Lange weg naar Europa
voor Russisch Gazprom
door Marjan van Beuningen - JAMBOERG, dinsdag
"Ik weet niet wat erger is, de winter of de
zomer", zegt een werknemer van het Russische gasbedrijf Gazprom.
In het Siberische Jamboerg, het meest noordelijke gaswinningsgebied van
Gazprom, vriest het hartje winter 50 tot 60 graden. In de krap drie
maanden dat het er zomer is, verandert het ijslandschap echter in een
zompige toendra waar grote zwermen steekvliegen en muggen de omgeving
terroriseren. Niettemin kijkt de Nederlandse Gasunie begerig naar de
goudmijn aan aardgas die hier verborgen ligt.
Het lijkt onvoorstelbaar dat iemand vrijwillig in dit
'onleefbare' deel van Rusland gaat werken. "Er mag niet meer
buiten worden gewerkt als de temperatuur onder de min 40 graden
zakt," illustreert de Gazprom-medewerker de barre omstandigheden.
Maar de lonen liggen er twee tot drie keer boven het normale Russische
niveau.
In 1985 begon
Gazprom het gaswinningsgebied rond Jamboerg te ontwikkelen. Nu
doorsnijdt een web van zwarte gasleidingen de witte ijsvlakte. Zo'n 90%
van het Russische gas komt uit Siberië. In Jamboerg wordt
jaarlijks 180 miljard kubieke meter gas gewonnen, eenderde van de
totale Russische export naar Europa. In deze uithoek van Rusland begint
het gas aan de ruim 5000 kilometer lange tocht naar het Westen. Met een
snelheid van 36 kilometer per uur duurt het acht dagen voordat het gas
in Nederland uit de kraan komt.
Het zal niet lang meer duren of Gazprom zal met de
beschikking over een kwart van de totale wereldaardgasreserves een
cruciale rol spelen op de Europese gasmarkt. Nu al voorziet het
Russsische gasbedrijf in een kwart van de totale Europese gasbehoefte.
Het bedrijf mikt er op dat dat in de toekomst zo'n 70% zal zijn.
Afgelopen week reisde de Gasunie af naar Rusland om de
banden met de Russische gasgigant verder aan te trekken. Met de ambitie
om 'gasbankier' van Europa te worden, richt het Groningse bedrijf zijn
vizier op 's werelds grootste gasproducent. In 1996 tekende de Gasunie
al een contract voor de levering van 80 miljard kubieke meter gas vanaf
2001. Maar dat is wat hen betreft nog maar het begin.
"Wie energiebronnen heeft, heeft in de toekomst de
macht", zei Rem Vyachirev, topman van Gazprom, al twee jaar
geleden. Maar Gazprom heeft nog een lange weg te gaan. Ondanks de
enorme potentie kampt het megabedrijf met grote financiële
problemen. De lage olieprijs en de financiële crisis in Rusland
spelen het bedrijf parten. Grootste probleem is dat de binnenlandse
afnemers niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen.
Slechts 7% van de gasrekeningen wordt daadwerkelijk betaald. Vooralsnog
is het megaconcern niet in staat de bodemschatten om te zetten in harde
valuta.
In Siberië zijn de problemen van het hoofdkantoor
in Moskou nauwelijks merkbaar. Ondanks de extreme klimatologische
omstandigheden waarin de mensen moeten werken stroomt het gas
onafgebroken. Werknemers van Gazprom die daar zijn gestationeerd,
werken maand in, maand uit. Met eigen bierbrouwerijen, aangenaam
verwarmde zwembaden en andere sportfaciliteiten, culturele centra en
lokale televisiestations probeert Gazprom de leefomstandigheden in de
steden rond de gasstations zo aangenaam mogelijk te maken. Dit is niet
het Gazprom van Rusland, maar het Rusland van Gazprom.
Toch verwacht Gazprom, dat voor 38% in handen is van de
Russische staat, voor de komende twee jaar weinig verbetering. De
productie van gas wordt teruggeschroefd en investeringen worden
uitgesteld. Alleen de projecten met de hoogste prioriteit, zoals de
pijplijn naar Turkije en de pijplijn via Finland naar West-Europa,
worden niet van tafel geveegd. Want de slechte binnenlandse situatie
maakt Gazprom sterk afhankelijk van de export, waar de harde valuta's
mee binnen worden gehaald.
Met de grote infrastructurele projecten zijn
miljarden-investeringen gemoeid. De buitenlandse investeerders die
Gazprom daarbij nodig heeft, laten het echter afweten door de onzekere
politieke en economische situatie in het land. Voorlopig blijft Gazprom
afhankelijk van het transport door Wit-Rusland en de Oekraïne,
waar veel gas illegaal wordt afgetapt.
Dat alles weerhoudt de Nederlandse Gasunie er niet van
te investeren in een goede relatie met de Russen. De lange weg die het
Russische gas naar Europa moet afleggen brengt niet alleen hoge kosten
met zich mee, maar ook een minder betrouwbare levering. Gazprom wil,
gezien de kosten van de infrastructuur, een constante stroom gas
leveren. Dat betekent te weinig gas in de winter en te veel in de
zomer. Dankzij de ondergrondse opslagcapaciteit in Nederland kan
Gasunie wel flexibel leveren. Het kunnen reageren op een veranderende
vraag maakt de Gasunie een interessante partij voor Gazprom.
Daarbij beschikt Gasunie over een centrale ligging in
Europa en een fijnmazig gasnet. De Nederlandse gasreserves zijn niet
onuitputtelijk en de Gasunie wil bij Gazprom aanhaken als het het
Europese marktaandeel gaat uitbreiden. Zo zien beide bedrijven een
mogelijkheid om in de toekomst samen de Britse markt te betreden.
De Gasunie richt zich ook op de Oost-Europese markt. De
Oosteuropese landen willen niet langer afhankelijk zijn van
één gasleverancier en wenden zich tot andere
toeleveranciers. Gasunie zal binnenkort vrijwel zeker een contract
sluiten met Polen voor het leveren van jaarlijks 2 miljard kuub gas.
Het intensieve contact tussen Gazprom en de Gasunie
bestaat tot dusver vooral uit het kosteloos uitwisselen van kennis,
technologie en ondersteunende diensten. Maar uiteindelijk zal het
moeten leiden tot harde contracten. Want als een groot deel van Europa
zich in de volgende eeuw warmt aan het Russische gas, wil Gasunie dicht
bij het vuur zitten.
In het Siberische Jamboerg begint het gas aan de ruim
5000 kilometer lange tocht naar het Westen.
EIGEN FOTO
|