&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
17 maart 1999

 


[Primafoon]
[Matchbank]
[FBTO verzekeringen]
[CMG]
[World OnLine]
[Deloitte & Touche]
[Rabobank]
[Netaspect]

'Aard vracht Boeing
zal raadsel blijven'

door Arnold Burlage - SCHIPHOL, woensdag

Een zware delegatie van El Al, bijgestaan door advocaten, heeft gisteren geprobeerd opheldering te geven over het nog onbekende deel van de vracht in de Boeing die neerstortte in de Bijlmermeer.

"We vonden het onjuist om dat te doen tijdens de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie", zei een woordvoerder van de El Al-directie, die in het geheim de vreemde verschillen in gewicht van de aangetroffen vracht ook nog eens moest komen uitleggen.

El Al-directeur Uri Sirkis erkende dat het achteraf bezien fout is geweest dat niet vanaf het begin over de inhoud van de verongelukte Boeing open kaart is gespeeld. De directie moest echter toegeven dat er voor hen ook nog het een en ander onduidelijk is.

Over de verwijten van Wim Kok over het gebrek aan medewerking vanuit Israël bij het onderzoek van de gevolgen van de ramp wilde hij zich niet uitlaten. "Wij zijn geen onderdeel van die discussie tussen de regeringen van Nederland en Israël", zei hij.

Over de op grond van de verschillende vrachtpapieren geconstateerde grote verschillen in hoeveelheden vracht in de verongelukte Boeing werd aangevoerd dat het daarbij ging om de reserveringen voor de vrachtvlucht; de hoeveelheden zouden altijd afwijken van de werkelijke vrachttransporten, die precies worden gewogen voor elke vlucht.

Defensiebestemming

De precieze aard van de zeer gevarieerde vracht, waarvan veel was bestemd voor defensie, zal volgens de El Al-directie altijd een raadsel blijven. "We weten alleen of het gevaarlijke of ongevaarlijk was en hoeveel vracht het betrof. Maar of bepaalde vracht bijvoorbeeld schoenen of veren waren, dat zullen altijd vragen blijven", aldus de El Al-vertegenwoordiging.

Verder werd onderstreept dat de aard van de vracht een zaak is tussen leverancier en ontvanger: "De luchtvaartmaatschappij is slechts vervoerder, controleert uitsluitend of de vracht voldoet aan de luchtvaartvoorschriften", aldus de uitleg. "Als schoenen als opgegeven vracht worden vervangen door vergif zullen wij dat niet weten, maar hooguit pas worden ontdekt bij de douane in het ontvangende land", luidde de uitleg.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.