Nieuwe Internet-fondsen
veroveren beurs Amerika
NEW YORK, donderdag
Flashnet, iVillage, Multex.com en Cheap Tickets? Voor
Europese beleggers zijn deze internetbedrijfjes een vraag, voor de
Amerikanen een weet. De Amerikaanse effectenbeurs wacht ze met open
armen op. Gisteren maakte Flashnet zijn debuut, de anderen volgen in de
loop van deze week.
De stroom van internetbedrijfjes die een sprong naar de
Amerikaanse beurs wagen, blijft maar aanhouden. En met recht: de
beurskoers van Flashnet, dat consumenten toegang verleent tot het
internet en zakendiensten aanbiedt, schoot gisteren op de schermenbeurs
Nasdaq meteen met 150% omhoog.

De recente koersstijgingen op de Amerikaanse
effectenbeurzen zijn mede gebaseerd op groot optimisme over de
vooruitzichten voor internet-bedrijven. FOTO:
REUTERS
Beleggers kunnen al niet meer wachten tot het volgende
internetbedrijf zijn aandelen op de markt brengt. Een van de
opvallendste nieuwkomers is iVillage. Dit bedrijfje is een verzameling
van internetsites die zich speciaal richten op vrouwen. Analisten
voorzien een gouden toekomst omdat steeds meer vrouwen hun toevlucht
zoeken tot het nieuwe medium.
iVillage brengt onder meer een horoscopensite, een
relatiesite, een gezondheidssite en een opvoedingssite. Niet alleen
analisten verwachten er veel van. Achter het internetbedrijfje zitten
grote sponsors, zoals het Amerikaanse telecomconcern AT&T, de
mediagroep NBC en de internetaanbieder America Online (AOL).
Het 'Women's Network' wilde enkele weken geleden al naar
de beurs maar dat werd uiteindelijk afgeblazen. Vorige week kwam
iVillage nog in het nieuws omdat er problemen waren. De voormalig
financiële topvrouw Joanne O'Rourke Hindman beschuldigde iVillage
van niet-correct boekhouden omdat enkele baten te vroeg zouden zijn
ingeboekt.
Dat lijkt de beleggers weinig te deren. Voor een
internetbedrijf verwacht iVillage al vrij snel winst, namelijk in het
derde kwartaal van 2001. Het bedrijfje baseert dit op de
veronderstelling dat vrouwen de dienst gaan uitmaken op internet. Nu
'surfen' al zo'n dertig miljoen vrouwen. Dat aantal neemt sneller toe
dan het aantal mannelijke gebruikers.
Het is overigens niet alleen het 'Women's Network' dat
de harten van de Amerikaanse beleggers sneller doet kloppen. Ze wachten
ook met spanning op Multex.com (internetaanbieder van
analistenrapporten over op Wall Street genoteerde ondernemingen) en
Cheap Tickets (online-verkoper van vliegtickets voor binnenlandse
vluchten in de VS).
|