&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


donderdag
18 maart 1999

 


[Netaspect]
[Deloitte & Touche]
[Rabobank]
[Matchbank]
[World OnLine]
[CMG]
[FBTO verzekeringen]
[Primafoon]

Boeing-inspectie na crash in VS

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, donderdag

De KLM is begonnen met een grondige inspectie van vrijwel de gehele Europa-vloot van Boeing 737 op grond van nieuwe onderzoekresultaten na het neerstorten van een soortgelijk toestel in de Verenigde Staten.

De toestellen, het meest verkochte type van Boeing, vervoeren alleen al bij de KLM dagelijks vele duizenden passagiers naar bestemmingen in Europa. Vorige maand moest wereldwijd de motorophanging worden gecontroleerd van alle Boeings 747.

Het richtingroer in het staartvlak van alle 36 Boeings 737 type 300 en type 400 wordt uit voorzorg minutieus nagekeken en nu al voor de vierde maal technisch aangepast, vooruitlopend op verwachte nieuwe voorschriften na een aantal vliegincidenten in de VS.

De ingrijpende operatie blijkt na drie eerdere technische aanpassingen opnieuw noodzakelijk te zijn op grond van mankementen in het richtingroer de rudder bij een soortgelijk toestel van USAIR, dat in 1994 bij Pittsburg in een spin raakte en als een blad uit de lucht is gevallen. In maart 1991 blijkt eenzelfde toestel van United Airlines 200 door vergelijkbare problemen bij Colorado Springs door een soortgelijk ongeval te zijn gecrasht.

Openbare hoorzitting
De National Transportation en Safety Board (NTSB), de nationale transport- en veiligheidsraad in de VS, houdt eind deze maand nog een openbare hoorzitting over het eindrapport van het onderzoek naar de vliegongelukken. Op grond daarvan wordt een nieuwe wereldwijde inspectie van de meest verkochte Boeing verwacht.

De KLM is uit voorzorg al met de nieuwe inspectieronde van de toestellen begonnen. "Het is een ingrijpende klus. Maar veiligheid staat voorop. De preventieve maatregelen garanderen de veiligheid van onze vloot. We hebben tot nu toe ook geen verontrustende gebreken aangetroffen", aldus KLM-woordvoerder Hugo Baas.

De KLM denkt tot 2002 bezig te zijn met de eerder opgedragen veranderingen aan het mechanisme van het richtingroer. Zo moeten onder meer op grond van eerder uitgevaardigde voorschriften stuurschuiven worden vervangen omdat daarin bij toestellen in de VS haarscheurtjes zijn aangetroffen.

"Testen bij de fabrikant hebben aangetoond dat de levensduur van beschadigde stuurschuiven, die overigens bij de KLM nog niet zijn aangetroffen, langer is dan de maximaal toegestane tijd dat deze als onderdeel aan boord functioneren", aldus de KLM-woordvoerder.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.