Vernieuwd circuit Zandvoort zal nog
opzien baren in Formule 1-wereld
door Coo Dijkman - ZANDVOORT, woensdag
Alsof het een persconferentie voor de Grand Prix van Nederland
betrof liep het gisteren storm op het zonovergoten circuit van
Zandvoort. Hoewel het voorlopig alleen nog een wens blijft dat het
Formule 1-circus naar de badplaats terugkeert, zweefde de 'Dutch Grand
Prix' wel degelijk boven de bijeenkomst waarin circuit-directeur Hans
Ernst uitleg gaf over de stand van zaken met betrekking tot de
renovatie van de piste.
De enorme belangstelling van media en bedrijfsleven had dan ook minder
te maken met de onthulling dat Marlboro en Renault elk een bocht hebben
geadopteerd van het nieuwe baantracé als wel hoe het toekomstige
circuit van Zandvoort er gaat uitzien. Welnu, het wordt een schitterend
circuit dat in de Formule 1-wereld nog opzien zal baren. Niet alleen
door zijn fraaie ligging te midden van natuurlijke en kunstmatig
aangelegde duinen, maar ook door het ogenschijnlijk uitdagend karakter
van de baan, waarin bijvoorbeeld scherprechter Scheivlak weer is
opgenomen.
Noodgrepen
Was vroeger de vraag of de Zandvoortse
racepiste het jaar 2000 wel zou halen, nu wordt nog slechts vooruit
geblikt en vraagt men zich af wie de opvolger wordt van Niki Lauda die
in 1985 de 35ste en laatste winnaar van Grote Prijs van Nederland werd.
Als het aan Ernst ligt mag Bernie Ecclestone met zijn club nog dit jaar
komen. Dan zullen er nog wel enige noodgrepen gemaakt moeten worden,
zoals een chicane in de Slotemakerbocht, het opschuiven van de
Hugenholtzbocht en het rechte eind verbreden, maar geen zee gaat er
momenteel in Zandvoort te hoog.
Hans Ernst geeft het startsein voor de machinist om de Renault- en
Marlborobocht te asfalteren. Jur Raatjes van Renault Nederland,
KNAF-voorzitter Hans Kok en Gerrit de Bruin van Philip Morris Holland
(vlnr) kijken op de bok toe hoe het tapijt wordt gelegd.
Foto: Martin Mooij
Ernst blijft echter ook reëel: "We hebben natuurlijk geen
kleine 20 miljoen gulden geïnvesteerd in pitscomplex en
baanverlenging voor alleen nationale races. We gaan voor het grotere
werk. Maar op korte termijn liggen internationale klassen als de GT
meer binnen ons bereik dan de Formule 1. We blijven ons uiteraard
beijveren om de Grand Prix terug te krijgen."
In dat perspectief is dan ook steeds overleg gevoerd met de circuit- en
veiligheidscommissie van de Internationale Autosportfederatie (FIA).
Zelfs toen de asfalteermachines al stonden warm te draaien werd
bijvoorbeeld nog op voordracht van de FIA-specialisten een aanpassing
van de Nissan-bocht aangebracht. Steeds had men een gewillig oor voor
de eisen die de huidige Formule 1 aan circuits stelt.
Dat gold ook voor de beroemde Tarzanbocht waar de grindbak te klein
werd beoordeeld. Die moest 50 meter dieper worden gemaakt om te
voorkomen dat een Ferrari door de reclameborden zou schieten, zoals
Ernst dat formuleerde. Die aanpassing veroorzaakte echter zes weken
vertraging in de werkzaamheden, waardoor de openingsraces met Pasen
werden verplaatst naar 25 april aanstaande.
Milieubeweging
Ten noorden van de Tarzanbocht moest
immers terrein gewonnen worden dat voor de milieubeweging heilig is.
"Dat zou weer tot procedures en inspraak kunnen leiden. We moesten
dan ook de vijanden van vroeger tot onze vrienden van heden maken. We
zijn gelukkig goed door de bocht gekomen met de milieugroeperingen door
ergens anders terrein terug te geven", aldus Ernst, die zich de 4e
januari 1999 als een heuglijke datum zal blijven herinneren. Niet
zozeer vanwege zijn verjaardag, maar omdat toen de firma Nelis Infra
met groot materiaal kwam aanrukken om de nieuwe baan aan te leggen.
De vernieuwing van het circuit is bijna klaar. De baan is verlengd
naar 4320 meter en 52 centimeter. Er kwamen geluidwallen en een modern
pitscomplex. Rest de komende weken nog het aanbrengen van een nieuwe
asfaltlaag. Voor 1 april moest het karwei geklaard zijn, maar die datum
zal door het slechte weer van de afgelopen tijd niet worden gehaald.
Het renoveren van de hoofdtribune gebeurt in de loop van dit seizoen,
omdat de subsidiegelden van NOC*NSF (500.000 gulden) in twee jaarlijkse
termijnen afkomen en er niet uitgekeerd wordt als de nieuwbouw al
begonnen is. Vooruitlopend daarop zijn 'mannen in witte pakken' wel al
bezig de asbest dakplaten te verwijderen.
De werkzaamheden waren begroot op 16 miljoen gulden, maar enkele trouwe
sponsors schoten Zandvoort te hulp om de budgetoverschrijding te
verlichten. Als dank zijn twee bochten in het nieuwe noordelijk gelegen
gedeelte vernoemd naar de geldschieters Marlboro en Renault. De
vernieuwing voltrok zich in goed twee jaar tijd. Leveranciers brachten
8000 ton grond, 12.500 ton asfalt, 13,5 kilometer vangrailplaat, 17.500
extra banden en een veiligheidshek van 2900 meter aan. In totaal legden
de vrachtwagens een afstand af, die overeenkomt met 52.000 rondjes over
het nieuwe circuit...
|