&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
17 maart 1999

 


[CMG]
[Deloitte & Touche]
[Primafoon]
[FBTO verzekeringen]
[Matchbank]
[World OnLine]
[Netaspect]
[Rabobank]

Tol-kordon rond steden

door Jeroen Hendriks en Sjuul Paradijs - DEN HAAG, woensdag

De vier grote steden worden omsingeld met meer dan 65 tolpoorten waar automobilisten bij de invoering van rekeningrijden moeten gaan betalen voor het gebruik van de weg.


Bovendien gaan automobilisten niet pas betalen als zij een van de vier grote steden binnenrijden zoals het kabinet steeds heeft gezegd, maar ook al bij talloze kleinere voorsteden.

Cordon

Uit een vertrouwelijke 'tolkaart' van minister Netelenbos (Verkeer), waar deze krant de hand op wist te leggen, blijkt dat zij een heus kordon met tientallen tolpoorten wil bouwen rond Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

De aanleg van de tolpoorten is noodzakelijk om de invoering van het omstreden rekeningrijden in 2001 mogelijk te maken.

Niet alleen op de snelwegen, maar ook op talloze provinciale wegen naar de grote steden heeft de PvdA-bewindsvrouw tolpoorten gepland. Daardoor moet het onmogelijk worden om te ontkomen aan het rekeningrijden in de ochtendspits.

Zo gaat een automobilist die vanuit de richting Den Haag naar Hoofddorp rijdt eveneens betalen. Ook Schiphol, Amstelveen, Diemen en Zwanenburg kunnen straks niet meer kosteloos bereikt worden in de ochtendspits.

Voorsteden

Op de toegangswegen naar Den Haag worden de 'elektronische ogen' van Netelenbos voor Wassenaar, Leidschendam en Delft geplaatst. Bij Zoetermeer wordt nog getwijfeld over de plaats van de poortjes: of tussen Zoetermeer en Den Haag of al voor Zoetermeer onder andere op de A12 vanuit Utrecht.

Rond de Domstad zijn onder andere ook bezoekers aan Nieuwegein en Maarssen de klos. Bij Rotterdam vallen ook voorsteden als Vlaardingen, Schiedam en Barendrecht evenals het industriegebied Pernis ook binnen de grenzen van het betaalgebied.

Uit de overzichtskaart van Netelenbos blijkt verder dat er op meer dan vijftig plaatsen in Nederland zogeheten 'verkeerskundige maatregelen' worden genomen om het sluipverkeer tegen te gaan.

Overleg

De nog vertrouwelijke kaart 'Vertrekpunt Heffingsconcepten' van 1 maart met daarop de tolpoorten en andere verkeerskundige maatregelen is de inzet van de gesprekken die de bewindsvrouw binnenkort gaat voeren met de provincies en gemeenten.

CDA-Kamerlid Reitsma is het opvallend hoge aantal tolpoorten op de provinciale wegen een doorn in het oog. Volgens Reitsma worden mensen in de provincie, die niet in de stad hoeven te zijn, de dupe van het rekeningrijden. "Talloze burgers die hun kinderen 's ochtends naar school gaan brengen via de provinciale weg moeten betalen", aldus Reitsma.

"Dat is niet aanvaardbaar. Hierdoor komt er een nog groter verzet tegen het rekeningrijden. Je kon op je klompen aanvoelen dat er veel tolpoorten op de provinciale wegen komen om het sluipverkeer onmogelijk te maken."

Het CDA is als enige grote partij fel tegen rekeningrijden. "Het effect is praktisch nul, terwijl de invoering handenvol geld kost. De komende tien jaar loopt dat op tot misschien wel anderhalf miljard gulden."

Volgens Netelenbos liggen die kosten lager: namelijk 400 miljoen gulden in het eerste jaar en 120 miljoen in de volgende jaren. De opbrengst gaat volgens haar terug naar de burgers.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.