&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
30 maart 1999

 


[Autosite]
[Matchbank]
[Rabobank]
[KPN Business Center]
[Belastingdienst]
[Beurstip]

EU verlengt regeling in binnenvaart

Van onze correspondent - BRUSSEL, dinsdag

De Europese transportministers zijn het gisteren eens geworden over het verlengen van de 'oud-voor-nieuwregeling' voor de binnenvaart. Minister Netelenbos was gisteren zeer verheugd dat de maatregel uit 1989, die volgende maand afloopt, nog vier jaar van kracht blijft. Na 2003 komt er een 'bewakingsmechanisme' voor in de plaats.

Onder de saneringsmaatregel kan een reder alleen een nieuw schip in de vaart brengen als hij een oud schip laat slopen. Wie een schip uit de vaart neemt zonder het te vervangen ontvangt een forse premie. Zodoende wordt overcapaciteit tegengegaan.

Tijdens dezelfde vergadering werd het besluit over een landingsverbod voor lawaaiige vliegtuigen, die zijn uitgerust met Amerikaanse geluiddempers, een maand uitgesteld om Washington de kans te geven zijn bezwaren kenbaar te maken. De Amerikaanse regering heeft gedreigd als represaille de Concorde te weren. Verwacht wordt dat de Europese maatregel, die op 1 april 2002 moet ingaan, eind volgende maand toch zal worden bekrachtigd.

De voorstellen van de Europese Commissie voor een snelle liberalisering van het goederentransport per spoor liepen gisteren ernstige averij op. De transportministers van Frankrijk, België en Luxemburg spraken zich principieel uit tegen de plannen, die daarmee voorlopig van de baan zijn.

Demissionair commissaris van transport Neil Kinnock wil dat buitenlandse maatschappijen toegang krijgen tot de nationale spoorwegnetten en dat de maatschappijen die verantwoordelijk zijn voor de infrastructuur zijn gescheiden van de exploitanten van de lijnen. Dat is nodig om het spoor een groter aandeel te geven in het Europese goederentransport. Nu is dat slechts 16 procent.

Kinnocks voorstellen om gecombineerd spoor-wegtransport te stimuleren vielen evenmin in goede aarde. Een aantal grote lidstaten wil niet dat de ban op weekeindetransport daarvoor wordt versoepeld.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.