Vedior profiteert van
gunstige uitzendmarkt
Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, woensdag
De sterke groei van de uitzendmarkt in Europa heeft
de uitzend-, dienstverlenende en schoonmaakorganisatie Vedior geen
windeieren gelegd. Met een sterke basis in diverse Europese landen zag
Vedior de nettowinst met 25 procent stijgen tot 226 miljoen.
De omzet groeide met 20 procent tot 8,9 miljard.
Het bedrijfsresultaat kwam met een stijging van 38 procent uit op
364 miljoen. De winst per aandeel nam toe met 26 procent tot
2,27. Het dividend komt op 0,57 uit te keren in contanten
of stockdividend.
We hebben een prima
jaar achter de rug en zijn best wel een beetje trots op onze
cijfers", stelde bestuursvoorzitter G. Smit. "We liggen goed
op koers en hebben vorig jaar een goede basis voor verdere expansie in
Europa kunnen leggen. De nadruk van het afgelopen jaar lag vooral op
winstgevende groei in plaats van groei om marktaandeel. Het verschil
tussen de groei van het bedrijfsresultaat met 38 procent en die van de
nettowinst met 25 procent, ligt in het feit dat we vorig jaar geen
baten uit deelnemingen hadden en te maken kregen met een hogere
belastingdruk in Frankrijk."
Voor dit jaar zijn de vooruitzichten iets minder
gunstig. Smit verwacht dat de groei van de Europese markt lager zal
uitvallen dan in 1998. "Veel landen passen hun economische
groeiramingen naar beneden aan. Dit heeft effect op het
uitzendwerk." Toch denkt hij dat de uitzendmarkt de komende jaren
structureel zal blijven groeien met 10 tot 15 procent. Voor Vedior
verwacht hij dit jaar wederom een verdere groei van omzet en winst.
Voor de schoonmaakmarkten wordt eveneens een beperkte
groei voorzien. Dochter Abilis verwacht sneller te kunnen groeien dan
de markt waarbij het resultaat door efficiency en productiviteit
sterker zal stijgen. Het streven is volgens Smit Abilis te laten
groeien tot een omzet van 2 miljard met een resultaat van 4
procent.
Van de totale omzetgroei van 20 procent over 1998 kwam
13 procent uit autonome groei en 7 procent via acquisities. Alle
bedrijfsonderdelen hebben aan de omzetstijging bijgedragen. De omzet
van de uitzendactiviteiten nam toe met 23 procent tot 7,3
miljard. In de voor Vedior belangrijke markten waaronder Nederland,
België, Frankrijk en Duitsland waren de ontwikkelingen dit jaar
gunstig maar vlakte de groei tegen het eind van het jaar een beetje af.
De groei in Italië was spectaculair maar die markt heeft nog maar
een beperkte omvang.
De problemen bij Vedior Bis in Frankrijk lijken het
afgelopen jaar onder controle te zijn gebracht. De bestaande drie
werkmaatschappijen zijn volledig geïntegreerd en draaien op
één automatiseringssysteem waardoor de nodige
synergievoordelen worden behaald. Verder kon de afschaffing van de
subsidie op lage lonen worden opgevangen door hogere tarieven. De grote
prijsvechters (Addeco en Manpower) die het Vedior behoorlijk lastig
maakten, hebben de strategie van meer marktaandeel ook omgezet in meer
winst waardoor de druk op de tarieven wat is afgenomen.
De omzet van Abilis (schoonmaakdiensten), actief in vijf
Europese landen, nam 10 procent toe tot 1,4 miljard. Het bedrijf
won in Nederland, België en Frankrijk marktaandeel en de
acquisitie van Stuyvers in Nederland zorgde ook voor extra omzet.
De gespecialiseerde diensten (Markgraaf en FAA)
behaalden met een omzet van 181 miljoen een 8 procent hogere
omzet. Vedior streeft er naar de omvang van deze activiteiten te
verdubbelen.
Hoewel er volgens bestuursvoorzitter G. Smit nog een
aantal plekken in Europa zijn waar Vedior graag zou willen uitbreiden
zoals bijvoorbeeld in Groot Brittannië en Duitsland, richt de
dienstverlener zijn oog ook langzaam richting de Verenigde Staten.
Concrete plannen zijn er volgens Smit nog niet. "Maar de VS kun je
niet links laten liggen. Willen we een grote speler op de markt blijven
dan zullen we de stap moeten zetten. We kijken er in ieder geval rond.
"
|