Tol-kordon rond steden
door Jeroen Hendriks en Sjuul Paradijs - DEN HAAG,
woensdag
De vier grote steden worden omsingeld met meer dan 65
tolpoorten waar automobilisten bij de invoering van rekeningrijden
moeten gaan betalen voor het gebruik van de weg.
Bovendien gaan automobilisten niet pas betalen als zij
een van de vier grote steden binnenrijden zoals het kabinet steeds
heeft gezegd, maar ook al bij talloze kleinere voorsteden.
Cordon
Uit een vertrouwelijke 'tolkaart' van minister
Netelenbos (Verkeer), waar deze krant de hand op wist te leggen, blijkt
dat zij een heus kordon met tientallen tolpoorten wil bouwen rond
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
De aanleg van de tolpoorten is noodzakelijk om de
invoering van het omstreden rekeningrijden in 2001 mogelijk te maken.
Niet alleen op de snelwegen, maar ook op talloze
provinciale wegen naar de grote steden heeft de PvdA-bewindsvrouw
tolpoorten gepland. Daardoor moet het onmogelijk worden om te ontkomen
aan het rekeningrijden in de ochtendspits.
Zo gaat een automobilist die vanuit de richting Den Haag
naar Hoofddorp rijdt eveneens betalen. Ook Schiphol, Amstelveen, Diemen
en Zwanenburg kunnen straks niet meer kosteloos bereikt worden in de
ochtendspits.
Voorsteden
Op de toegangswegen naar Den Haag worden de
'elektronische ogen' van Netelenbos voor Wassenaar, Leidschendam en
Delft geplaatst. Bij Zoetermeer wordt nog getwijfeld over de plaats van
de poortjes: of tussen Zoetermeer en Den Haag of al voor Zoetermeer
onder andere op de A12 vanuit Utrecht.
Rond de Domstad zijn onder andere ook bezoekers aan
Nieuwegein en Maarssen de klos. Bij Rotterdam vallen ook voorsteden als
Vlaardingen, Schiedam en Barendrecht evenals het industriegebied Pernis
ook binnen de grenzen van het betaalgebied.
Uit de overzichtskaart van Netelenbos blijkt verder dat
er op meer dan vijftig plaatsen in Nederland zogeheten 'verkeerskundige
maatregelen' worden genomen om het sluipverkeer tegen te gaan.
Overleg
De nog vertrouwelijke kaart 'Vertrekpunt
Heffingsconcepten' van 1 maart met daarop de tolpoorten en andere
verkeerskundige maatregelen is de inzet van de gesprekken die de
bewindsvrouw binnenkort gaat voeren met de provincies en gemeenten.
CDA-Kamerlid Reitsma is het opvallend hoge aantal
tolpoorten op de provinciale wegen een doorn in het oog. Volgens
Reitsma worden mensen in de provincie, die niet in de stad hoeven te
zijn, de dupe van het rekeningrijden. "Talloze burgers die hun
kinderen 's ochtends naar school gaan brengen via de provinciale weg
moeten betalen", aldus Reitsma.
"Dat is niet aanvaardbaar. Hierdoor komt er een nog
groter verzet tegen het rekeningrijden. Je kon op je klompen aanvoelen
dat er veel tolpoorten op de provinciale wegen komen om het
sluipverkeer onmogelijk te maken."
Het CDA is als enige grote partij fel tegen
rekeningrijden. "Het effect is praktisch nul, terwijl de invoering
handenvol geld kost. De komende tien jaar loopt dat op tot misschien
wel anderhalf miljard gulden."
Volgens Netelenbos liggen die kosten lager: namelijk
400 miljoen gulden in het eerste jaar en 120 miljoen in de volgende
jaren. De opbrengst gaat volgens haar terug naar de burgers.
|