&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
17 maart 1999

 


[Autosite]
[Belastingdienst]
[Beurstip]
[ABN AMRO]
[KPN Business Center]
[V & L informatica]
[ING Bank]

Vedior profiteert van
gunstige uitzendmarkt

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, woensdag

De sterke groei van de uitzendmarkt in Europa heeft de uitzend-, dienstverlenende en schoonmaakorganisatie Vedior geen windeieren gelegd. Met een sterke basis in diverse Europese landen zag Vedior de nettowinst met 25 procent stijgen tot ƒ226 miljoen.

De omzet groeide met 20 procent tot ƒ8,9 miljard. Het bedrijfsresultaat kwam met een stijging van 38 procent uit op ƒ364 miljoen. De winst per aandeel nam toe met 26 procent tot ƒ2,27. Het dividend komt op ƒ0,57 uit te keren in contanten of stockdividend.

We hebben een prima jaar achter de rug en zijn best wel een beetje trots op onze cijfers", stelde bestuursvoorzitter G. Smit. "We liggen goed op koers en hebben vorig jaar een goede basis voor verdere expansie in Europa kunnen leggen. De nadruk van het afgelopen jaar lag vooral op winstgevende groei in plaats van groei om marktaandeel. Het verschil tussen de groei van het bedrijfsresultaat met 38 procent en die van de nettowinst met 25 procent, ligt in het feit dat we vorig jaar geen baten uit deelnemingen hadden en te maken kregen met een hogere belastingdruk in Frankrijk."

Voor dit jaar zijn de vooruitzichten iets minder gunstig. Smit verwacht dat de groei van de Europese markt lager zal uitvallen dan in 1998. "Veel landen passen hun economische groeiramingen naar beneden aan. Dit heeft effect op het uitzendwerk." Toch denkt hij dat de uitzendmarkt de komende jaren structureel zal blijven groeien met 10 tot 15 procent. Voor Vedior verwacht hij dit jaar wederom een verdere groei van omzet en winst.

Voor de schoonmaakmarkten wordt eveneens een beperkte groei voorzien. Dochter Abilis verwacht sneller te kunnen groeien dan de markt waarbij het resultaat door efficiency en productiviteit sterker zal stijgen. Het streven is volgens Smit Abilis te laten groeien tot een omzet van ƒ2 miljard met een resultaat van 4 procent.

Van de totale omzetgroei van 20 procent over 1998 kwam 13 procent uit autonome groei en 7 procent via acquisities. Alle bedrijfsonderdelen hebben aan de omzetstijging bijgedragen. De omzet van de uitzendactiviteiten nam toe met 23 procent tot ƒ7,3 miljard. In de voor Vedior belangrijke markten waaronder Nederland, België, Frankrijk en Duitsland waren de ontwikkelingen dit jaar gunstig maar vlakte de groei tegen het eind van het jaar een beetje af. De groei in Italië was spectaculair maar die markt heeft nog maar een beperkte omvang.

De problemen bij Vedior Bis in Frankrijk lijken het afgelopen jaar onder controle te zijn gebracht. De bestaande drie werkmaatschappijen zijn volledig geïntegreerd en draaien op één automatiseringssysteem waardoor de nodige synergievoordelen worden behaald. Verder kon de afschaffing van de subsidie op lage lonen worden opgevangen door hogere tarieven. De grote prijsvechters (Addeco en Manpower) die het Vedior behoorlijk lastig maakten, hebben de strategie van meer marktaandeel ook omgezet in meer winst waardoor de druk op de tarieven wat is afgenomen.

De omzet van Abilis (schoonmaakdiensten), actief in vijf Europese landen, nam 10 procent toe tot ƒ1,4 miljard. Het bedrijf won in Nederland, België en Frankrijk marktaandeel en de acquisitie van Stuyvers in Nederland zorgde ook voor extra omzet.

De gespecialiseerde diensten (Markgraaf en FAA) behaalden met een omzet van ƒ181 miljoen een 8 procent hogere omzet. Vedior streeft er naar de omvang van deze activiteiten te verdubbelen.

Hoewel er volgens bestuursvoorzitter G. Smit nog een aantal plekken in Europa zijn waar Vedior graag zou willen uitbreiden zoals bijvoorbeeld in Groot Brittannië en Duitsland, richt de dienstverlener zijn oog ook langzaam richting de Verenigde Staten. Concrete plannen zijn er volgens Smit nog niet. "Maar de VS kun je niet links laten liggen. Willen we een grote speler op de markt blijven dan zullen we de stap moeten zetten. We kijken er in ieder geval rond. "






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.