Gele Gidsen zorgden voor
recordwinst uitgever VNU
HAARLEM, donderdag
Het uitgeversconcern VNU heeft vorig jaar goed
gedraaid. De nettowinst steeg met 29% naar 512 miljoen en de
omzet zelfs met 36% naar 5348 miljoen. Per aandeel steeg de winst
van 2,10 naar 2,70 en het dividend wordt verhoogd van
0,70 naar 0,95. Over de resultaten voor dit jaar houdt VNU
zich op de vlakte: de winst zal verder stijgen. Een percentage wordt
niet genoemd.
Dit bleek gisteren in Amsterdam tijdens de presentatie
van de jaarcijfers. "Het was een heel goed jaar. Omzet en winst
zijn op een record gekomen. Alle bedrijfsgroepen droegen bij aan de
winstgroei. Onze brutomarge is flink verbeterd", zei een duidelijk
tevreden drs. J. Brentjens, voorzitter van de raad van bestuur.
De goede gang van zaken was vooral te danken aan de
overname van World Directories, beter bekend als de Gele Gidsen. Begin
vorig jaar werden die gekocht voor 4,3 miljard. Het bedrijf is
meegeconsolideerd vanaf 19 februari 1998 en boekte een brutoresultaat
van 398 miljoen. "De eerste maanden van het jaar zijn voor
de Gele Gidsen altijd enigszins verliesgevend. Dat heeft ons dus
35 miljoen gescheeld in gunstige zin. We gaan er van uit dat we
dat dit jaar inlopen en dat is alleen al een winststijging van 6 tot
7%", rekende Brentjens voor. Hij beloofde meer duidelijkheid te
geven bij de halfjaarcijfers. Op 2 april komt het jaarverslag uit, op
20 april wordt de jaarvergadering gehouden.
Op eigen kracht groeide VNU, dat nu in 20 landen in
de wereld werkzaam is, met 13 procent en steeg de nettowinst met 15%.
Beleggers vonden dit licht teleurstellend, waardoor gisteren de
beurskoers van VNU flink omlaag ging.
De uiteindelijke nettowinst kwam overigens uit op
553 miljoen, een stijging van 32% ten opzichte van 1997. Dat kwam
door een bijzondere bate, een boekwinst op de verkoop van de
tv-maatschappijen Holland Media Groep en de Vlaamse Televisie
Maatschappij, verminderd met een afschrijving op het zoekbedrijf Scoot.
Het belang in Scoot wordt uitgebreid van 50% naar 75%.
Bestuurslid drs. F. Cremer wees er op dat de strategie
van VNU nu vooral gericht is op vergroting van 'shareholder value' door
middel van eigen groei en overnames. Daarbij wordt vooral gemikt op het
buitenland, waar VNU kijkt naar bedrijven in de business- en marketing
information. Inmiddels wordt al meer dan de helft van de omzet van VNU
(51%) in het buitenland gemaakt. De divisie Zakelijke Informatie is de
divisie Publiekstijdschriften (zoals Margriet, Libelle, Nieuwe Revue en
Donald Duck) voorbijgestreefd als grootste onderdeel binnen VNU.
Bij veel bladen en kranten van VNU (o.a. De
Gelderlander, De Stem en het Brabants Dagblad) bracht de sterke groei
in personeelsadvertenties veel geld in het laatje. "Als er een
krant te koop is in een gebied dat ligt naast het verspreidingsgebied
van de kranten die we al hebben, kijken we daar serieus naar",
verklaarde Brentjens. De komst van het Zweedse blad Metro zag hij niet
als bedreiging voor VNU. "Daar zullen landelijke bladen meer last
van hebben." Er is nog geen drukcontract tussen VNU en Metro.
Brentjens: "Het zal wel ergens gedrukt worden, maar we weten nu
nog niet bij wie".
De margedoelstelling was tot dusver 15%. Maar over vorig
jaar steeg die, omdat World Directories een marge kent van 40%, naar
19,5% voor heel VNU. "We hebben nu geen margedoelstelling
meer", zei bestuurslid Cremers. "Als je nu naar een nog
hogere marge streeft, kan je bijna niets meer overnemen zonder je
totale marge te verlagen."
Het aantal personeelsleden steeg vorig jaar van 10.808
naar 13.310. Vragen over zijn eventueel naderend aftreden deed
Brentjens af met: "Dat is nu niet actueel". Ook over het
lanceren van een speciaal TV-blad bleef hij, uit
concurrentie-overwegingen, erg vaag. "Als het zover is hoort u het
wel."
|