Boeing-inspectie na crash in VS
door Arnold Burlage - SCHIPHOL, donderdag
De KLM is begonnen met een grondige inspectie van
vrijwel de gehele Europa-vloot van Boeing 737 op grond van nieuwe
onderzoekresultaten na het neerstorten van een soortgelijk toestel in
de Verenigde Staten.
De toestellen, het meest verkochte type van Boeing,
vervoeren alleen al bij de KLM dagelijks vele duizenden passagiers naar
bestemmingen in Europa. Vorige maand moest wereldwijd de motorophanging
worden gecontroleerd van alle Boeings 747.
Het richtingroer in het staartvlak van alle 36 Boeings
737 type 300 en type 400 wordt uit voorzorg minutieus nagekeken en nu
al voor de vierde maal technisch aangepast, vooruitlopend op verwachte
nieuwe voorschriften na een aantal vliegincidenten in de VS.
De ingrijpende operatie blijkt na drie eerdere
technische aanpassingen opnieuw noodzakelijk te zijn op grond van
mankementen in het richtingroer de rudder bij een soortgelijk toestel
van USAIR, dat in 1994 bij Pittsburg in een spin raakte en als een blad
uit de lucht is gevallen. In maart 1991 blijkt eenzelfde toestel van
United Airlines 200 door vergelijkbare problemen bij Colorado Springs
door een soortgelijk ongeval te zijn gecrasht.
Openbare hoorzitting
De National Transportation en Safety Board
(NTSB), de nationale transport- en veiligheidsraad in de VS, houdt eind
deze maand nog een openbare hoorzitting over het eindrapport van het
onderzoek naar de vliegongelukken. Op grond daarvan wordt een nieuwe
wereldwijde inspectie van de meest verkochte Boeing verwacht.
De KLM is uit voorzorg al met de nieuwe inspectieronde
van de toestellen begonnen. "Het is een ingrijpende klus. Maar
veiligheid staat voorop. De preventieve maatregelen garanderen de
veiligheid van onze vloot. We hebben tot nu toe ook geen verontrustende
gebreken aangetroffen", aldus KLM-woordvoerder Hugo Baas.
De KLM denkt tot 2002 bezig te zijn met de eerder
opgedragen veranderingen aan het mechanisme van het richtingroer. Zo
moeten onder meer op grond van eerder uitgevaardigde voorschriften
stuurschuiven worden vervangen omdat daarin bij toestellen in de VS
haarscheurtjes zijn aangetroffen.
"Testen bij de fabrikant hebben aangetoond dat de
levensduur van beschadigde stuurschuiven, die overigens bij de KLM nog
niet zijn aangetroffen, langer is dan de maximaal toegestane tijd dat
deze als onderdeel aan boord functioneren", aldus de
KLM-woordvoerder.
|