&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


maandag
29 maart 1999

 


[Prive Roddelbox]
[Primafoon]
[ING bank]

Macabere vondst na tunneltragedie

Van onze correspondent - PARIJS, maandag

De eerste Franse en Italiaanse brandweerlieden die afgelopen zaterdag de uitgebrande wrakken van personenauto's en vrachtwagens in de Mont Blanc-tunnel bereikten, zijn in shocktoestand opgenomen door de afgrijselijke situatie die ze daar aantroffen.

Volgens de ooggetuigen zaten sommige automobilisten volledig verkoold in hun auto's. Anderen lagen verspreid op de grond tussen de in totaal 34 voertuigen. De Franse autoriteiten verklaarden gisteren vijf personen te hebben geïdentificeerd.

De meeste slachtoffers zijn dermate verminkt dat identificatie onmogelijk is. Sommigen van hen waren volledig tot as vergaan. De stoffelijke resten zullen worden overgebracht naar een Italiaans mortuarium.

Van de ruim honderd brandweermannen die de woeste vuurzee twee dagen lang bestreden, zijn er 27 voor rookvergiftiging behandeld. Eén brandweerman overleed op de eerste dag van de brand.

Vermoedelijk is ook een 43-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur uit Maastricht bij de ramp omgekomen. De autoriteiten konden dat gisteren echter niet bevestigen.

Het hoofd van de brandweer in Haute-Savoie, Philippe Pathous, sluit niet uit dat het uiteindelijke dodental boven de veertig zal komen te liggen. Volgens Pathous hadden de chauffeurs en automobilisten, die zich op het moment van de ramp in het midden van de twaalf kilometer lange tunnel bevonden, geen schijn van kans.

Hittebestendig
Als gevolg van de alles verzengende hitte van ruim duizend graden Celsius en de enorme rookontwikkeling konden slechts drie slachtoffers de hittebestendige bunkers bereiken, die zich om de 600 meter naast de tunnel bevinden. De bunkers zijn echter maar twee uur bestendig tegen hitte en giftige rook.

De directeur van de tunnel, Francesco Colombo, zei dat de kracht van de brand te vergelijken was met een elektriciteitscentrale die een stad van enkele honderdduizenden mensen van stroom voorziet. De temperatuur in de tunnel is inmiddels tot dertig graden gedaald.

Waarom de vrachtwagen van de Belgische chauffeur Gilbert Degraves vlam vatte, is nog altijd niet bekend. Degraves zei dat hij door automobilisten met lichtsignalen gewaarschuwd werd voor de brand in zijn vrachtwagen. "Ik stopte, keek onder mijn truck en het explodeerde", aldus Degraves, die al 25 jaar vrachtwagenchauffeur is.

De Mont Blanc-tunnel zal nog zeker twee maanden gesloten blijven. Het plafond is over een lengte van ruim honderd meter ingestort en het asfalt midden in de tunnel is gesmolten. In het Italiaanse plaatsje Entreves werd zaterdag een gedenkdienst voor de slachtoffers van de de ramp gehouden.

Een totaal verwoeste brandweerauto wordt bij het Franse Chamonix de Mont Blanc-tunnel uit gesleept. De auto werd bij de bestrijding van de allesvernietigende brand, waarbij naar schatting 40 doden vielen, zelf door de vlammen gegrepen.

FOTO: AP






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.