&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
5 maart 1999

 


[Autosite]
[ABN AMRO]
[Primafoon]
[Prive Roddelbox]
[V & L informatica]
[Eurocard Mastercard]

Alle troeven voor McLaren
en Ferrari bij Formule 1-start

door Coo Dijkman - MELBOURNE, vrijdag

Vier maanden na de finalerace in Japan, waarin de Fin Mika Hakkinen zijn eerste wereldtitel veroverde, beginnen de Formule 1-coureurs komend weekeinde in Melbourne aan een nieuw seizoen dat ditmaal een historisch karakter kent. De lange lijst van officieel geïnstalleerde wereldkampioenen die sinds 1950 wordt aangevoerd door de Italiaan Giuseppe Farina met zijn Alfa Romeo, krijgt namelijk op voorhand een memorabele aanvulling na dit 50e Grand Prix-jaar.

Het jubileum wordt ingezet met de Grand Prix van Australië, hoewel Hakkinens teamgenoot David Coulthard liever had gezien dat het seizoen in de 'World Down Under' was afgesloten, zoals enige jaren terug het geval was. De McLaren-Mercedes-rijder die jetset-achtige trekjes begint te vertonen, gruwt immers bij de gedachte dat hij straks weer naar het koude Europa moet terugkeren. "Terwijl Australië zo'n heerlijk, zonnig land is om na afloop van een lang seizoen lekker vakantie te vieren. Straks moeten we weer in kou en regen testen", zei de Schot, die aan Melbourne overigens ook minder prettige herinneringen bewaart.

Alessandro Zanardi spint van tevredenheid naast een flanerende pitspoes. De regerend Indycar-kampioen is dit seizoen de grote troef van het Williams-team.

FOTO: FRITS VAN ELDIK

Vorig jaar werd hij maar ook zijn team overladen met kritiek doordat hij zich conformeerde aan een afspraak met Hakkinen en daarmee de zekere zege uit handen gaf. Beiden stonden op de eerste startrij en wie na het beginsignaal als eerste door de eerste bocht zou gaan, mocht winnen. Dat buitenkansje pakte Hakkinen gretig aan maar doordat hij per abuis aan de pits werd geroepen, lag Coulthard plotseling in gewonnen positie. De schertsvertoning toen 'DC' nadien gehoorzaam zijn teamgenoot liet zegevieren, veroorzaakte bij iedereen een golf van verontwaardiging.

Organisator Ron Walker gaf daaraan gehoor en ging zelfs verhaal halen bij de FIA, waarna de World Council besloot dat beïnvloeding van het raceverloop voortaan verboden moest worden. Ook die uitspraak was een farce, want zo beklemtoonde hun teambaas Ron Dennis aan de vooravond van de openingsrace nog eens: "Zolang er Grand Prix-races zijn, bestaan er teamorders. Je moet alleen de regels goed weten. Daarin staat niets dat een team zijn rijders niet van positie mag laten wisselen. Formule 1 is een teamsport en daarin is vooral McLaren uniek. Winnen is voor ons belangrijk en niet de manier waarop dat gebeurt. Mocht zich komende zondag dezelfde situatie voordoen, dan doen we precies hetzelfde als vorig jaar."

Dat vooral de gokwereld vorig jaar in opstand kwam doordat Coulthard de uitkeringen op zijn kop zette, deerde Dennis niet. De Engelsman die nog wel eens arrogant wil overkomen, was ditmaal uiterst relaxt en kreeg zelfs de lachers op zijn hand met een anekdote. "Je moet gewoon niet gokken en zeker niet in de Formule 1. Ik heb dat één keer gedaan maar het was ook meteen de laatste keer. Twee jaar geleden zette ik op Silverstone 1000 Pound in op Mika (Hakkinen). Die stond 44 tegen 1, dus de moeite waard om een gokje te wagen. Eigenlijk deed ik het meer voor mijn vader die verzot is op weddenschappen bij paardenkoersen. Met die inzet hoopte ik zijn verliezen in al die jaren in één keer goed te maken. Ik leek daarin ook te slagen maar toen ging de motor kapot. Weggegooid geld dus", vertelde de McLaren-baas, die trouwens wel een stuiver kan missen.

Geen gok is dat McLaren en Ferrari dit seizoen weer alle troeven in handen zullen hebben. Niet alleen hebben beide teams goed overwinterd maar Dennis durfde de stelling aan dat de 'sterkere teams' altijd de toon zullen zetten, waarbij hij het Winfield/Williams-team (vorig jaar derde) niet uitvlakt. Michael Schumacher beaamde de krachtpatserij door gisteren aan te kondigen "niet te kunnen wachten om in te stappen", nadat hij niet veel maar wel heel efficiënt had getest met de nieuwe Ferrari F399. De Duitser, die overigens tegensprak dat hij in 2003 een punt achter zijn carrière zet, hield zich echter op de vlakte of hij recentelijk probleemloos Grand Prix-afstanden had afgelegd. "We zijn dit seizoen vol verwachtingen en zeer goed voorbereid op alle omstandigheden", gaf de amateurvoetballer wel een schot voor de boeg.

De regerend wereldkampioen bij rijders en constructeurs liet zich niet imponeren en heeft inmiddels zoveel vertrouwen opgebouwd dat zelfs het risico wordt genomen om in Melbourne de nieuwe McLaren MP4/14 in te zetten. Deze creatie van ontwerper Adrian Newey bleek in testritten sneller te zijn dan de voorganger waarmee Hakkinen roem en nog meer rijkdom vergaarde, maar ook minder betrouwbaar door (nog) kleine kuurtjes. "Die hopen we nog op te lossen voor zondag", verklaarde Dennis achteloos, "en zo niet, dan hebben we die de volgende race wel onder de knie, want sterk zullen de voornaamste teams altijd blijven."

Het is maar dat de 120.000 bezoekers in Melbourne en de mondiale tv-kijkers het weten bij aanvang van het 50e Grand Prix-jaar...






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.