Neergehaalde Stealth
toch niet zo geheim
door Wim Kroese - AMSTERDAM, dinsdag
Wat is een neergehaalde Amerikaanse Lockheed F117a
Nighthawk waard in handen van de tegenstander? Komen er verhandelbare
militaire geheimen uit, waar Moskou of Bagdad handenwrijvend om staat
te springen?
Op de beelden van de nabij Belgrado neergekomen
Stealth-bommenwerper zijn grote brokken te zien waarop vrouwen
vreugdepasjes maken. Drie gevolgtrekkingen zijn met zekerheid te maken.
De Amerikaanse 'onzichtbare' bommenwerper had zijn bommenlast al
afgeworpen toen het toestel door de grond-luchtraket werd getroffen.
Een Stealth-bommenwerper stijgt op van de
Italiaanse basis Aviano om doelen in Servië te bestoken.
FOTO: Reuters
Het kan geen voltreffer zijn geweest, want de vlieger is
er heelhuids uitgekomen en de geheimzinnige zwarte bommenwerper ligt in
grote herkenbare stukken op de grond. De vleugel en de romp zaten
boordevol elektronica en besturingssystemen. De Serviërs hebben
waarschijnlijk beslag weten te leggen de hoogst geheime
radarcomponenten en besturingssoftware. Die zijn na grondige analyse na
te bouwen.
Maar zoals iedere pc-gebruiker weet, vandaag gekocht is
morgen verouderd. De kennis die in de F117 is verwerkt is de
technologie van de jaren zeventig en tachtig. Dat betekent:
voornamelijk logge besturing in plaats van digitale soft- en hardware.
Er zijn 64 van deze Lockheed-bommenwerpers vrijwel
handmatig gebouwd. Ze kosten 49 miljoen dollar per stuk. Daarvan zijn
nog 53 exemplaren vliegwaardig en uit die reeks is een deel opgeslagen
op Davis Monthan, de reusachtige woestijndump voor overbodige
gevechtsvliegtuigen in Arizona.
De F117 is een nukkig gevechtsvliegtuig, goed voor
gebruik in de nacht, maar niet bestand tegen regen. Alleen de meest
ervaren gevechtsvliegers kunnen ermee omgaan; de bommenlast bedraagt de
helft van de meer gangbare F15e Eagle.
Ledikant
Om grondradar om de tuin te leiden is de vormgeving
zo hoekig dat vleugel, staart en romp de spot drijven met
aerodynamische wetten. Motorenfabriek Rolls Royce beweerde eens:
"Je kunt zelfs een ledikant met een straalmotor laten
vliegen." En leverde meteen het praktisch bewijs met een
voorganger van de Harrier waarmee de Britten boven Servië en
Kosovo opereren.
De F117 is ondanks zijn aureool hopeloos verouderd, maar
militair onmisbaar totdat in 2005 de Lockheed F22 Raptor gebruiksklaar
zal zijn. Nota bene Hollandse Signaal levert al vijf jaar het
APAR-radarsysteem voor schepen en grondstations, waarmee een F117 op
honderd kilometer afstand zichtbaar wordt gemaakt.
De tweede generatie Stealth-gevechtsmachines wordt boven
Servië vertegenwoordigd door de Northrop Grumman B2 Spirit, een
toestel met aalgladde contouren, maar met een radarenergiebreking die
vele malen beter is dan bij de F117. Zou de Amerikaanse luchtmacht een
B2 aan de Joegoslaven kwijt raken, dan is er echt een technologische
ramp.
Niettemin zal het F117-wrak tot op het bot worden
afgekloven, vooral de radarsoftware die zijn gelijke niet vindt in de
Oostblok-wereld. Dat er lessen uit worden getrokken ten nadele van de
Amerikanen is nauwelijks te verwachten. Het ontleden en namaken van de
gebruikte exotische materialen, Stealth-verven en computersystemen is
een proces van jaren, dat niets origineels oplevert. In de tussentijd
dendert de Amerikaanse trein met nieuwe, originele vindingen vele malen
sneller door.
Datzelfde geldt niet voor de besturingssystemen van
de vier 'slimme bommen' die de verongelukte Lockheed Nighthawk aan
boord had. Daarin zitten vindingen verwerkt die nog maar nauwelijks
zijn uitgeprobeerd. Rusland zou er een moord voor doen om dat materiaal
in handen te krijgen.
|