&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
30 maart 1999

 


[Matchbank]
[Rabobank]
[Beurstip]
[Belastingdienst]
[Autosite]
[KPN Business Center]

Unilever strijdt met Becel
tegen McNeil en Benecol

Van een onzer verslaggevers - DEN HAAG, dinsdag

Met het voeren van een kort geding tegen de naam Benecol probeert Unilever de introductie van een nieuw margarinemerk te voorkomen of in ieder geval te vertragen, stelde gisteren een woordvoerster van McNeil Consumer Nutritionals Benelux. Dat bedrijf wil binnenkort een nieuwe margarine, Benecol genaamd, op de markt brengen die cholesterol verlagend werkt. Unilever heeft een min of meer gelijk product klaar, maar wordt opgehouden door de Europese regelgeving.

Unilever wil de markt gaan bewerken met Becel Pro Activ. Beide margarinesoorten bevatten stoffen die de strijd aangaan met cholesterol, maar die middelen werken op verschillende manieren. Benecol, ontwikkeld door Raisio in Finland, bevat plantaardige stanolesters. Becel van Unilever bevat sterolesters. Het grote verschil tussen die twee is dat de eerste niet in het lichaam wordt opgenomen, de tweede wel.

Dat Benecol wel al de markt op mag en Becel Pro Activ nog niet komt door de Europese regelgeving. Het broodsmeersel is in Nederland al goedgekeurd, maar andere Europese landen moeten van de EU de gelegenheid krijgen aanvullende vragen te stellen. En dat laatste is gebeurd.

Raisio daarentegen heeft het cholesterolverlagende broodbeleg al drie en een half jaar geleden in Finland op de markt gebracht en valt daardoor onder een overgangsregeling. Het mag in Europa zonder enige beperking op de markt gebracht, terwijl Unilever daar nog zeker een half jaar mee moet wachten.

Met het kort geding wil Unilever bereiken dat Benecol niet in de Benelux op de markt mag worden gebracht. Met behulp van een marktonderzoek wilde advocaat mr. Bill Hoyng aantonen dat Benecol teveel op Becel lijkt. "Becel wordt sinds 1960 op de markt gebracht. Er is in Nederland alleen al voor een half miljard aan reclame voor gemaakt, waardoor Becel een spontane naamsbekendheid geniet van 75% en een marktaandeel heeft verworven van 40% op de markt van margarines die 'bijdragen tot een cholesterolverlagend dieet'." Mr. Hoyng betoogde gisteren voor de Haagse rechtbank dat Benecol een duidelijke link legt naar Becel. "Niet alleen is er een directe gelijkenis, er is ook een indirecte gelijkenis, want alle letters van Becel komen voor in Benecol", betoogde hij. Een onderzoek wees verder uit dat consumenten voor het overgrote deel dachten dat Benecol wel een nieuw merk van Becel zou zijn.

Mr. Richard van Oerle stelde daar tegenover dat het merk al bijna vier jaar op de Finse markt wordt gevoerd, naast Becel, en dat er nooit sprake is geweest van verwarring over de naam.

Volgens hem zorgt de grote naamsbekendheid van Becel er juist voor dat er geen verwarring zal ontstaan. "Stel dat naast Avis ook Visa auto's zou gaan verhuren, dan ontstaat er door de enorme naamsbekendheid toch beslist geen verwarring."

Van Oerle, en ook een flink aantal meegekomen vertegenwoordigers van de gedaagde partij, werd bijzonder boos, toen mr. Hoyng "geruchten uit de markt" aanhaalde. "Er wordt gezegd dat McNeil al bezig is te onderhandelen om desnoods de margarine onder de naam Sense op de markt te brengen." "Absolute onzin", brieste Van Oerle, "Er is geen sprake van dat we zelfs al zouden praten over Sense, niets van waar."

Voor beide partijen staat er veel op het spel. De markt voor een margarine die zorgt voor een verlaging van het cholesterolgehalte met tien tot veertien procent moet een grote markt zijn. De prijs is bovendien ongeveer vijf keer zo hoog als van bijvoorbeeld een pakje Becel. Het is een baanbrekend product. "Het heeft voor het eerst sinds 1939 gezorgd voor een Fins onderwerp op de voorpagina van de Financial Times", stelde Van Oerle.

McNeil is van plan dit jaar 17 miljoen gulden te gaan steken in de naamsbekendheid en volgend jaar nog eens 20 miljoen. "Dat geeft wel aan dat we op eigen houtje naamsbekendheid willen verwerven en we Becel helemaal niet nodig hebben", betoogde mr. Van Oerle.

Rechter mr. J.W. du Pon nam gisteren een grote hoeveelheid bescheiden en ook (lege) margarinekuipjes mee naar huis ter bestudering van de zaak. Hij doet op vrijdag 9 april uitspraak.

Overigens bracht McNeil juist gisteren Benecol op de Britse markt. Daar heeft Unilever geen bezwaar tegen, want daar voert het concern de naam Becel niet, maar zet het haar margarine onder de naam Flora in de schappen.

Unilever is de grootste margarineproducent ter wereld.

FOTO UNILEVER






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.