&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


donderdag
18 maart 1999

 


[ING Bank]
[Belastingdienst]
[KPN Business Center]
[ING bank]
[Autosite]
[ABN AMRO]
[Beurstip]
[V & L informatica]

'NMAX heeft last
van imagoprobleem'

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, donderdag

De Amsterdamse babybeurs, de NMAX, heeft een imagoprobleem. Sinds de zomer van vorig jaar mocht er slechts één nieuwe notering worden verwelkomd. Dit stelde directeur drs. P. de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) gisteren tijdens een toelichting op het jaarverslag.

Het imagoprobleem van de NMAX vindt zijn oorsprong volgens De Vries in de slechte prestaties van veel bedrijven die al een notering hebben aan de babybeurs. "Met de helft van die fondsen is wel iets aan de hand", aldus de VEB-voorzitter.

"Antonov, Polydoc en Ring Rosa maken de voorgespiegelde verwachtingen niet waar. Nedgraphics en HITT hebben hun winstverwachtingen al moeten bijstellen en in CSS zijn de bedrijven van HCS-oprichter Jan Kuijten ondergebracht. Opgeteld is er dus met de helft van de bedrijven op de NMAX wel iets aan de hand."

De AEX is het in het geheel niet eens met de visie van de VEB. "De NMAX is onderdeel van de Euro-NM, een van de snelst groeiende markten ter wereld. Qua financiële prestatie staat de NMAX daarin op de tweede plaats", aldus een woordvoerder van de Amsterdamse beurs.

De VEB draagt geen oplossing aan voor dit probleem, maar geeft met een schema wel aan hoe het gesteld is met de populariteit van de babybeurs. Waar in de eerste helft van 1998 nog meer dan de helft van de beursnieuwelingen koos voor de NMAX, is er na die tijd nog maar één bedrijf dat zich op die beurs heeft laten noteren: KSI. Alle andere bedrijven kozen voor de officiële markt van de AEX. Dat waren er precies tien. Het marktaandeel van de babybeurs in nieuwe introducties is zo teruggelopen van meer dan 50 procent naar nog geen 10 procent.

Ook hierop heeft de AEX zelf een andere kijk. "In 1998 zijn er 22 nieuwkomers geregistreerd, waarvan acht naar de NMAX zijn gegaan. Dit jaar zijn er tot op heden vier nieuwe bedrijven naar de beurs gekomen. Daarvan heeft er geen een voor de NMAX gekozen, maar er staan er wel drie aan te komen. Dat geeft aan dat het marktaandeel van de nieuwe markt juist stijgt", aldus de zegsman.

Salet erkent wel dat nieuwkomers vaak een voorkeur hebben voor de officiële markt. "Daarmee doen ze zichzelf te kort. Een relatief klein bedrijf valt op de officiële markt vaak weg tussen het geweld van de grote fondsen. Op de NMAX zou zo'n zelfde fonds in de belangstelling blijven staan."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.