Alle troeven voor McLaren
en Ferrari bij Formule 1-start
door Coo Dijkman - MELBOURNE, vrijdag
Vier maanden na de finalerace in Japan, waarin de Fin Mika Hakkinen
zijn eerste wereldtitel veroverde, beginnen de Formule 1-coureurs
komend weekeinde in Melbourne aan een nieuw seizoen dat ditmaal een
historisch karakter kent. De lange lijst van officieel
geïnstalleerde wereldkampioenen die sinds 1950 wordt aangevoerd
door de Italiaan Giuseppe Farina met zijn Alfa Romeo, krijgt namelijk
op voorhand een memorabele aanvulling na dit 50e Grand Prix-jaar.
Het jubileum wordt ingezet met de Grand Prix van Australië, hoewel
Hakkinens teamgenoot David Coulthard liever had gezien dat het seizoen
in de 'World Down Under' was afgesloten, zoals enige jaren terug het
geval was. De McLaren-Mercedes-rijder die jetset-achtige trekjes begint
te vertonen, gruwt immers bij de gedachte dat hij straks weer naar het
koude Europa moet terugkeren. "Terwijl Australië zo'n
heerlijk, zonnig land is om na afloop van een lang seizoen lekker
vakantie te vieren. Straks moeten we weer in kou en regen testen",
zei de Schot, die aan Melbourne overigens ook minder prettige
herinneringen bewaart.
Alessandro Zanardi spint van tevredenheid naast een flanerende
pitspoes. De regerend Indycar-kampioen is dit seizoen de grote troef
van het Williams-team.
FOTO: FRITS VAN ELDIK
Vorig jaar werd hij maar ook zijn team overladen met kritiek doordat
hij zich conformeerde aan een afspraak met Hakkinen en daarmee de
zekere zege uit handen gaf. Beiden stonden op de eerste startrij en wie
na het beginsignaal als eerste door de eerste bocht zou gaan, mocht
winnen. Dat buitenkansje pakte Hakkinen gretig aan maar doordat hij per
abuis aan de pits werd geroepen, lag Coulthard plotseling in gewonnen
positie. De schertsvertoning toen 'DC' nadien gehoorzaam zijn
teamgenoot liet zegevieren, veroorzaakte bij iedereen een golf van
verontwaardiging.
Organisator Ron Walker gaf daaraan gehoor en ging zelfs verhaal halen
bij de FIA, waarna de World Council besloot dat beïnvloeding van
het raceverloop voortaan verboden moest worden. Ook die uitspraak was
een farce, want zo beklemtoonde hun teambaas Ron Dennis aan de
vooravond van de openingsrace nog eens: "Zolang er Grand
Prix-races zijn, bestaan er teamorders. Je moet alleen de regels goed
weten. Daarin staat niets dat een team zijn rijders niet van positie
mag laten wisselen. Formule 1 is een teamsport en daarin is vooral
McLaren uniek. Winnen is voor ons belangrijk en niet de manier waarop
dat gebeurt. Mocht zich komende zondag dezelfde situatie voordoen, dan
doen we precies hetzelfde als vorig jaar."
Dat vooral de gokwereld vorig jaar in opstand kwam doordat Coulthard de
uitkeringen op zijn kop zette, deerde Dennis niet. De Engelsman die nog
wel eens arrogant wil overkomen, was ditmaal uiterst relaxt en kreeg
zelfs de lachers op zijn hand met een anekdote. "Je moet gewoon
niet gokken en zeker niet in de Formule 1. Ik heb dat één
keer gedaan maar het was ook meteen de laatste keer. Twee jaar geleden
zette ik op Silverstone 1000 Pound in op Mika (Hakkinen). Die stond 44
tegen 1, dus de moeite waard om een gokje te wagen. Eigenlijk deed ik
het meer voor mijn vader die verzot is op weddenschappen bij
paardenkoersen. Met die inzet hoopte ik zijn verliezen in al die jaren
in één keer goed te maken. Ik leek daarin ook te slagen
maar toen ging de motor kapot. Weggegooid geld dus", vertelde de
McLaren-baas, die trouwens wel een stuiver kan missen.
Geen gok is dat McLaren en Ferrari dit seizoen weer alle troeven in
handen zullen hebben. Niet alleen hebben beide teams goed overwinterd
maar Dennis durfde de stelling aan dat de 'sterkere teams' altijd de
toon zullen zetten, waarbij hij het Winfield/Williams-team (vorig jaar
derde) niet uitvlakt. Michael Schumacher beaamde de krachtpatserij door
gisteren aan te kondigen "niet te kunnen wachten om in te
stappen", nadat hij niet veel maar wel heel efficiënt had
getest met de nieuwe Ferrari F399. De Duitser, die overigens tegensprak
dat hij in 2003 een punt achter zijn carrière zet, hield zich
echter op de vlakte of hij recentelijk probleemloos Grand
Prix-afstanden had afgelegd. "We zijn dit seizoen vol
verwachtingen en zeer goed voorbereid op alle omstandigheden", gaf
de amateurvoetballer wel een schot voor de boeg.
De regerend wereldkampioen bij rijders en constructeurs liet zich niet
imponeren en heeft inmiddels zoveel vertrouwen opgebouwd dat zelfs het
risico wordt genomen om in Melbourne de nieuwe McLaren MP4/14 in te
zetten. Deze creatie van ontwerper Adrian Newey bleek in testritten
sneller te zijn dan de voorganger waarmee Hakkinen roem en nog meer
rijkdom vergaarde, maar ook minder betrouwbaar door (nog) kleine
kuurtjes. "Die hopen we nog op te lossen voor zondag",
verklaarde Dennis achteloos, "en zo niet, dan hebben we die de
volgende race wel onder de knie, want sterk zullen de voornaamste teams
altijd blijven."
Het is maar dat de 120.000 bezoekers in Melbourne en de mondiale
tv-kijkers het weten bij aanvang van het 50e Grand Prix-jaar...
|