Klachtenrecord bij Ombudsman
Van onze Haagse redactie - DEN HAAG, donderdag
De Nationale Ombudsman mr. dr. M. Oosting heeft
gisteren de noodklok geluid over het grote aantal klachten dat bij hem
binnenkomt.
Dat gebeurde tijdens de presentatie van zijn jaarverslag
over 1998 in Den Haag. Volgens Oosting zit hij klem, nu blijkt dat er
vorig jaar meer klachten dan ooit bij zijn instituut binnenkwamen.
In totaal ging het om 8437 schriftelijke klachten, een
stijging van 17 procent ten opzichte van 1997. Het budget was echter
afgesteld op ruim 7000 klachten.
Oosting ziet met grote zorg de in het regeerakkoord
afgesproken bezuinigingen tegemoet. Die leiden er toe, dat hij op een
bestand van negentig medewerkers vijf banen moet inleveren.
Trage afwikkeling
Het grote aantal klachten leidde er vorig
jaar toe, dat ook de wachttijd voor de afhandeling steeg. Dat is
pikant, omdat veel bij de Ombudsman gedeponeerde klachten juist gaan
over de trage afwikkeling van klachten bij de overheid. Wanneer de
behandelingsduur ook bij hem te lang is, dan tast dat de
geloofwaardigheid van de Nationale Ombudsman aan, aldus Oosting, die
overigens aan het eind van dit jaar opstapt.
Het grootste aantal klachten kwam vorig jaar weer binnen
over de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De ruim 2300 klachten
over deze instelling, maar liefst een verdrievoudiging ten opzichte van
1997, hadden voor het grootste deel betrekking op overschrijding van de
wettelijke termijnen waarbinnen verzoek- en bezwaarschriften moeten
worden afgehandeld.
Overigens is het volgens Oosting nog maar zeer de
vraag of de plannen van staatssecretaris Cohen om het werk van de IND
te verbeteren ook echt leiden tot een vermindering van het aantal
klachten. "Eerst zien, dan geloven", aldus Oosting.
|