KPN gaat twee tot drie
moeilijke jaren tegemoet
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
KPN verwacht twee à drie jaar moeilijke jaren.
Jaren waarin de winst gedrukt zal worden door tariefsverlagingen die de
Opta heeft opgelegd, door lastenverhogingen vanwege versnelde
afschrijvingen van infrastructuur en door extra investeringen.
De winst uit gewone bedrijfsuitoefening zal daardoor dit
jaar met 400 miljoen kunnen dalen tot 1,6 miljard, zei
bestuursvoorzitter Wim Dik gisteren tijdens een toelichting op de
jaarcijfers. Het afgelopen jaar steeg dit resultaat nog met 5,1 procent
tot 2.035 miljoen, wat meer was dan de 2 tot 4 procent stijging
die vorig jaar door Dik was voorspeld.
WIM DIK (r.) en CEES GRIFFIOEN
... dividend bevroren ...
FOTO: HANS PETERS
Maar na aftrek van een al in april vorig jaar
aangekondigde reorganisatievoorziening van 800 miljoen resteert
een nettowinst van 1,5 miljard.
Pas over twee tot drie jaar zal de winst weer naar de
2 miljard gaan, zo liet Dik weten. Voorgesteld wordt het dividend
te verhogen van 2,23 tot 2,33. Op dat niveau zal de
uitkering gedurende de komende jaren gehandhaafd worden, bleek gisteren
uit de woorden van financieel topman Cees Griffioen.
De omzet steeg met 12,3 procent tot 17,7 miljard.
Het volume steeg daarbij met 23,3 procent, waartegenover echter een
prijsdaling van 11 procent stond, met name bij internationaal verkeer
en mobiele telefonie. Bij het uitgaand internationaal verkeer daalden
de prijzen met 41,9 procent. Het marktaandeel in deze sector daalde met
9 procent tot 70 procent.
Hoewel de KPN-topman verzekerde 'trots te zijn op de
cijfers', bleken beleggers minder enthousiast te zijn. De koers van het
aandeel zakte op de Amsterdamse effectenbeurs tot EUR37,50 aan het
slot, dat was maar een halve euro boven het laagste punt van de dag en
betekende een verlies van EUR2,95 (ruim 7 procent).
"Het gaat allemaal heel snel", verzuchtte de
bestuursvoorzitter. "Ik ben opgegroeid in een bedrijfscultuur
waarin je prachtige vijfjarenplannen kon maken. Nu komen we als raad
van bestuur iedere twee maanden bijeen om de plannen op deelgebieden
bij te stellen".
Mede door de komst van nieuwe aanbieders op de markt
voor telecommunicatie is het aantal nieuwe diensten fors uitgebreid.
Mobiel bellen is nu al eigenlijk doodgewoon, in de ogen van Dik kan
hier al gesproken worden van een 'traditionele markt'. In Nederland
belt nu al 21 procent van de mensen mobiel, een jaar geleden was dat
nog maar 11 procent. KPN heeft daarbij 2,2 miljoen klanten op het
mobiele net, van wie 603.000 met een prepaid kaart bellen. Op haar
vaste net heeft de onderneming 8 miljoen klanten.
De mobiele markt wordt nu alweer ingehaald door
internet. Dat was het afgelopen jaar een belangrijke motor achter de
volumegroei bij nationale telefonie: rond 40 procent van de
verkeersgroei was te danken aan gebruik van het internet. Steeds meer
klanten kiezen daarbij voor een (snellere) verbinding via een
ISDN-lijn. Het aantal ISDN-aansluitingen ging het afgelopen jaar
daardoor naar 1,57 miljoen, dat was vrijwel een verdubbeling ten
opzichte van het jaar ervoor. Veel gebruikers ruilen hun oude anologe
aansluiting daarbij in: het aantal analoge lijnen daalde met 3,5
procent tot 7,77 miljoen.
Van het lokale verkeer was 21 procent te danken aan het
gebruik van internet, een jaar geleden was dat nog maar 13 procent. Het
in de toekomst gratis aanbieden van internetdiensten in de toekomst
sloot Dik niet uit.
Om aan de snel stijgende vraag naar nieuwe diensten te
kunnen voldoen moet KPN veel investeren. Versnelde afschrijvingen van
infrastructuur leiden de komende jaren tot een lastenverhoging van
400 miljoen per jaar. Verder kosten de door toezichthouder Opta
opgelegde tariefsverlagingen KPN alleen dit jaar al nog eens 330
miljoen aan omzet. Daarin is een door Opta eventueel op te leggen
tweede ronde tariefsverlagingen nog niet opgenomen.
Hoewel Dik een toezichthouder als Opta wel ziet zitten,
gunt hij die geen lang leven. "Je krijgt geen goede
geliberaliseerde markt zonder een regelgever. Een monopolist zou zonder
zo'n instantie te allen tijde ieder plantje in de kiem kunnen smoren.
Maar zo'n regelgever is alleen in het begin van de liberalisering nodig
en heeft dus maar tijdelijk bestaansrecht. Op bepaalde gebieden doet de
markt nu al zijn werking en is de regelgever al niet meer nodig. Maar
helaas heeft dit soort instanties een enorme overlevingsdrang",
zei Dik.
Op de internationale markt wil KPN zijn positie
uitbouwen via de bestaande deelnemingen in Ierland (Telecom Eireann),
Tsjechië (SPT Tsjechië) en Indonesië (Telkomsel).
Vanuit Ierland gaat het concern de Britse markt
bewerken. Dat is mogelijk geworden door het stopzetten van de
samenwerking met AT&T. Deze had een claim op Engeland als zijnde
haar exclusieve werkgebied.
Voor het Verre Oosten zijn de plannen intussen drastisch
bijgesteld. Zag KPN Indonesië ooit als springplank voor de
Aziatische markt, door de problemen in de regio is men een stuk
voorzichtiger geworden. "Daarbij komt nog dat we dichter bij huis
nog genoeg te doen hadden", zei Dik. Dit najaar bekijkt de Raad
van Bestuur opnieuw wat de mogelijkheden in deze regio zijn.
Hooggespannen verwachtingen heeft KPN van de
samenwerking met Qwest, die een Europese elektronische snelweg tussen
40 steden aan dat van een net in de Verenigde Staten moet koppelen.
Deze activiteit zal dit jaar bijdragen aan de winst, bij KPN/Orange
zullen daarentegen nog gedurende enige jaren aanzienlijke aanloopkosten
te verwachten.
|