'NMAX heeft last
van imagoprobleem'
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag
De Amsterdamse babybeurs, de NMAX, heeft een
imagoprobleem. Sinds de zomer van vorig jaar mocht er slechts
één nieuwe notering worden verwelkomd. Dit stelde
directeur drs. P. de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters
(VEB) gisteren tijdens een toelichting op het jaarverslag.
Het imagoprobleem van de NMAX vindt zijn oorsprong
volgens De Vries in de slechte prestaties van veel bedrijven die al een
notering hebben aan de babybeurs. "Met de helft van die fondsen is
wel iets aan de hand", aldus de VEB-voorzitter.
"Antonov, Polydoc en Ring Rosa maken de
voorgespiegelde verwachtingen niet waar. Nedgraphics en HITT hebben hun
winstverwachtingen al moeten bijstellen en in CSS zijn de bedrijven van
HCS-oprichter Jan Kuijten ondergebracht. Opgeteld is er dus met de
helft van de bedrijven op de NMAX wel iets aan de hand."
De AEX is het in het geheel niet eens met de visie van
de VEB. "De NMAX is onderdeel van de Euro-NM, een van de snelst
groeiende markten ter wereld. Qua financiële prestatie staat de
NMAX daarin op de tweede plaats", aldus een woordvoerder van de
Amsterdamse beurs.
De VEB draagt geen oplossing aan voor dit probleem,
maar geeft met een schema wel aan hoe het gesteld is met de
populariteit van de babybeurs. Waar in de eerste helft van 1998 nog
meer dan de helft van de beursnieuwelingen koos voor de NMAX, is er na
die tijd nog maar één bedrijf dat zich op die beurs heeft
laten noteren: KSI. Alle andere bedrijven kozen voor de officiële
markt van de AEX. Dat waren er precies tien. Het marktaandeel van de
babybeurs in nieuwe introducties is zo teruggelopen van meer dan 50
procent naar nog geen 10 procent.
Ook hierop heeft de AEX zelf een andere kijk. "In
1998 zijn er 22 nieuwkomers geregistreerd, waarvan acht naar de NMAX
zijn gegaan. Dit jaar zijn er tot op heden vier nieuwe bedrijven naar
de beurs gekomen. Daarvan heeft er geen een voor de NMAX gekozen, maar
er staan er wel drie aan te komen. Dat geeft aan dat het marktaandeel
van de nieuwe markt juist stijgt", aldus de zegsman.
Salet erkent wel dat nieuwkomers vaak een voorkeur
hebben voor de officiële markt. "Daarmee doen ze zichzelf te
kort. Een relatief klein bedrijf valt op de officiële markt vaak
weg tussen het geweld van de grote fondsen. Op de NMAX zou zo'n zelfde
fonds in de belangstelling blijven staan."
|