EU verlengt regeling in binnenvaart
Van onze correspondent - BRUSSEL, dinsdag
De Europese transportministers zijn het gisteren eens
geworden over het verlengen van de 'oud-voor-nieuwregeling' voor de
binnenvaart. Minister Netelenbos was gisteren zeer verheugd dat de
maatregel uit 1989, die volgende maand afloopt, nog vier jaar van
kracht blijft. Na 2003 komt er een 'bewakingsmechanisme' voor in de
plaats.
Onder de saneringsmaatregel kan een reder alleen een
nieuw schip in de vaart brengen als hij een oud schip laat slopen. Wie
een schip uit de vaart neemt zonder het te vervangen ontvangt een forse
premie. Zodoende wordt overcapaciteit tegengegaan.
Tijdens dezelfde vergadering werd het besluit over een
landingsverbod voor lawaaiige vliegtuigen, die zijn uitgerust met
Amerikaanse geluiddempers, een maand uitgesteld om Washington de kans
te geven zijn bezwaren kenbaar te maken. De Amerikaanse regering heeft
gedreigd als represaille de Concorde te weren. Verwacht wordt dat de
Europese maatregel, die op 1 april 2002 moet ingaan, eind volgende
maand toch zal worden bekrachtigd.
De voorstellen van de Europese Commissie voor een snelle
liberalisering van het goederentransport per spoor liepen gisteren
ernstige averij op. De transportministers van Frankrijk, België en
Luxemburg spraken zich principieel uit tegen de plannen, die daarmee
voorlopig van de baan zijn.
Demissionair commissaris van transport Neil Kinnock wil
dat buitenlandse maatschappijen toegang krijgen tot de nationale
spoorwegnetten en dat de maatschappijen die verantwoordelijk zijn voor
de infrastructuur zijn gescheiden van de exploitanten van de lijnen.
Dat is nodig om het spoor een groter aandeel te geven in het Europese
goederentransport. Nu is dat slechts 16 procent.
Kinnocks voorstellen om gecombineerd
spoor-wegtransport te stimuleren vielen evenmin in goede aarde. Een
aantal grote lidstaten wil niet dat de ban op weekeindetransport
daarvoor wordt versoepeld.
|