FNV eist meer zeggenschap
over werktijden personeel
door Rob Sebes - AMSTERDAM, maandag
Werknemers moeten meer zeggenschap krijgen over hun
eigen werktijden. Vooral de begin- en eindtijden van de werkdag zijn in
Nederland nog te star. Met meer keuzevrijheid snorren werknemers
vanzelf de meest flexibele werktijden op, waardoor het fileleed
aanzienlijk afneemt.
Dat
bepleit voorzitter Lodewijk de Waal van de vakcentrale FNV. De Waal
ergert zich aan de "platte campagne" die de ANWB volgens hem
tegen rekeningrijden voert. "Het kan niet zo zijn dat we met z'n
allen in dit land constateren dat er een fileprobleem is en dat we
vervolgens een redelijke oplossing afwijzen", zegt De Waal.
"De oplossing van almaar nieuwe wegen bouwen is eindig. Wij weten
geen beter idee dat op korte termijn werkt dan rekeningrijden ."
De FNV steunt, in tegenstelling tot de
werkgeversorganisaties, in grote lijnen de plannen van minister
Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) voor rekeningrijden, "in de
wetenschap dat de meerderheid van onze leden tégen is",
aldus De Waal. "We gaan het onze achterban uitleggen. Het is de
plicht van een grote maatschappelijke organisatie als de onze om
duidelijk te maken dat er soms een lastenverzwaring nodig is, omdat
anders de kwaliteit van belangrijke publieke voorzieningen zienderogen
daalt."
De Waal beseft dat de FNV voor een zware opgave staat.
"De auto heeft iets magisch, gaat altijd gepaard met emoties. Het
is een huisje op wielen. Dat vertaalt zich ook in het bedrijfsleven.
Kom je als werkgever aan de auto, dan leidt dat tot een opstand van het
personeel. Daarnaast moet de FNV met meerdere belangen rekening houden.
Met die van alle werknemers, maar ook met die van het personeel in het
openbaar vervoer. En met het milieu. Het is dus moeilijk ons op het
gebied van rekeningrijden te profileren. Toch deinzen we er niet voor
terug."
De steun van de FNV voor rekeningrijden staat of valt
wel met de besteding van de opbrengst. De Waal: "De volledige
opbrengst van rekening rijden moet worden besteed aan de verbetering en
uitbreiding van het openbaar vervoer. Van het geld moeten diverse
knelpunten in de mobiliteit worden opgelost. Er moet dus geen cent aan
burgers en bedrijven worden teruggegeven in de vorm van
lastenverlichting."
In de opstelling van de FNV lijkt echter een
tegenstrijdigheid te zitten. Aan de ene kant steun verlenen aan
rekeningrijden, aan de andere kant de kosten van de tolheffing tijdens
de spitsuren doorschuiven naar het bordje van de werkgevers. Immers, de
FNV-bonden zullen bij de cao-onderhandelingen eisen dat de werkgevers
voor de kosten van rekening rijden opdraaien. Ondernemingsraden dienen
dezelfde opstelling in te nemen, aldus de FNV.
"Daar zit geen tegenstrijdigheid in", meent De
Waal. "Als je de kosten bij de werkgevers legt, is dat ook een
prikkel om de spitsuren te gaan mijden. Werkgevers worden zich er
bewust van dat zij hun vervoersmanagement beter moeten regelen. Zij
moeten hun personeel dan slimme vormen van kostenvergoedingen gaan
geven. Voorbeeld: een werknemer die met de auto naar de zaak komt, moet
parkeergeld betalen. Zijn collega die met het openbaar vervoer komt,
krijgt dat zelfde bedrag als toeslag op het salaris in het handje. Of
beperk, zoals wij zelf gedaan hebben, de regeling van leaseauto's voor
nieuwe personeelsleden."
Een ander belangrijk middel om de kosten van
rekeningrijden te drukken is het verschuiven van de werktijden, aldus
De Waal. Uit onderzoeken van de werkgeversorganisaties VNO-NCW en
MKB-Nederland blijkt dat de meeste bedrijven zeggen dat zij hun begin-
en eindtijden niet kunnen veranderen. Dit in verband met de werktijden
die leveranciers en klanten hanteren.
"Ach, volgens de werkgevers was
arbeidsduurverkorting onmogelijk. Sinds ik vakbondsbestuurder ben, is
de werkweek van 42 naar 36 uur gedaald. Er is dus altijd een zeker
conservatisme bij de werkgevers. Dat is ook in het geval van
rekeningrijden een beetje onzin."
|