&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
17 maart 1999

 


[ABN AMRO]
[KPN Business Center]
[Autosite]
[Beurstip]
[ING Bank]
[Belastingdienst]
[V & L informatica]

Amsterdam investeert
fors in containerhaven

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

De gemeente Amsterdam investeert fors in een nieuwe containerhaven, die aan het Noorzeekanaal gebouwd gaat worden. Het college van B en W ging gisteren akkoord met de aanleg van de containerterminal en met de gemeentelijke investering van ƒ280 miljoen in het project.

De totale kosten bedragen ƒ377 miljoen. Het Amerikaanse containerbedrijf Ceres Terminals Inc., dat de haven gaat gebruiken, steekt er ƒ97 miljoen in. De containerterminal, waarvoor een insteekhaven wordt gegraven, krijgt twaalf kranen die van twee zijden een schip kunnen lossen. Met deze, voor Europa unieke, methode wordt de afhandelingstijd gehalveerd.

Ceres, eigendom van de Grieks-Amerikaanse Kritikos, nam in 1995 het noodlijdende Containerterminal Amsterdam (CTA) over. Het bedrijf vervoert nu wereldwijd 1,8 miljoen stalen bakken per jaar en verwacht dat in Amsterdam rond 2010 ruim 600.000 containers zullen passeren.

Uit marktonderzoek blijkt, volgens wethouder Harry Groen (Havens), dat de containeroverslag in noordwest-Europa de komende tijd met zes procent groeit, resulterend in een verdubbeling in 2010. De bestaande locaties zullen nauwelijks aan deze groei kunnen voldoen. Amsterdam, dat nu zo'n 30.000 containers per jaar verwerkt, mikt op een toekomstig marktaandeel van drie procent in de havensregio van Hamburg tot Le Havre.

Volgens wethouder Groen heeft Amsterdam investeringen in de havens, zoals Westpoint en de overdekte All Weather Terminal, ruimschoots terugverdiend. "We nemen een risico, maar er zit eigenlijk alleen nog maar groei in de containersector. Daarom moeten we investeren, waarbij we ook tegen de rijksoverheid en het bedrijfsleven zeggen dat we vertrouwen hebben in onze havens", aldus Groen.

De nieuwe Ceres-terminal komt op de hoek van het Noordzeekanaal en Amerikahaven. Naast 650 meter conventionele kade wordt een insteekhaven gegraven met 350 meter kade. Van twee kanten kan een schip geladen en gelost worden met een capaciteit van 250 containers per uur. Zeshonderd mensen vinden er een vaste baan, terwijl nog eens 2500 oproepkrachten en mensen via indirecte banen aan het werk kunnen.

Volgende maand moet de politieke besluitvorming in de gemeenteraad plaatsvinden, waarna direct met de aanleg van de nieuwe containerterminal begonnen kan worden. Medio 2001 zal de eerste containerboot gelost worden bij de Amsterdamse vestiging van Ceres, dat voornamelijk aan de oostkust van de Verenigde Staten opereert.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.