&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
17 maart 1999

 


[Autosite]
[Prive Roddelbox]
[Eurocard Mastercard]

Vernieuwd circuit Zandvoort zal nog
opzien baren in Formule 1-wereld

door Coo Dijkman - ZANDVOORT, woensdag

Alsof het een persconferentie voor de Grand Prix van Nederland betrof liep het gisteren storm op het zonovergoten circuit van Zandvoort. Hoewel het voorlopig alleen nog een wens blijft dat het Formule 1-circus naar de badplaats terugkeert, zweefde de 'Dutch Grand Prix' wel degelijk boven de bijeenkomst waarin circuit-directeur Hans Ernst uitleg gaf over de stand van zaken met betrekking tot de renovatie van de piste.

De enorme belangstelling van media en bedrijfsleven had dan ook minder te maken met de onthulling dat Marlboro en Renault elk een bocht hebben geadopteerd van het nieuwe baantracé als wel hoe het toekomstige circuit van Zandvoort er gaat uitzien. Welnu, het wordt een schitterend circuit dat in de Formule 1-wereld nog opzien zal baren. Niet alleen door zijn fraaie ligging te midden van natuurlijke en kunstmatig aangelegde duinen, maar ook door het ogenschijnlijk uitdagend karakter van de baan, waarin bijvoorbeeld scherprechter Scheivlak weer is opgenomen.

Noodgrepen
Was vroeger de vraag of de Zandvoortse racepiste het jaar 2000 wel zou halen, nu wordt nog slechts vooruit geblikt en vraagt men zich af wie de opvolger wordt van Niki Lauda die in 1985 de 35ste en laatste winnaar van Grote Prijs van Nederland werd. Als het aan Ernst ligt mag Bernie Ecclestone met zijn club nog dit jaar komen. Dan zullen er nog wel enige noodgrepen gemaakt moeten worden, zoals een chicane in de Slotemakerbocht, het opschuiven van de Hugenholtzbocht en het rechte eind verbreden, maar geen zee gaat er momenteel in Zandvoort te hoog.

Hans Ernst geeft het startsein voor de machinist om de Renault- en Marlborobocht te asfalteren. Jur Raatjes van Renault Nederland, KNAF-voorzitter Hans Kok en Gerrit de Bruin van Philip Morris Holland (vlnr) kijken op de bok toe hoe het tapijt wordt gelegd.

Foto: Martin Mooij
Ernst blijft echter ook reëel: "We hebben natuurlijk geen kleine 20 miljoen gulden geïnvesteerd in pitscomplex en baanverlenging voor alleen nationale races. We gaan voor het grotere werk. Maar op korte termijn liggen internationale klassen als de GT meer binnen ons bereik dan de Formule 1. We blijven ons uiteraard beijveren om de Grand Prix terug te krijgen."

In dat perspectief is dan ook steeds overleg gevoerd met de circuit- en veiligheidscommissie van de Internationale Autosportfederatie (FIA). Zelfs toen de asfalteermachines al stonden warm te draaien werd bijvoorbeeld nog op voordracht van de FIA-specialisten een aanpassing van de Nissan-bocht aangebracht. Steeds had men een gewillig oor voor de eisen die de huidige Formule 1 aan circuits stelt.

Dat gold ook voor de beroemde Tarzanbocht waar de grindbak te klein werd beoordeeld. Die moest 50 meter dieper worden gemaakt om te voorkomen dat een Ferrari door de reclameborden zou schieten, zoals Ernst dat formuleerde. Die aanpassing veroorzaakte echter zes weken vertraging in de werkzaamheden, waardoor de openingsraces met Pasen werden verplaatst naar 25 april aanstaande.

Milieubeweging
Ten noorden van de Tarzanbocht moest immers terrein gewonnen worden dat voor de milieubeweging heilig is. "Dat zou weer tot procedures en inspraak kunnen leiden. We moesten dan ook de vijanden van vroeger tot onze vrienden van heden maken. We zijn gelukkig goed door de bocht gekomen met de milieugroeperingen door ergens anders terrein terug te geven", aldus Ernst, die zich de 4e januari 1999 als een heuglijke datum zal blijven herinneren. Niet zozeer vanwege zijn verjaardag, maar omdat toen de firma Nelis Infra met groot materiaal kwam aanrukken om de nieuwe baan aan te leggen.

De vernieuwing van het circuit is bijna klaar. De baan is verlengd naar 4320 meter en 52 centimeter. Er kwamen geluidwallen en een modern pitscomplex. Rest de komende weken nog het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag. Voor 1 april moest het karwei geklaard zijn, maar die datum zal door het slechte weer van de afgelopen tijd niet worden gehaald. Het renoveren van de hoofdtribune gebeurt in de loop van dit seizoen, omdat de subsidiegelden van NOC*NSF (500.000 gulden) in twee jaarlijkse termijnen afkomen en er niet uitgekeerd wordt als de nieuwbouw al begonnen is. Vooruitlopend daarop zijn 'mannen in witte pakken' wel al bezig de asbest dakplaten te verwijderen.

De werkzaamheden waren begroot op 16 miljoen gulden, maar enkele trouwe sponsors schoten Zandvoort te hulp om de budgetoverschrijding te verlichten. Als dank zijn twee bochten in het nieuwe noordelijk gelegen gedeelte vernoemd naar de geldschieters Marlboro en Renault. De vernieuwing voltrok zich in goed twee jaar tijd. Leveranciers brachten 8000 ton grond, 12.500 ton asfalt, 13,5 kilometer vangrailplaat, 17.500 extra banden en een veiligheidshek van 2900 meter aan. In totaal legden de vrachtwagens een afstand af, die overeenkomt met 52.000 rondjes over het nieuwe circuit...






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.