen moeten van de EU
de gelegenheid krijgen aanvullende vragen te stellen. En dat laatste is
gebeurd.
Raisio daarentegen heeft het cholesterolverlagende
broodbeleg al drie en een half jaar geleden in Finland op de markt
gebracht en valt daardoor onder een overgangsregeling. Het mag in
Europa zonder enige beperking op de markt gebracht, terwijl Unilever
daar nog zeker een half jaar mee moet wachten.
Met het kort geding wil Unilever bereiken dat Benecol
niet in de Benelux op de markt mag worden gebracht. Met behulp van een
marktonderzoek wilde advocaat mr. Bill Hoyng aantonen dat Benecol
teveel op Becel lijkt. "Becel wordt sinds 1960 op de markt
gebracht. Er is in Nederland alleen al voor een half miljard aan
reclame voor gemaakt, waardoor Becel een spontane naamsbekendheid
geniet van 75% en een marktaandeel heeft verworven van 40% op de markt
van margarines die 'bijdragen tot een cholesterolverlagend
dieet'." Mr. Hoyng betoogde gisteren voor de Haagse rechtbank dat
Benecol een duidelijke link legt naar Becel. "Niet alleen is er
een directe gelijkenis, er is ook een indirecte gelijkenis, want alle
letters van Becel komen voor in Benecol", betoogde hij. Een
onderzoek wees verder uit dat consumenten voor het overgrote deel
dachten dat Benecol wel een nieuw merk van Becel zou zijn.
Mr. Richard van Oerle stelde daar tegenover dat het merk
al bijna vier jaar op de Finse markt wordt gevoerd, naast Becel, en dat
er nooit sprake is geweest van verwarring over de naam.
Volgens hem zorgt de grote naamsbekendheid van Becel er
juist voor dat er geen verwarring zal ontstaan. "Stel dat naast
Avis ook Visa auto's zou gaan verhuren, dan ontstaat er door de enorme
naamsbekendheid toch beslist geen verwarring."
Van Oerle, en ook een flink aantal meegekomen
vertegenwoordigers van de gedaagde partij, werd bijzonder boos, toen
mr. Hoyng "geruchten uit de markt" aanhaalde. "Er wordt
gezegd dat McNeil al bezig is te onderhandelen om desnoods de margarine
onder de naam Sense op de markt te brengen." "Absolute
onzin", brieste Van Oerle, "Er is geen sprake van dat we
zelfs al zouden praten over Sense, niets van waar."
Voor beide partijen staat er veel op het spel. De markt
voor een margarine die zorgt voor een verlaging van het
cholesterolgehalte met tien tot veertien procent moet een grote markt
zijn. De prijs is bovendien ongeveer vijf keer zo hoog als van
bijvoorbeeld een pakje Becel. Het is een baanbrekend product. "Het
heeft voor het eerst sinds 1939 gezorgd voor een Fins onderwerp op de
voorpagina van de Financial Times", stelde Van Oerle.
McNeil is van plan dit jaar 17 miljoen gulden te gaan
steken in de naamsbekendheid en volgend jaar nog eens 20 miljoen.
"Dat geeft wel aan dat we op eigen houtje naamsbekendheid willen
verwerven en we Becel helemaal niet nodig hebben", betoogde mr.
Van Oerle.
Rechter mr. J.W. du Pon nam gisteren een grote
hoeveelheid bescheiden en ook (lege) margarinekuipjes mee naar huis ter
bestudering van de zaak. Hij doet op vrijdag 9 april uitspraak.
Overigens bracht McNeil juist gisteren Benecol op de
Britse markt. Daar heeft Unilever geen bezwaar tegen, want daar voert
het concern de naam Becel niet, maar zet het haar margarine onder de
naam Flora in de schappen.
Unilever is de grootste margarineproducent ter wereld.
FOTO UNILEVER
|